Mivel a Mercedes pilótái közül csak az egyik háromszoros világbajnok, és az nem Nico Rosberg, a kérdés elsőre furán hangozhat. Ráadásul Melbourne-ben úgy tűnt, Lewis Hamilton bombaformában kezdi a szezont: az összes szabadedzésen és az időmérő mindhárom etapjában ő volt a leggyorsabb, nem hagyta labdába rúgni a csapattársát, s bár végül csak a 2. helyen ért célba mögötte, emiatt nyugodt szívvel okolhatta az elrontott rajtot. Csakhogy a szahíri pálya mindig Rosbergnek feküdt jobban.
Ez a pénteki szabadedzéseken is egyértelmű volt.
Rosberg egész nap orrhosszal – kb. 2 tizeddel – Hamilton előtt járt,
függetlenül attól, hogy a lágy vagy a szuperlágy gumikat használták éppen. A leggyorsabb köreik során a pálya első szektorában a brit érte el a jobb részidőt, a középsőben és különösen az utolsóban viszont Rosberg diktált jobb tempót. Hamilton nem is tagadta, hogy fejlődnie kell, sőt szokatlan módon azt is elismerte, hogy máris az üldöző szerepébe kényszerült.
„Nico mindig borzasztóan gyors itt, óriási kihívás legyőzni őt ezen a pályán" – mondta péntek este. „Bahreinben nehéz jól beállítani az autót, ez soha nem tartozott az erős pályáim közé." Azért hozzátette azt is, hogy nem érzi lehetetlennek a feladatot, de keményen meg kell dolgoznia érte, és még nem volt elégedett az autója balanszával sem.
Hamilton úgy vélte, a hosszú etapokon közelebb van Rosberghez, mint egy mért körön. Ez a szuperlágy Pirelliken tényleg így volt – az első pár körben még a német volt a gyorsabb, de aztán hamarabb elkoptatta a gumijait –, a lágyakon viszont Rosberg teljesített meggyőzőbben, bár azt az etapjukat mindketten megszakították.
Egyelőre tehát Hamilton van lépéshátrányban, ezért egyáltalán nem valószínűtlen, hogy Rosberg, akinek a harci kedvét nyilván feldobta a melbourne-i siker, zsinórban ötödik győzelmét aratja vasárnap. Még az is lehet, hogy újra lejátsszák a két évvel ezelőtti Bahreini Nagydíjon vívott elképesztő párbajukat...
A látszat elég lelombozó: Kimi Räikkönen délután 1,8, este pedig 1,5 másodperccel volt lassabb Rosbergnél, és Sebastian Vettel mindkét esetben még hátrébb végzett. Ebből nem tűnik úgy, hogy a Ferrari Bahreinben közelebb lesz a Mercedeshez, mint Melbourne-ben volt, holott nem titkoltan ebben bíztak.
Ez a kép azonban több okból is csalóka. Egyrészt az első edzésen Vettel csak a közepes gumikat használta, míg a többség a lágyakon érte el a legjobb idejét. Másrészt este egyikük sem hozta ki a maximumot a szuperlágy Pirelliken teljesített időmérő-szimulációjából, mert Vettel besokallt a 7-es kanyarnál, míg Räikkönen forgalomba került. Mivel ezek a gumik csak az első körben tapadnak igazán jól, később esélyük sem volt javítani velük. A német versenyzőnek, aki így a lágyakon elért idejével szerepelt a tabellán, végül az adta meg a kegyelemdöfést, hogy – feltehetően egy rosszul rögzített vagy hibás kerékanya miatt – le kellett parkolnia a pálya szélére, veszítve kb. 12 percet.
Eddig a rossz hírek. A Ferrari számára ugyanakkor akadtak biztató momentumok is: mindenekelőtt az, hogy amikor bő negyedórával az esti edzés kezdete után először kapta meg a lágy gumikat a nap folyamán, Vettel rögtön 0,477 másodpercre közelítette meg az akkor még ugyanazzal a keverékkel az élen álló Rosberget. Ez már egyáltalán nem vészes különbség, és a csapatnál remélhetik, hogy jobban tükrözi a valóságot, mint a végeredmény.
