Lewis Hamilton and Mercedes during the F1 tests in the Barcelona-Catalunya Circuit, on march 04, 2016. Photo: Joan Valls/Urbanandsport/Nuphoto -- (Photo by Urbanandsport/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Hamilton nem ért egyet azzal, hogy a versenyzők szinte már semmilyen segítséget nem kaphatnak rádióüzenetek formájában, de abban biztos, hogy a tilalom kavarodást fog okozni. Íme, a teljes lista.
Az idei szezontól tovább szűkítik a versenyzőknek rádión menet közben átadható üzenetek körét. A 2014-ben megkezdett folyamat célja, hogy a pilótáknak a korábbiaknál önállóbban kelljen vezetniük az autókat, ne tűnjön úgy, mintha a bokszból távirányítanák őket. Ezért mostantól nem hagyatkozhatnak olyan információkra, amelyek bármilyen szempontból megkönnyíthetik a dolgukat, vagy befolyásolhatják a döntéseiket.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke káoszra számít, és Lewis Hamilton is egyetért vele.
„Ez nagy változás, mindenképpen úgy gondolom, hogy sokkal nehezebbé teszi a versenyzést, függetlenül attól, hogy egyetértek-e vele, vagy sem” – jelentette ki a bajnoki címvédő. „Sokkal több részletet kell előre megjegyeznünk, rengeteg folyamatot és eseménysort kell önállóan kezelnünk az autóban. Ki kell találnunk, hogyan tudjuk ezeket észben tartani.”
Nem mindegy, hogy mit és mikor mondanának a versenyzők(nek) Forrás: NurPhoto/Joan Valls/NurPhoto/Joan Valls
Hamilton elárulta, hogy a pilótafülkékbe emlékeztetőül valószínűleg különféle matricákat fognak ragasztgatni, mert maguktól nem tudnák megjegyezni az összes apró részletet. A betiltott információk egy része szerinte „a tempónk szempontjából nem jelent előnyt, csak ahhoz kell, hogy az autó egyáltalán működjön, mert már ez is nagyon bonyolult” – magyarázta.
„Ezért részben nem értek egyet a korlátozással, mert
némelyik tiltás a tempónk vagy a nézők szempontjából lényegtelen.
Maga az ötlet jó lehet, ezt majd meglátjuk a versenyeken. Bizonyos értelemben eleinte valószínűleg mindannyian küszködni fogunk, de próbálunk a lehető legjobban felkészülni erre.
A pilótának kell döntenie, hogy mennyi üzemanyagot szán támadásra vagy védekezésre Forrás: DPPI media/Florent Gooden
A tilalom legkényesebb része, hogy
nem szabad utasítást adni az aktuálisan használandó motorprogramról sem,
amely nemcsak a teljesítményt, hanem a fogyasztást is befolyásolja. A versenyzőknek így önállóan kell beosztania az üzemanyagot, körültekintően szabályozva, hogy mikor tekeri feljebb, és mikor veszi lejjebb a teljesítményt.
A 2016-ban menet közben engedélyezett rádióüzenetek listája:
Kritikus hiba jelzése az autóval kapcsolatban, például defekt vagy sérülés *
Ellenfél autójával kapcsolatos probléma bejelentése *
Utasítás a bokszutcába való behajtásra az autó megjavítása vagy visszaléptetése érdekében *
Sportbírói információk (zászlójelzések, rajt elhalasztása vagy hasonló utasítások és információk a versenyirányítástól) *
Nedves pálya, olaj vagy törmelék bizonyos kanyarokban *
Utasítás helycserére más versenyzőkkel *
Versenyzőtől érkező üzenet tudomásul vételének jelzése
Részletek a kör- és a részidőkkel kapcsolatban
Az ellenfelek körideje
Távolság egy adott ellenfélhez képest a szabadedzéseken és a versenyen
„Nyomd neki”, „most nyomd neki”, „XY-nal vagy versenyben” és hasonlók
Segítségnyújtás a forgalommal kapcsolatban a szabadedzéseken és a versenyen
Távolságok megadása az autók között az időmérőn, hogy a versenyző jobban helyezkedhessen egy tiszta kör érdekében
Gumiválasztás a következő kerékcsere során
Körök száma, amit egy ellenfél megtett egy adott gumiszettel a verseny során
Az ellenfelek aktuális gumiválasztása
Információ az ellenfél várható versenystratégiájával kapcsolatban
Safety Car-ablak
A csapat versenyzőjének vagy ellenfelének szabálysértése, például sikán levágása, pályaelhagyás, időbüntetés, stb.
A DRS engedélyezésére vagy tiltására vonatkozó információ
A DRS meghibásodásának kezelése
Első szárny átállításával kapcsolatos megbeszélés a következő bokszkiállás előtt
Olajnyomás
Mikor kell kiállni a bokszba
Emlékeztető, hogy a versenyző figyelje a fehér vonalakat, a terelőbójákat, mérlegelésre behívó jelzőlámpákat a bokszba való be- és kihajtásnál
Figyelmeztetés pályaelhagyás miatt
A versenyirányítás üzeneteinek továbbítása
Műszaki hibával kapcsolatos információk
Hátralévő körök száma
Szabadedzéseken a tesztprogrammal kapcsolatos információ, például aero mapping
Időjáráselőrejelzés
* Miután a bokszkijárat verseny előtti megnyitását követően először elhagyta a garázst, a rajtig kizárólag ezeket az üzeneteket lehet átadni a pályán tartózkodó versenyzőnek
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!
Tudta-e?
Az 1956-os melbourne-i olimpia legeredményesebb sportolója (holtversenyben a szovjet a Latinyinával) Keleti Ágnes volt. A magyar tornásznő talajon, gerendán és felemás korláton nyert egyéniben, továbbá tagja volt a győztes kéziszercsapatnak.