Szuzuka, 2014. október 3.
Jules Bianchi kocsijánál mentők, miután a Marussia francia versenyzője súlyos balesetet szenvedett a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság Japán Nagydíján a szuzukai pályán 2014. október 5-én. (MTI/EPA/Jamamura Hirosi)
Vágólapra másolva!
Az FIA-val híresen rossz viszonyban lévő Gary Hartstein azt sugallja, hogy Jules Bianchit túl lassan szállították kórházba. A csapatfőnökök nem kommentálták, hogy Bianchi családja az egész F1-et beperelte.
Pert indított a Forma-1-es versenybaleset következményei miatt tavaly elhunyt Jules Bianchi családja a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), a jogtulajdonos Formula One Group és a Marussia csapat jogutódja, a Manor ellen. A szerencsétlenül járt pilóta édesapja, Philippe Bianchi azt kifogásolja, hogy az FIA átfogó, 396 oldalas vizsgálata Jules felelősségét állapította meg, és úgy érzi, fia halála elkerülhető lett volna „a sorozatos hibák nélkül.”
Az FIA vizsgálata szerint Bianchi nem lassított eléggé, amikor dupla sárga zászlóval veszélyhelyzetet jeleztek neki (ez a szabályok szerint kötelező lett volna, de külső kényszer nélkül gyakran nem így történik), a szövetség viszont megfelelőnek tartotta a mentési protokollt, így nem tartották aggályosnak azt sem, hogy a védőfalon belül tartózkodott egy munkagép, aminek Bianchi nekiment. A tanulmány arra is rámutatott, hogy a Marussia fékrendszere nem működött megfelelően.
Hartstein szerint kulcsfontosságú, hogy a rossz időjárás miatt a helikopter nem tudott felszállni Szuzukában, ezért Bianchit mentőautóval szállították kórházba, így az előírásban megengedett 20 perc helyett 45 perc alatt ért oda. Bár minden bizonnyal tudja a választ, feltette a kérdést, hogy
Az orvosi ellátásig eltelő 20 perces és 45 perces szállítási idő közötti különbség fontos tényező lehet-e egy mélykómában lévő fejsérült felépülésében?”
Hartstein rámutatott, hogy az F1-es futamokat csak akkor lehet elindítani, ha a legközelebbi kórházat bizonyítottan 20 percen belül el lehet érni, Bianchi esetében pedig ennek több, mint kétszeresére volt szükség. Felvetette, hogy előre szimulálták-e a mentési folyamatot, és akkor mennyi ideig tartott az utazás, és mindez valós közúti forgalmi viszonyok közepette történt-e. Amennyiben nem volt ilyen próba, érdekelné, hogy mi alapján számolták ki a kórházba szállításhoz szükséges időt.
Az amerikai orvost az FIA jelenlegi vezetése rúgta ki az állásából,
és Hartstein szerint később is megpróbálták ellehetetleníteni őt, de blogbejegyzésében leszögezte, hogy nincs már benne keserűség a történtek miatt. Felajánlotta segítségét és szakértelmét a családnak, de a jogi eljárás folyamán az elfogultsága miatt aligha jut majd hivatalosan szóhoz.
A csapatfőnökök nem nyilatkoznak
A per híre felmerült a csapatfőnökök csütörtöki sajtótájékoztatóján, Monacóban is, de Monisha Kaltenborn, a Sauber képviseletében jogi végzettségére hivatkozva nem kommentálta az ügyet, a többi jelen lévő – Paddy Lowe kivételével - pedig a tájékozottság hiánya miatt nem szólalt meg.
Lowe, a Mercedes technikai ügyekért felelős csapatfőnöke szerint a kialakult helyzet „megmutatja, hogy mindent meg kell tennünk, hogy biztonságosabbá tegyük az autókat, és a (pénteki), technikai szabályokkal kapcsolatos megbeszélésen is ezt fogjuk tenni.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!