A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a tavalyi Olasz Nagydíj óta kötelezően előírja, hogy az F1-es autókban elöl-hátul legalább mekkorának kell lennie a keréknyomásnak a rajt előtt. Ezt a felvezető kör előtt ellenőrzik, arra viszont semmi sem kötelezi a csapatokat, hogy verseny közben is tartsák magukat a megszabott értékekhez.
Jól jár, aki elő tud állni olyan megoldással, amely menet közben csökkenti a nyomást, mivel ez javítja a tapadást,
és úgy hírlik, hogy két istállónál kifőztek valamit a boszorkánykonyhában. Az Auto Motor und Sport információja szerint az idei versenyeken két (egy él- és egy közép-) csapat autóin futam közben 2 PSI-vel (0,14 bar-ral) alacsonyabb nyomást mértek az első abroncsokban, mint a riválisoknál.
A német szakoldal úgy tudja, a Red Bull és a Toro Rosso az érintettek, méghozzá egy különleges, két kamrás felninek köszönhetően – a belső kamrába állítólag hőszabályozós szelepeken át vezetik át a levegőt, így csökkentve a nyomást a gumiban.
Nem tudni, hogy a McLaren honnan kapott fülest a trükkről, de a Spanyol Nagydíj előtt levelet írtak az FIA-nak, érdeklődve, hogy szabályos-e az ötlet.
A szövetség a hivatalos válaszában – melyet mindegyik csapatnak eljuttattak – a Technikai Szabályzat 12.8.3-as pontjára hivatkozva szabálytalannak minősítette a konstrukciót, ugyanis
a kerékben csak egyetlen légtér lehet, és a nyomás csökkentése végett tilos plusz szelepeket alkalmazni.
Az természetesen nem biztos, hogy a szóban forgó csapatok tényleg ilyen módon érték el az alacsonyabb guminyomást, mindenesetre elképzelhető, hogy a Spanyol Nagydíjtól kezdve az FIA nagyobb figyelmet fordít a felnik ellenőrzésére.
A Red Bullnak nem ez lenne az első innovációja a kerekekkel: 2012-ben ők rukkoltak elő azzal a spéci kerékaggyal, melyet (kissé más formában) aerodinamikai előnyei miatt azóta több riválisuk beépített az arzenáljába.
Az Auto Motor und Sport azt írja, a Ferrari először a Mercedesről gyanította azt, hogy hozzájuk tartoznak a feltűnően alacsony guminyomással köröző autók, de a címvédő csapat részéről úgy védekeztek, hogy a nyomás ekkora csökkentése „túl sok káros mellékhatást" okozna. A Force India neve szintén felmerült a találgatások során, Andy Stevenson csapatmenedzser viszont leszögezte, hogy „nem engedhetnék meg maguknak" egy ilyen bonyolult megoldás kifejlesztését.
Vélhetően azért is foglalkozik a mezőny kiemelten a témával, mert a Pirelli elővigyázatosságból idén nagyon magas küszöbértékeket javasolt a keréknyomásra, amit több versenyző bírált.
A csapatok szerdai megbeszélésén felmerült, hogy a következő szezontól az egész versenyre előírhatják a minimális guminyomást, nem csak a rajt előtt ellenőriznék. Ehhez egy hivatalos, szabványos, a nyomást menet közben mérő műszerre lenne szükség, aminek a költsége csapatonként akár 150 ezer euró is lehet.
Amennyiben bevezetik a változtatást, valószínűleg több különleges esetre is ki kell majd térni a szabályokban: a Safety Car-fázis során, vagy alkalmasint a forgalomban a tempóval együtt óhatatlanul csökken a nyomás is.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!