* A nagydíj története a Torontóhoz közeli Mosport Parkban kezdődött, ahol 1961 és 1966 között bajnokságon kívüli versenyeket rendeztek, majd 1967-ben az első kanadai F1-es futamra is sor került. 1977-ig további hét nagydíjnak adott otthont a pálya, közben kétszer a québeci Mont-Tremblant-ba is ellátogatott a mezőny. Az 1977-es versenyen azonban több súlyos baleset is rávilágított a Mosport Park nyilvánvaló biztonsági hiányosságaira, ezért a következő évben egy új pályára, Montrealba költöztették a nagydíjat.
* A kezdetben Circuit Île Notre-Dame-nak nevezett pályán a helyiek kedvence, Gilles Villeneuve aratta az első futamgyőzelmet 1978-ban. Négy évvel később már az ő nevét viselte a Szent Lőrinc-folyó által körbevett szigeten fekvő aszfaltcsík, miután 1982 májusában halálos balesetet szenvedett Belgiumban. A vakmerő, látványos vezetési stílusáról elhíresült Villeneuve-nek nagy szerepe volt abban, hogy Kanadában a mai napig rendkívül népszerű a Forma-1 - a montreali azon futamok egyike, ahol
manapság is megtelnek a lelátók a nagydíjhétvégéken.
* A Kanadai Nagydíj 1978 óta csak kétszer, 1987-ben és 2009-ben maradt ki a versenynaptárból, mindkétszer pénzügyi okok miatt. Montrealban az idén már a 37. Forma-1-es versenyt fogják megrendezni, és bár a pályát hét alkalommal - legutóbb 2002-ben - átépítették, a nagy tempó és a közeli falak kombinációja változatlanul nagy kihívást jelent.
* Michael Schumacher mindenki másnál több nagydíjat nyert Kanadában, összesen hétszer (1994, 1997, 1998, 2000, 2002, 2003, 2004) intették le elsőként Montrealban.
A ranglista második helyén Lewis Hamilton áll 4 győzelemmel,
ő az egyetlen jelenleg is aktív versenyző, aki egynél több futamgyőzelmet tudott aratni ezen a pályán. Ami a csapatokat illeti, a Ferrari és a McLaren egyaránt 13-szor ünnepelhetett.
Emlékfoszlány
Az utolsó sikán kijáratánál lévő falat régóta csak a Bajnokok Falaként emlegetik. Az elnevezés még 1999-ből ered, amikor nem kevesebb, mint három világbajnok versenye ért véget a hírhedt kanyarban. 1996 világbajnoka, Damon Hill nyitotta a sort, aki a 14. körben csapta a falnak a jobb hátsó kerekét. 15 körrel később az élen haladó Michael Schumacher versenye hasonló módon ért véget, a hétszeres bajnok még jobban összetörte a Ferrarit. Nem kellett sokat várni a következő áldozatra sem: 5 körrel később az 1997-es világbajnokság győztese, a hazai versenyén rendszerint gyengén szereplő Jacques Villeneuve is a falban kötött ki. A három bajnok balesete előtt egyébként Ricardo Zontán is kifogott a sikán, a BAR brazil pilótája is itt törte össze az autóját. A pályán lévő világbajnokok közül Mika Häkkinen volt az egyetlen, aki eljutott a kockás zászlóig, a jutalma a futamgyőzelem volt. A Bajnokok Fala persze az 1999-es verseny előtt és után is szedte az áldozatait, szinte nincs is olyan év, amikor senki nem töri össze az autóját a pálya leghíresebb pontján.Az elmúlt öt év győztesei:
2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Daniel Ricciardo (Red Bull)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (Mercedes)
2011 Jenson Button (McLaren)
Az elmúlt öt év edzéselsői:
2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Sebastian Vettel (Red Bull)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
Kinek a javára billen a mérleg a Mercedesnél?
Nico Rosberg remek formában kezdte a 2016-os szezont, zsinórban négy futamgyőzelmet aratott, és csapattársa, Lewis Hamilton problémáit is kihasználva 43 pontos előnyre tett szert a bajnokságban. A győzelmi sorozatának a két Mercedes barcelonai ütközése vetett véget, a Monacói Nagydíjon pedig kifejezetten gyengén vezetett, és csak a 7. helyen ért célba, miközben Hamilton a várva várt 44. sikerét ünnepelte. A német előnye máris 24 pontra csökkent, ami egy fontos lélektani határ, hiszen
a Kanadai Nagydíjról akár úgy is távozhatnak, hogy a címvédő áll a tabella élén.
