* Sok versenyhez hasonlóan az Orosz Nagydíj története is a Forma-1-es világbajnokság indulása előtt kezdődött – az országban már nagyon korán, 1913-ban megrendezték az első futamot, amelyet a nagydíj névvel tüntettek ki. A szentpétervári pályán 1914-ben is megismételték a versenyt, utána viszont közbeszólt az első világháború, később pedig a Szovjetunióban sokáig fel sem merült, hogy a kapitalista szórakozásnak tartott F1-et vendégül lássák.
A következő Orosz Nagydíjra kereken száz évet kellett várni.
* Nem sokon múlt azonban, hogy a Szovjetunióban is rendeztek F1-es futamot. Bernie Ecclestone már a nyolcvanas évek elején megpróbálta a Vasfüggöny mögé vinni a bajnokságot, a Moszkvába tervezett forduló be is került az 1983-as előzetes versenynaptárba Szovjet Nagydíj néven. Az ötlet azonban a hidegháborús viszonyok között továbbra sem volt életképes, ezért Ecclestone 1986-ban inkább Magyarországra vitte el a Forma-1-et.
* A kétezres évek elején egyre gyakrabban merült fel, hogy Oroszország végre tényleg fogadhatja az F1 mezőnyét, a verseny létrejöttét Vlagyimir Putyin is támogatta. Több kudarcba fulladt kísérlet után végül 2014-ben rendezték meg az első Orosz Nagydíjat. A versenyre Szocsiban került sor egy vadonatúj pályán, amelyet a 2014-es téli olimpia létesítményei köré építettek.
* Eddig
Lewis Hamilton az egyetlen, aki F1-es versenyt tudott nyerni Oroszországban,
2014-ben és tavaly is a Mercedesszel győzött Szocsiban. A 2015-ös sikere fontos lépést jelentett a harmadik világbajnoki címe felé, miután Nico Rosberg műszaki hiba miatt kiesett az élről.
Emlékfoszlány
A 2014-es Orosz Nagydíj nem az izgalmas pillanatairól marad emlékezetes, a tavalyi verseny viszont bővelkedett az incidensekben. Marcus Ericsson Saubere már a rajt után felmászott Nico Hülkenberg Force Indiájára, ami miatt a Safety Cart is pályára kellett küldeni. Nem sokkal később újra a biztonsági autó vezette a mezőnyt, miután Romain Grosjean nagyon csúnyán összetörte a Lotust a 3-as kanyarban. A pole-ból induló Rosberg ekkor már nem volt versenyben, a gázpedál meghibásodása miatt 7 kör után feladta a küzdelmet. A két Safety Car-fázis megkavarta a sorrendet, Sergio Pérez a stratégiájának köszönhetően utolsó előtti körig a harmadik helyen haladt. Ekkor azonban Kimi Räikkönen és Valtteri Bottas is megelőzte őt, a mexikói búcsút mondhatott a dobogónak - de csak néhány percig, az utolsó körben ugyanis a két finn pilóta összeütközött. Bottas kiesett, az incidensért megbüntetett Räikkönen 8. lett, Pérez pedig mégis felállhatott a dobogóra Hamilton és Sebastian Vettel mellé.Megállítja-e valaki Rosberget?
A Mercedes német pilótáját a tavalyi Mexikói Nagydíj óta senki nem tudta legyőzni, és a zsinórban aratott 6 győzelem úgy is elismerésre méltó teljesítmény a részéről, hogy Lewis Hamilton problémái az idei első három versenyen megkönnyítették a dolgát. A brit az első két versenyen a rajtot rontotta el, a harmadikon pedig az utolsó helyről kellett indulnia, miután az időmérőn műszaki hiba sújtotta. Rosberg három győzelmével szemben Hamilton egy 2., egy 3. és egy 7. helyet tud felmutatni, ami azt jelenti, hogy máris 36 pontos hátrányt szedett össze. Ha Szocsiban is a csapattársa mögött végez, vészesen távol kerül a tabella elejétől. Rosberg győzelmi sorozatát azonban nemcsak ő szakíthatja meg – a Ferrari az idény eleje óta biztató tempóra képes, de eddig nem volt problémamentes versenyük: idén műszaki hiba, stratégiai malőr és ütközés is vetett már véget a győzelmi esélyeiknek.
Mire megy a Ferrari a fejlesztéseivel?