Az igazi meglepetést azonban a hosszú etapos köridők rejtik. Vettel a lágy Pirelliken csak 4 mért kört tudott megtenni a leállása előtt – nem tudjuk, még mennyit ment volna, de abban a rövid szakaszban tartotta a lépést a Mercedesekkel. Ennél sokkal meghökkentőbb Räikkönen egyik etapja, amelyet az esti edzés elején teljesített szinte észrevétlenül.
Míg ugyanis a mezőny nagy része az időmérőre gyúrva rövid etapoknak vágott neki először a lágy, majd a szuperlágy Pirelliken, Räikkönent rögtön a közepeseken küldték ki. Az időeredményei ezért a többiekéhez viszonyítva egyáltalán nem tűntek jónak, elbújt velük a középmezőnyben, csakhogy
lehúzott zsinórban 19 kört, valamennyit 1:35/1:36 alatt teljesítve.
Elképesztően kiegyensúlyozottan ment, 1:36.328-as átlagot ért el – összehasonlításképpen elég annyit megjegyezni, hogy Hamilton legjobb ideje a 8 körös, szuperlágy gumikon megtett etapjában 1:36.609, Rosbergé pedig 1:36.281 volt.
Azok, akik szintén teljesítettek hosszú etapokat a közepes Pirelliken, meg sem tudták közelíteni Räikkönent. Még Valtteri Bottas is, aki a leggyorsabb volt közülük, következetesen bő 2 másodperccel lassabbnak bizonyult nála körönként. Ez már-már túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, de a Ferrariban nem lehetett túl kevés benzin, hiszen eleve Räikkönen töltötte egyvégtében a legtöbb kört odakint (Kevin Magnussennek szintén volt egy 19 körös etapja, csak a lágy gumikon).
Még az lehetett a finn segítségére, hogy a naplementekor startoló edzés elején melegebb volt az aszfalt, mint a végén, de a kb. 3 fokos különbség ennyit aligha számított. A hétvége nagy kérdése tehát, hogy a Ferrari Räikkönen által titokban felvillantott tempója a versenyen is realizálódik-e majd.
Vettel mindettől függetlenül elismerte, hogy bár az autója „rendben ment", a Mercedest tartja a favoritnak. A pole-tól valószínűleg tényleg nehéz lesz megfosztani az Ezüstnyilakat, a versenyen viszont, akárcsak két hete Melbourne-ben, árnyaltabbá válhat a kép.
A tavalyi Bahreini Nagydíj sima két kiállásos verseny volt: páran háromszor jártak a bokszban, ám közülük egyedül Vettel szerzett pontot, akinek csak egy kicsúszás miatt, orrkúpcsere céljából kellett harmadszor is meglátogatnia a szerelőit. Mivel azonban a Pirelli a lágy és a közepes mellé az idén a szuperlágy gumit is elhozta Szahírba, ráadásul a Q3 résztvevőinek várhatóan azon is kell majd rajtolniuk,
az optimális stratégia könnyen eltolódhat a három kerékcsere felé.
Az idő jóval hűvösebb a Bahreinben ilyenkor megszokottnál (csütörtökön még esett is), amitől a gumikat nemcsak nehezebb bemelegíteni, hanem hajlamosabbak a szemcsésedésre is, és hamarabb elhasználódnak. A szuperlágyakkal már 2-3 kör után drasztikusan romlott a tempó, s noha ezt kíméletesebb bánásmóddal ki lehetett tolni a 7-8. körig, tovább semmiképpen nem volt érdemes nyúzni őket. Ami azt jelenti, hogy az első kerékcsere után még kb. 50 kör lesz hátra – ezt egyetlen további kiállás mellett legfeljebb két szett közepes gumival tűnik lehetségesnek teljesíteni.
Csakhogy a Mercedes csupán egy-egy szettet kért a pilótáinak, amikor két hónappal ezelőtt le kellett adniuk a rendelést a Pirelli felé.
Most már nem mondhatjuk, hogy hideg van, más keverékeket kérünk"
– mondta Rosberg. „Ez nehéz helyzetbe sodorhat minket a hétvégén, mert ebben a hűvösben sokkal hamarabb tönkremennek a gumik."
