Max Verstappen előléptetése a Toro Rossótól a Red Bullhoz a barcelonai meglepetés-győzelem révén azonnali sikertörténet lett az energiaitalos cég számára, az érem másik oldalán viszont ott van a nagy csapattól a kicsihez lefokozott Danyiil Kvjat. Ő abból a szempontból még szerencsésnek mondhatja magát, hogy több elődjével ellentétben nem száműzték rögtön az egész családból, ám a pályafutása az idei szezonon túl nagyon bizonytalanná vált: kevés rá az esély, hogy jövőre is maradhat az F1-ben.
Amióta hazai versenye, az Orosz Nagydíj után megtörtént a számára kedvezőtlen fordulat, Kvjat többször is odaszúrt a munkaadójának. Először arra célozgatott, hogy a Red Bullnál intrikus légkör uralkodik a színfalak mögött, és fenyegetően megjegyezte, hogy
jó a memóriám, emlékezni fogok erre a döntésükre."
Aztán – bár hivatalosan ezzel magyarázták a leminősítését – cáfolta, hogy Daniel Ricciardóhoz képest nem teljesített elég kiegyensúlyozottan, és azt állította, a szezon végére éppúgy legyőzte volna a csapattársát, mint tavaly.
Merész kijelentések. A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko nem az az ember, aki szereti, ha packáznak vele, és nyíltan megkérdőjelezik a döntéseit, de Kvjat az Origo GPhírek-nek Monacóban azt mondta, nem érdeklik a következmények.
Hát nézd, az igazat megvallva most már nem félek semmitől"
– vonta meg a vállát. „Kimondom, amit gondolok. Ha valakinek nem tetszik, az sem baj."
A hozzáállása persze bizonyos szempontból érthető: sokkal rosszabb helyzetbe úgysem kerülhet, mert így is valószínűtlen, hogy a Red Bull az év végén hosszabbít vele. Ez a kilátás nem lehet túl lelkesítő, Kvjat azonban úgy érzi, a Toro Rossónál örömmel fogadták. „Nem álomvilágban, hanem a valóságban élek. Egyszerűen csak rohadtul keményen fogom nyomni a gázt" – felelte a kérdésre, hogy túllépett-e a lefokozásán.
Két héttel ezelőtt, a Spanyol Nagydíjon ismeretlenül kellett beülnie az STR11-be, és vereséget is szenvedett a csapattársától, Carlos Sainztól.
Úgy érzi, a párharcuk csak Monacótól indul egyenlő esélyekkel.
„A barcelonai teszt hasznos volt, most elkezdhetjük rendesen végezni a munkánkat, már eléggé megismertem hozzá az autót. Minél jobban kell alkalmazkodnom hozzá" – mondta. „Ez a folyamat sohasem ér véget igazán, de egyelőre minden oké."
Kvjat nem tagadta, hogy vezetés közben legutóbb még „sokat lefoglalt a szellemi kapacitásából”, hogy a számára ismeretlen kormányon kellett elvégeznie a beállításokat, mostanra viszont „többé-kevésbé” hozzászokott a kezelőszervekhez.
„Mint a versenyzők többségének, nekem is vannak személyes preferenciáim, azokat megpróbáljuk követni, és a csapat eddig nagyon segítőkész volt" – árulta el. „Minden kérésemet gyorsan teljesítették, gondoskodtak róla, hogy minél otthonosabban érezzem magam a pilótafülkében. Nagyon elégedett vagyok."
„Amit ilyen rövid idő alatt meg lehetett oldani, azt megoldottuk. Hosszabb távon pár részletet még az ízlésemhez kell igazítani, de az nem megy ilyen gyorsan. Ezek nem a köridő szempontjából fontosak, hanem azért, hogy magabiztosabban érezzem magam az autóban."
Habár technikailag a Toro Rosso nyilván nincs a Red Bull szintjén – különösen most, amikor a Renault is sokat behozott a lemaradásából –, Kvjat úgy érzi, az autójuk jobb lett, mint 2014-ben volt. Szerinte ez főleg a csapat technikai igazgatójának, James Keynek köszönhető, akire már a riválisok is szemet vetettek, bár pont Monacóban árulta el, hogy még hosszú időre szerződés köti a Toro Rossóhoz.
„James jó srác, és én is látom, hogy az autó mennyit fejlődött az elmúlt másfél évben" – mondta Kvjat.
A Toro Rosso azok között a csapatok között van, amelyek a legnagyobbat lépték előre a kasztni szempontjából.
A költségvetésüket figyelembe véve James és az emberei fantasztikus munkát végeztek. Nagyon tehetséges mérnök, ő az egyik legjobb, ezt mindenki tudja, úgyhogy szívesen dolgozom újra együtt vele."
Ráadásul épp Monaco az a pálya, ahol a versenyző képességei a szokásosnál is jobban számítanak, egy bizonyos szintig az autó hiányosságait is ellensúlyozni tudják. Ha Kvjat igazán be akar mutatni a Red Bullnak, bizonyítva nekik, hogy rossz döntést hoztak, itt kell elkezdenie – lehetőleg nemcsak Sainzot, hanem Verstappent is legyőzve.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!