A Ferrari az említett gondok nélkül sokak szerint versenyeket nyerhetett volna idén, ezért korántsem biztos, hogy ez az év a Mercedes egyeduralmáról fog szólni. Vettelt és Räikkönent ráadásul egy új motor segíti majd Szocsiban, melynek fejlesztéséhez a Ferrari hármat elhasznált a rendelkezésére álló kilenc zsetonból.
A csapatfőnök Maurizio Arrivabene szerint Oroszországban nem kell csodát várni, az istálló továbbra is lépésről lépésre szeretne fejlődni, de az eddigi formájukat figyelembe véve már kisebb javulással is borsot törhetnek a Mercedes orra alá. A Ferrari állítólag a turbó teljesítményét és az ERS hatékonyságát is növelte az új motorral, és Vettelék új első szárnyat is kapnak.
Mi lesz a nyerő stratégia?
Tavaly két versenyző híján mindenki egyetlen kiállással teljesítette a versenyt, de a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds úgy véli, az idén nem feltétlenül ez lesz a legjobb taktika. A gyorsabb autók miatt a Pirelli szerint is jobban kopnak majd a gumik, ráadásul a szabadabb gumiválasztás is különbségekhez vezethet a csapatok között. "Előfordulhat, hogy az időmérőn bevetésre kerülő szuperlágy gumikból a kör végén, a 13-as és 18-as kanyarok között már nehéz lesz kihozni a maximális teljesítményt" - mondta Symonds. "Néhányan kénytelenek lesznek a szuperlágy keveréken rajtolni, és nem vagyok benne biztos, hogy idén is az egykiállásos stratégia lesz a legjobb választás."
2016. április 29., péntek
2016. április 30., szombat
2016. május 1., vasárnap
Hossz: 5848 méter, a versenynaptár leghosszabb pályái közé tartozik.
Pályacsúcs: 1:37.113, Nico Rosberg ezzel a körrel szerezte meg a pole pozíciót 2015-ben.
A legkülönlegesebb kanyar: A versenyzők többségének nagyon tetszik a rendkívül hosszú, 180 fokos 3-as kanyar, amelyet az időmérő edzésen padlógázzal tudnak bevenni.
A leglassabb kanyar: A hátsó egyenest követő 13-as, itt 105 km/ó-ra kell lelassítani. A pályát egyébként a közepes tempójú fordulók uralják, és az utcai pályákra jellemző 90 fokos kanyarokból is több található rajta, a kör végén például zsinórban három is. Bár a pálya technikás, néhány pilóta szerint a sok hasonló kanyar kicsit unalmassá teszi.
A legdurvább féktáv: A 2-es kanyar előtt mintegy 345 km/ó-s tempóról 120 km/ó-ra lassítanak hirtelen az autók. A fékeket ezen a ponton kívül csak a 13-as kanyar terheli meg igazán, a kör többi része viszonylag kíméletes.
A legjobb előzési pont: Az orosz pályán több előzési pont van, a legnagyobb esély a két hosszú egyenes után, a 2-es és a 13-as kanyarban nyílik a sikeres manőverek végrehajtására. A 4-es kanyarban is lehet próbálkozni.
DRS-zónák: A 2-es és a 13-as kanyarok előtt jelölték ki őket.
Végsebesség: 345 km/ó, a 2-es kanyar előtt.
* A két éve átadott aszfalt nagyon sima, a szocsi pályán az egyik legalacsonyabb a gumikopás mértéke az egész idényben. A 2015-ös versenyen két versenyző kivételével mindenki csak egyszer járt a bokszban. A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery ezért arra számít, hogy a versenyen ismét hosszú etapokat láthatunk majd egy-egy gumiszetten, akár a szuperlágy abroncsokon is. Hembery azonban rámutatott, hogy az autók gyorsabbak lettek tavaly óta, emiatt pedig
hamarabb elhasználódhatnak az abroncsok.
A szabadedzéseken ezért kulcsfontosságú lesz a gumik próbálgatása.
* Tavaly a pénteki edzéseken vizes volt a pálya, de az idén az előrejelzések szerint ideálisabb körülmények között készülhetnek fel a csapatok. A csapadékra kevés az esély, a hétvége legnagyobb részére 20-22 fok körüli, felhős időt jósolnak.
* Az idei negyedik versenyen is a szuperlágy, a lágy és a közepes gumikat lehet használni. A Mercedes két versenyzője ezúttal ugyanolyan összetételben választotta ki a hétvégén használható abroncsait: a szuperlágy keverékből 8, a lágyból 4, a közepesből 1 szettet kértek.