Hamilton reméli, hogy a monacói győzelmével "új fejezet" kezdődött a bajnokságban, és hamarosan Rosberg kényszerül az üldöző szerepébe. A német azzal vigasztalja magát, hogy a monacói teljesítménye után csak felfelé vezethet az út, és semmi kétsége nincs afelől, hogy Hamilton egyik kedvenc pályáján is képes lesz a győzelemre.
Ricciardo tényleg titkos bajnokesélyes?
A Red Bull látványos fejlődést mutatott be az elmúlt néhány nagydíjon, és Max Verstappen révén Barcelonában ők szakították meg a Mercedes győzelmi szériáját. Monacóban újra nyerhettek volna, de a Red Bull óriásit hibázott Daniel Ricciardo kerékcseréjénél, ezért a pole pozícióból induló ausztrál Hamilton mögé került, akit később nem tudott megelőzni az utcai pályán. Ricciardo már Spanyolországban is nyerhetett volna, ha csapaton belül ő kapja az előnyösebb taktikát, ezért érthető volt a csalódottsága a monacói fiaskó után. A bajnokságban azonban így is ő áll a 3. helyen Rosberg és Hamilton mögött, és egyesek már arról beszélnek, hogy
az egymással csatázó, műszaki problémákkal küzdő Mercedesek ellen akár a bajnoki trófeáért is harcba szállhat.
Ricciardo 40 pontos hátrányból valószínűleg még nem gondol erre, a Kanadai Nagydíjon viszont ismét a győzelemre tör - ebben segítheti a Monacóban bevetett új Renault motor, amelynek Kanadában jobban ki tudja használni az előnyeit, és amelyet ezúttal már Verstappen autójába is beszerelnek.
Visszavág-e a Ferrari az erősebb motorral?
A Ferrari idénye egyelőre csalódás - bár több versenyen is úgy érezték, hogy a körülmények kedvezőbb alakulása esetén nyerhettek volna, eddig egy futamgyőzelmet sem arattak, a Red Bull pedig komolyan veszélyezteti a konstruktőri tabellán elfoglalt 2. helyüket.
Kanadában egy új turbóval próbálnak javítani a mérlegen,
amelynek a fejlesztéséhez két vagy három zsetont is felhasználtak, bár a pontos szám egyelőre nem ismert. A Ferrari egyébként az év eleji motorhibák miatt állítólag csökkentett üzemmódban használta a turbót az előző néhány versenyen. Az új alkatrésszel bizonyára nem fognak óvatoskodni, ezért Kanadában tényleg érezhető lehet a fejlődésük, ráadásul egy új hátsó futómű bevetésére is készülnek.
2016. június 10., péntek
2016. június 11., szombat
2016. június 12., vasárnap
Hossz: 4361 méter, ezzel a versenynaptár 5. legrövidebb pályája.
Pályacsúcs: Ralf Schumacher 1:12.275-ös köre, amelyet a 2004-es időmérőn futott a Williamsszel. Tavaly Hamilton 1:14.393-as idővel szerezte meg a pole-t.
A leghosszabb egyenes: A sikán előtti egyenes hosszabb a célegyenesnél, 1,16 km-es.
A leggyorsabb kanyar: Az 5-ös kanyart 265 km/ó-s sebességgel veszik be a versenyzők.
A leglassabb kanyar: A 2-es számmal jelölt hajtűkanyarban 80 km/ó-ra csökken a tempó.
A legdurvább féktáv: A hosszú egyenes végén, a sikán előtt 335 km/ó-ról kell 122 km/ó-ra lelassítani. A fékpedálba 171 kg-nak megfelelő erővel kell beletaposni, miközben a pilótákat 5,6 G-s maximális erőhatás éri.
A legjobb előzési pont: A legtöbb előzést a hajtűkanyarban és az utolsó sikánban láthattuk az elmúlt években. Szokás szerint két DRS-zónát jelöltek ki, az 1-es és a 13-as kanyarok előtt.