Egy lágy és egy közepes szettel necces lehet megtenni az utolsó 50 kört, a két kiálláshoz tehát nagyon körültekintő gumimenedzsmentre lesz szükség az éllovasok részéről. Mivel pénteken mindketten elhasználtak kettőt, Räikkönennek és Vettelnek már ugyanúgy csak egy közepes szettje maradt, mint Rosbergnek és Hamiltonnak. Ezt a Ferrari később még megbánhatja.
Péntek este sokan ráncolták a homlokukat Jenson Button 3. helyezése láttán. „Még ha csak 5 kg benzin volt Jenson autójában, akkor is elég tisztességes köridőt ért el" – vélte Daniel Ricciardo, aki egyébként már a legelső körében elfékezte magát, tönkretéve a hosszú etapra szánt gumijait. Lehetséges, hogy a McLaren hirtelen átugrotta az egész középmezőnyt Williamsestül és Red Bullostul, sőt megelőzte a Ferrarit is?
Az utóbbira a fentiek fényében egyértelmű a válasz: nem, a Ferrari sokkal gyorsabb, mint azt az eredmények sugallják. A legpesszimistább interpretáció szerint pedig a McLaren az alacsony üzemanyagszint és a feltekert motor segítségével csak helyi résztulajdonosának, a bahreini illetőségű Mumtalakat Holdingnak rendezett egy kis tűzijátékot, de valójában ugyanoda tartozik, ahová eddig: egy brancsba a Renault-val.
Az igazság valahol félúton lehet. Button maga is elismerte, hogy bár az MP4-31 jobban ment, mint Melbourne-ben, nem számít rá, hogy szombaton és vasárnap a dobogó közelébe kerülhet. „Még sok dolgunk van a hosszú etapok terén, különösen a keményebb gumikeverékkel" – tette hozzá. „Biztos vagyok benne, hogy mások holnap versenyképesebbek lesznek."
Az óvatossága érthető:
a szuperlágy gumikon a tempója valahová Bottasé és Massáé közé esett,
igaz, mindkét Williams jóval több kört töltött a pályán. Grosjeanénál viszont egyértelműen erősebb volt, ami már önmagában biztató a McLaren számára. Button az esti edzés elején is bevetette a közepes keveréket, és akkor futott vele pár kiemelkedően gyors (pl. egy 1:35.229-es) kört, de amikor a végén visszatért hozzá, sokkal lassabb volt – igaz, a Williamsektől és Carlos Sainz Toro Rossójától alig maradt el.
Sainz egyébként a szuperlágy Pirelliken megtett egy különösen gyors, igaz, csupán 6 mért körös etapot. A középmezőnyt azonban még a szokásosnál is nehezebb kibogozni, mert a háromféle gumikeverék alaposan megbonyolította a csapatok felkészülési programját.
Visszakanyarodva a McLarenhez: a sérült Fernando Alonso helyére újoncként beugró Stoffel Vandoorne-tól a brit sajtó azt várja, hogy azonnal meg fogja szorongatni Buttont. Habár ez kétségkívül megtörténhet, túl nagy nyomás alá helyezheti a fiatal belgát – elvégre a másik autóban mégiscsak egy világbajnok ül, aki Alonsóval szemben sem vallott szégyent.
Vandoorne a Super Formula tesztje után még Japánban volt, amikor riasztotta őt a McLaren,
még az MP4-31 „használati utasítását" is csak a Bahreinbe tartó repülőgépen tanulmányozta át.
Igaz, hogy úgyszólván a szahíri pálya specialistájának számít (2014-ben a legelső GP2-es versenyén is itt indult, és rögtön nyert), de ha elpáholná a csapattársát, az nemcsak Button, hanem Alonso teljesítményét is megkérdőjelezhetné.
Apropó, Alonso: az AS című spanyol lap azt írta, ő a törött bordája ellenére
még péntek este is megpróbálta kiharcolni, hogy versenyezhessen Bahreinben,
az FIA azonban újfent visszautasította a kérését. A szabadedzéseket a McLaren garázsából nézte végig, kijelentve, hogy ennyi év után sem tud élni a benzinszag nélkül, ott kell lennie a harc sűrűjében, és a melbourne-i baleset fájdalmas következményei sem vették el a kedvét. Amíg ilyen elhivatott, a csapata nyugodtan számíthat rá.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!