A ferrarisok kevesebb szuperlágy gumit használhatnak
a hétvégén, ugyanúgy 6 garnitúrát rendeltek belőle, mint a lágyakból. A Red Bull és a Haas viszont agresszív stratégiával készülhet, a rendelkezésükre álló 13 szettből 10 szuperlágy lesz.
Mercedes
A Mercedesnél egyik pilóta sem tűzhet ki a győzelemnél alacsonyabb célt, bár Rosberg tisztában van vele, hogy egyszer úgyis véget ér a diadalmenete. A világbajnoki címre egyelőre a 36 pontos előnye ellenére sem gondol. "Még csak három versenyen vagyunk túl, ha lesz egy rossz hétvégém, máris eltűnhet ez az előny" - nyilatkozta.
Számomra továbbra is Lewis a mérce, hiszen ő a világbajnok.
A Ferrari még mindig nem mutatta meg, mire képes valójában, és a Red Bull is egyre erősebb lesz. Szerintem jókat csatázhatunk majd."
Hamilton a gyengébb eredményei ellenére sok pozitívumot látott az első három futamban, ezért szerinte minden esélye megvan arra, hogy harmadszor is megnyerje az Orosz Nagydíjat. "A kínai verseny után sok minden kavargott a fejemben, de az elmúlt évek tapasztalataiból megtanultam, hogy nyugodtnak kell maradnom" - mondta. "Párszor már voltam hasonló helyzetben. A hátralévő 18 verseny alatt bármi megtörténhet, a csapatomban pedig teljes mértékben megbízom. A nehézségek is kaland részét képezik - a problémák közelebb hoznak és erősebbé tesznek minket. Tudom, hogy együtt képesek leszünk visszatérni az élre."
Ferrari
A hétvége egyik legnagyobb kérdése, hogy mire megy a Ferrari az új motorjával és első szárnyával, de Maurizio Arrivabene óvatosan nyilatkozott a fejlesztésekről.
Lesznek újdonságok Szocsiban, de semmi jelentős”
- mondta a héten a csapatfőnök. „Már régen eldöntöttük, hogy a filozófiánk a folyamatos fejlesztés lesz. Amikor egy teljesen új autóval kezdjük az évet, semmi értelme forradalmi csomagokban gondolkodni. A motorfejlesztés terén is ezt az elvet követjük. Felhasználunk néhány zsetont a teljesítmény érdekében, de az előrelépés egyenletes lesz.”
Williams
Az istálló az idény első három versenyén a vártnál kevesebb pontot szerzett, és az idén még a dobogóra sem állhattak fel. Noha úgy tűnik, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull mögött már csak negyedik erőként lehet velük számolni, a szocsi pályán
az eddigieknél jobb eredményre számítanak.
"Az előző években versenyképesek voltunk itt, ezért remélhetőleg tudunk javítani a mérlegünkön. Az egyenesek és a gyors szakaszok miatt elvileg kedvez nekünk a pálya" - magyarázta a technikai igazgató Pat Symonds.
Red Bull
A Red Bull Kínában remekül szerepelt, Daniel Riccardo az első sorból rajtolt, Danyiil Kvjat pedig felállhatott a dobogóra. Christian Horner szerint az istálló "már a Ferrari nyomában lohol", és ha a júniusi Kanadai Nagydíjon megkapják a beígért motorfejlesztéseket, komolyan beleszólhatnak az élen zajló küzdelembe. Ricciardo kiemelte, hogy a szocsi pálya papíron nem fekszik a Red Bullnak, de "az idén voltak már erős versenyeink olyan pályákon, ahol gyengébb szereplésre számítottunk."
Kvjat immár a harmadik hazai versenyére készülhet, és biztos benne, hogy a közönség biztatása plusz erőt ad neki a hétvégére. Egyébként pedig nagyon büszke arra, hogy a szocsi pálya egyik lelátóját róla nevezték el.
Force India
Nico Hülkenberg a 100. F1-es versenyén áll rajthoz,
és a jeles eseményt szeretné méltóképpen megünnepelni. "Mindenképpen az a célunk, hogy pontokat szerezzünk" - jelentette ki. "Az előző két verseny bizonyos okokból bosszantóan alakult, szerintem még nem mutattuk meg, mire lennénk képesek. Kínában a gumikopás miatt küszködtem, de a sokkal simább aszfaltú szocsi pályán szerintem ez nem okoz majd gondot."
