A Bahreini Nagydíj híres arról, hogy a fékek hőmérsékletét nehéz az optimális tartományban tartani: a pálya nyolc féktávja a kör 20%-át teszi ki, a fékeknek minden egyes körben 131 kWh energiát kell átalakítaniuk hőenergiává, és a sivatagi meleg nem könnyíti meg a helyzetet. A fékek hűtése ezért kritikus fontosságú, de a csapatok aerodinamikai okokból olyan kevés levegővel próbálják megoldani, amennyire csak lehetséges. Ezzel a fékrendszerek beszállítóinak a térfelére passzolják át a labdát.
A fékek hőmérsékletének a féktávok elején 350-600 °C foknak kell lennie – ha ennél hidegebbek, nem fognak elég jól, ha viszont melegebbek, a karbon tárcsák oxidálódni, „üvegesedni" kezdenek, amitől drasztikusan romlik a teljesítményük. Andrea Algeri, a Brembo ügyfélszolgálati menedzsere a Motorsport.com-nak elmondta, hogy az utóbbi években elérték a féknyereg tömeg/merevség arányának határait, ezért egyre nagyobb hangsúlyt kezdtek fektetni a hűtésre.
Míg húsz évvel ezelőtt csak kb. 30 hűtőnyílás volt a féktárcsák palástja mentén, ez a szám az elmúlt időszakban megsokszorozódott.
Még öt éve is csak 70-100 lyuk volt a jellemző, mostanra viszont már 1200-nál járunk"
– mondta Algeri. „A nyílások nagyon kicsik, a levegővel érintkező teljes felületüket próbáljuk növelni. Így hatékonyabban hűthető a tárcsa, könnyebb kordában tartani a hőmérsékletét, ráadásul a tömege is kisebb."
Ezt a gyártástechnológia, különösen a karbon megmunkálása terén elért fejlődés tette lehetővé. „Igaz, hogy a karbon meglehetősen lágy anyag, de 2,5 mm átmérőjű, hosszú lyukakat fúrni bele egyetlen szerszámmal nem könnyű feladat" – magyarázta Algeri. „Ezért az ezt lehetővé tévő technológiába nagyon sokat fektettünk. Először 4,5 mm átmérőjű lyukakat fúrtunk, aztán 4 mm-re váltottunk, majd lementünk 3 mm-re, most pedig 2,5 mm a határ. Évekig tartott, amíg eljutottunk idáig."
Algeri hozzátette, hogy néha meg kell zabolázniuk az F1-es mérnökök fantáziáját, akik kifejezetten jónak tűnő hűtőcsatorna hálózatokat javasolnak, „csak éppen nem veszik figyelembe a tárcsák ellenállási és kopási tulajdonságait."
„A csapatok rengeteg lyukat szeretnének a tárcsákba, miközben azt akarják, hogy legfeljebb 0,5 mm-nyi legyen a kopásuk" – magyarázta Algeri. „Egy ilyen tárcsa az első szabadedzés végéig vígan kibírná, utána viszont le kellene cserélni. A helyes kompromisszumot kell megtalálnunk."
A versenyzők dolgát nehezíti, hogy
a rádión már csak akkor szabad figyelmeztetni őket a fékek túlmelegedésére, ha az kritikussá válik.
Nico Rosberg győzelme az ausztráliai idénynyitón pont ezért került veszélybe. Neki végül egyetlen °C fokkal a felső határ alatt sikerült stabilizálnia a hőmérsékletet a fékerőelosztó segítségével, Bahreinben pedig a hőség még több problémát okozhat.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!