Nincs jó véleménnyel az F1-es újoncokról Jenson Button, aki az utóbbi években a McLaren miatt visszasüllyedt a középmezőnybe. A 2009-es világbajnok annak idején szintén is kiverte a biztosítékot, amikor 2000-ben, mindössze 20 évesen a Williamsszel bekerült az F1-be, de Max Verstappen 16 éves korához képest már ő is érett versenyzőnek tűnhet.
Nem is az életkor Button elsődleges problémája, hanem az, hogy véleménye szerint a fiatalok manapság túl rövid utat járnak be addig, amíg lehetőséget kapnak az F1-ben, így nem elég kiforrott a vezetési stílusuk, és nem elég felkészültek ahhoz, hogy a legmagasabb szinten versenyezzenek.
„Úgy érzem, hogy rengeteg versenyző van, akinek sokkal többet kellett volna tanulni annál, amit elsajátítottak, mielőtt megérkeztek az F1-be” – mondta az UOL Esporte című lapnak a 36 esztendős veterán. „Nagyon görcsösek. Olyanok, mintha a Kétségbeesettek Bajnokságában versenyeznek, mindig küszködnek” – vélte.
Button később a Twitteren cáfolta, hogy ezt mondta volna, és elismerte a fiatalok F1-es szereplését.
„Ennek a viselkedésnek el kell tűnnie, mire egy versenyző elér az F1-ig” – jelentette ki. „Mire az ember pályafutása eljut erre a szintre, elég okosnak kell lenni ahhoz, hogy tudjuk, mit kezdjünk az autóval, és hogyan küzdjünk a pozíciókért” – tette hozzá Button, aki 292 rajtjával minden idők 3. legtapasztaltabb F1-es pilótája, csak Rubens Barrichello (322) és Michael Schumacher (308) áll előtte.
A 2009-es világbajnok úgy véli, az ifjúság jobban tenné, ha előkeresnének régi felvételeket a korábbi hétszeres világelső versenyeiről, mert bár Schumachert sokszor sportszerűtlenséggel vádolták, szerinte sokat lehet tőle tanulni.
„Ezeknek az újoncoknak többet kellene nézegetniük Michael versenyeit, mert bár nagyon keményen versenyzett, közben mindig nagyon korrekt módon küzdött” – vélte Button, aki 2000 és 2006, majd 2010 és 2012 között küzdött Schumacher ellen, aki ez alatt 5 világbajnoki címet nyert.
Verstappen szerződtetésére reagálva az FIA minimális életkorhoz kezdte kötni az F1-es szuperlicenc kiadását, és pontrendszert is felállítottak, így csak rutinos és sikeres versenyzők kaphatják majd meg az F1-es jogosítványt. Az F3-as Európa-bajnokságban közben megszokottá váltak a hatalmas és veszélyes, olykor tömeges balesetek, ezek visszaszorítása érdekében az FIA jutalmazni fogja a biztonságosan versenyző pilótákat.
„Az olyan FIA bajnokságokban, ahol büntető-pontrendszer van érvényben, ’Biztonsági bónuszt’ kapnak azok a versenyzők, akik az egész bajnokságot büntető pontok nélkül teljesítik. Ez további két pontot jelent számukra” – áll az FIA közleményében.
A két pont nem a versenyzők helyezését befolyásolja, hanem az F1-es szuperlicenc megszerzéséhez szükséges külön pontrendszerbe számítják be. Az alábbi, frissített táblázat alapján három szezon alatt kell legalább 40 pontot összeszedni az F1-es jogosítvány megszerzéséhez.
Bajnokság | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
FIA F2 | 40 | 40 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 |
GP2 | 40 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 |
FIA F3 Eb | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
FIA WEC LMP1 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Formula E | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
IndyCar | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Formula V8 3.5 | 35 | 25 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 |
GP3 | 30 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Super Formula | 25 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
FIA WTCC | 15 | 12 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
DTM | 15 | 12 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
Indy Lights | 15 | 12 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
Supercars | 13 | 11 | 9 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
F4 (nemzeti) | 12 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 |
F3 (nemzeti) | 10 | 7 | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
F Renault 2.0* | 10 | 7 | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIK-FIA Vb (Senior) | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Csak a Eurocup, az NEC és az ALPS kategóriák eredményeit veszik figyelembe.
Button a Twitter-csatornáján cáfolta, hogy elhangzott volna tőle az „Elkeseredettek Bajnoksága” (Formula Desperate) kifejezés a fiatal versenyzőkkel kapcsolatban.
„Ez teljes badarság, én személy szerint soha sem mondtam ilyet” – szögezte le. „Úgy érzem, az ifjú tehetségek hihetetlen munkát végeznek az F1-ben ilyen fiatalon. Néhány újságíró nem érdemli meg, hogy az legyen, ha kiragadnak megjegyzéseket a szövegkörnyezetükből, sőt még szavakat is megváltoztatnak, hogy passzoljanak a cikkükbe.”
Max Verstappen reakciójára sem kellett sokat várni, az ifjú pilóta azt válaszolta Buttonnak, hogy „ne aggódj cimbora, minden oké”, Button pedig azt üzente, „találkozunk a pályán, haver.”
Az interjú szerzője, Julianne Cerasoli szintén a Twitteren azt írta, „úgy tűnik, manapság egyszerűbb csak annyit állítani, hogy az ember nem azt válaszolta, amit valójában mondott.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!