A Force India továbbra is bízik az autójában, a csapattagok szerint csak a körülményeken és a szerencsén múlt, hogy nem szereztek több pontot az első versenyeken.
Renault
Az istálló gyengén kezdte az évet, a Manor és a Sauber mellett ők az egyetlenek, akik még nem szereztek pontot. A kínai hétvégéjük különösen rosszul sikerült, Kevin Magnussen a 17., Jolyon Palmer pedig az utolsó helyen ért célba, utóbbi ráadásul élete legrosszabb versenyének nevezte a sanghajit. A Renault nem keres kifogásokat, elismerik, hogy egyelőre gyenge az autójuk, de az ugyanolyan motorral versenyző Red Bull formáját biztatónak tartják, mert az ügyvezető igazgató Cyril Abiteboul szerint ők legalább "megmutatják, mit érhetnénk el."
Toro Rosso
A Toro Rosso az idén minden versenyen a pontszerzést tűzi ki célként maga elé, Kínában sikerült is mindkét autójukkal a legjobb tíz között végezniük. Oroszországban tavaly egy pontot szereztek, de Max Verstappen úgy gondolja, a Ferrari motorral az idén jobbak lehetnek ezen a pályán. Carlos Sainz szeretné feledtetni a tavalyi szocsi hétvégéjét, akkor ugyanis a harmadik szabadedzésen olyan nagy balesetet szenvedett a 13-as kanyarban, hogy kórházba kellett szállítani. Másnap mégis rajthoz állt a versenyen, de műszaki hiba miatt kiesett.
Sauber
A Sauber továbbra is komoly anyagi gondokkal küzd, ami a csapatfőnök Monisha Kaltenborn szerint hozzájárult ahhoz, hogy az első három versenyen nem tudtak pontot szerezni. "Készülünk új alkatrészekkel, de a körülmények miatt csak később tudjuk használni őket" - mondta. "Ha sikerül felszerelnünk az autónkra a fejlesztéseket, mindenképpen előrelépésre számítunk. Nehéz megmondani, mennyit javulhatunk, de lesz változás. Most türelmesnek kell lennünk, muszáj átvészelnünk ezt az időszakot."
McLaren
A McLaren versenyzői
egy körön elégedettek az autójuk tempójával,
a hosszabb etapokon viszont nem tudják megismételni az edzéseken mutatott teljesítményt. "Jónak érzem az autónkat, egyértelműen helyes irányba haladunk" - jelentette ki Button. "Persze folyamatosan új fejlesztéseket kell bevetnünk, és a motorerőn is javítanunk kell, hogy látványosabb legyen a fejlődés."
A brit hozzátette, Kínában főleg a gumikopás miatt küszködtek a versenyen, ezért a kíméletesebb szocsi aszfalton könnyebb futamra számítanak.
Manor
A Manor tavaly egyértelműen a mezőny leggyengébb csapata volt, az idén azonban már többször bizonyították, hogy képesek harcba szállni néhány másik istállóval. A Bahreinben is meggyőző teljesítményt nyújtó Pascal Wehrlein a kínai időmérőn összetörte az autóját, ezért az utolsó sorból rajtolt, de a verseny végére mindkét Renault-t, valamint Roman Grosjeant és Nasrt is maga mögött hagyta. A Manor továbbra sem tűz ki nagy célokat maga elé, de folyamatos javulással hamarosan a Q2-t szeretnék megcélozni az időmérőn.
Haas
A szenzációs szezonkezdet után a Haas egyetlen pontot sem szerzett Kínában, sőt Grosjean a futam végén vezethetetlennek minősítette az autóját. Az amerikaiak azonban nem esnek kétségbe, hiszen tudták, hogy az első évükben számítaniuk kell hasonlóan nehéz hétvégékre.
Pozitívumokat is ki tudunk emelni:
mindkét autónk célba ért, ez először fordult elő" - mondta a csapatfőnök, Günther Steiner. "Ami a pozíciónkat illeti, a vártnál kevésbé voltunk sikeresek, de végrehajtottunk összesen hét bokszkiállást, és mindegyik jól ment. Most már magabiztosabban várjuk a kerékcseréket, és azt is megtapasztaltuk, hogy két autó versenyét irányítani nehezebb, mint egyét. Most már felkészültebbek vagyunk, remélhetőleg könnyebben eljuttatjuk a két autónkat a célig."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!