A 2016-os szezon elején már szinte mindenki arról beszél, hogy a Ferrari legyőzheti-e az idén a 2014 óta verhetetlen Mercedest, de két évvel ezelőtt az olasz istálló még a padlón volt. A vállalat legfelsőbb szintjétől egészen az F1-es istálló technikai stábjáig alapos megújulásra volt szükség: új elnök, csapatfőnök, és Sebastian Vettel személyében versenyző is érkezett Maranellóba, a csapatot pedig jelentősen átszervezték.
Egy név hiányzott eddig a listáról: Jock Clear.
Clear a Lolánál kezdte pályafutását, majd 1989-től a Benetton, aztán a Leyton House, a Team Lotus és a Williams alkalmazottja is volt. Onnan követte Jacques Villeneuve-öt a BAR-hoz, a későbbi Honda és Mercedes csapat jogelődjéhez. Brackley-ben a kanadai bajnok után Szato Takuma, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Nico Rosberg és Lewis Hamilton teljesítményért felelős mérnökeként is dolgozott, de elmondása szerint akkor vált valóra az álma, amikor 2014-ben a Ferrarihoz hívták.
Az angol szakember munkáját régóta nagyra tartják, ez is az oka annak, hogy a Mercedes csak egy szezon kihagyásával, de békésen engedte el legfőbb riválisához Cleart, aki a januári Pirelli gumiteszten öltötte magára először a vörös öltözéket. Azóta a pályán dolgozó 50 szakember munkáját irányítja, és folyamatosan vesz át teendőket honfitársától, James Allisontól.
A feladata, hogy a pályán bármilyen körülmények közepette kihozzák az autókban rejlő teljesítményt.
„Van egy név, amely az autósport legmagasabb szintjének szinonimája, és ez a Ferrari” – mondta Clear, aki 1997-ben a mérnökeként segített megnyerni Villeneuve-nek a bajnokságot, miután a Ferrari pilótája nekiment a szezonzáró Európa Nagydíjon.
„Nagyon tiszteljük az ellenfeleinket, az évek során sokukkal együtt is dolgoztam, de
gyerekként az ember arról ábrándozik, hogy a Ferrarinál dolgozhasson,
úgyhogy ez számomra egy valóra vált álom.”
Clear bajnoki címet nyert Villeneuve-vel ’97-ben, tagja volt a konstruktőri győztes Brawn GP-nek 2009-ben, és a Mercedes színeiben is sikert sikerre halmozott. Eddig azonban mindig egy adott pilótára koncentrált, míg a Ferrarinál mindkét versenyző autójának teljesítményéért ő a felelős. Elárulta, hogy bár sokat tud arról, mi az F1-es győzelem receptje,
Maranellóba nem úgy érkezett, hogy ő lesz, aki megmondja a tutit.
„Bármely sportot megnézhetjük, mindenhol igaz, hogy ha az ember csak olyan jó, mint tíz éve volt, az ma már egyáltalán nem elég” – közölte. „A bajnoki cím, amelyet a Ferrarival szeretnék megnyerni, mindenképpen új szintet jelent majd. Jobbnak kell lennünk, mint bármikor voltunk, amikor bajnokok lettünk más csapatokkal” – vélte.
„Amit eddig megtanultam, az már nem lesz elég a győzelemhez, nekem is tovább kell fejlődnöm, a csapattal közösen.
A sport túl gyorsan változik ahhoz, hogy megmondhassam, mi kell a győzelemhez.”
A rutinos szakember elismeri, neki is vissza kell rázódnia az F1-es körforgásba, mert bár 21 éven át egyetlen futamot sem hagyott ki, a Mercedesnél már bő egy éve nem engedték a versenycsapat közelébe, és fél éve szabadságát töltötte, elsősorban a családja Olaszországba költöztetésével.
Kisebb kultúrsokkra számítok,
amikor megint kiderül, hogy ez a feladat milyen sokat kivesz mindenkiből, de a Ferrarinál nem tétlenkedtek, nagyon jó szakemberek vesznek körül, akik segítenek felvenni a ritmust.”
„A célunk, hogy versenyeket nyerjünk, és ez remélhetőleg bajnoki győzelmeket is eredményez majd” – jelentette ki. „Olyan gyorsan fejlesztünk, amennyire csak tudunk, az elsődleges elvárásunk, hogy a téli újítások révén kihozzuk a legtöbbet az autóból.”
„Ez a pilótákon és a versenyistállón múlik, de közben a srácok tovább fejlesztenek a gyárban. További újdonságok jönnek, meglátjuk, hogy ez elegendő lesz-e az ellenfél legyőzéséhez.
Nagyon elégedettek vagyunk a csapat működésével, a fejlesztés üteme is ott tart, ahol szeretnénk.”
A Ferrari két évvel ezelőtti állapotához képest figyelemre méltó, hogy Clear szerint „nagyon jó helyzetben örökölte meg” a csapatot, és a versenyekre utazó kontingens kedvező benyomást tett rá. „James Allison pokolian komoly munkát végzett a srácok motiválása és a pozitív szemlélet kialakítása terén. Optimizmus uralkodik a csapatnál, úgyhogy ez nem jelent számomra nyomást.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!