A legnehezebb kanyar: Montrealban könnyű hibázni, és a keskeny szigeten kialakított pályán nincs mindenhol hely a bukótereknek, néhol annyira meg kell közelíteni a falakat, mint egy utcai pályán. A tempó azonban sokkal nagyobb, ezért nem véletlen, hogy évről évre sok autó összetörik egy hétvége során. A pilóták többsége az utolsó sikánt tartja a legnehezebbnek, ahol egy kisebb hiba is a Bajnokok Falába küldheti őket.
Végsebesség: 340 km/ó, a 13-as kanyar előtt.
* A Pirelli ugyanazt a három gumikeveréket - az ultralágyat, a szuperlágyat és a lágyat - viszi el Montrealba, mint legutóbb Monacóba, az abroncsok azonban a két pálya eltérő jellege miatt valószínűleg máshogy viselkednek majd. Azt például nehéz elképzelni, hogy a legpuhább gumik ezúttal is kibírnak 47 kört, mint Hamilton autóján Monacóban, de a csapatok megint ebből a típusból választották a legtöbbet. "Kanada teljesen más pálya, itt sokkal nagyobb terhelés éri a gumikat" - nyilatkozta a Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery.
Ez eltérő taktikákhoz vezethet a csapatok között, a gumiválasztások is erre utalnak."
* Az új gumiszabályok bevezetése óta először fordult elő, hogy egyes istállók nem rendeltek legalább egy szettet mindhárom keverékből. Kanadában
a szuperlágy gumi bizonyult a legnépszerűtlenebb opciónak, a Renault és a Haas egyáltalán nem kért belőlük.
Ebből az abroncsból a Mercedes és a Red Bull is csak 2-2 szettet rendelt a pilótáinak, a Ferrari viszont hármat is felhasználhat. Az élcsapatok közül a Mercedes gazdálkodhat a legtöbb ultralágy szettel, versenyzőnként nyolcat kapnak, eggyel többet, mint a Ferrari és a Red Bull. A legagresszívabb gumiválasztás megint a Haasé, ők az ultralágy gumiból 10, a lágyból pedig 3 garnitúrát kértek.
* Tavaly a versenyzők túlnyomó többsége, köztük a három dobogós helyezett csak egyszer járt a bokszban. A Ferrarik két kerékcserével a 4. és 5. helyen végeztek, de az ő taktikájukat befolyásolta, hogy Vettel egy problémás időmérő után csak a 18. helyről indulhatott, Räikkönen stratégiáján pedig a megpördülése után változtattak. A Pirelli arra számít, hogy a gyorsabban elhasználódó ultralágy gumik miatt az idén több kerékcserét látunk majd.
Mercedes
Hamilton nem tagadja, pályafutása második monacói győzelme után talán az örömnél is jobban érezte a megkönnyebbülést, hiszen tavaly október óta várt az újabb diadalra. „Bebizonyítottam, hogy ugyanolyan erős vagyok, mint amilyen mindig is voltam, és az is maradok az év végéig, úgyhogy már várom a következő fordulót" - jelentette ki a Kanadai Nagydíj előtt a brit, aki 2007-ben újoncként aratta itt az első futamgyőzelmét. Hamilton tudja, hogy minden idők leghosszabb F1-es idényében még sokszor változhatnak a csapaton belüli erőviszonyok, ráadásul az üldözőkre is figyelniük kell. „A miénk a legnagyszerűbb csapat, de az ellenfeleink nagyobb nyomást fejtenek ki ránk, mint valaha, ezért fontos, hogy összetartsunk, és javítsunk a gyengeségeinken.”
Rosberg szerint "érdekes" lesz látni, mire lesz képes a Red Bull a hétvégén, de egyelőre csak a saját teljesítményére összpontosít. "Számítottam rá, hogy a fantasztikus idénykezdet után lesznek nehezebb versenyeim is, felkészültem erre a helyzetre" - mondta a német, aki
a legutóbbi két versenyen összesen 6 pontot szerzett.
"Remélem, az előző futamon egyszerre zúdult rám az összes balszerencse, és innentől már csak felfelé vezet az út."
Ferrari
A Monacói Nagydíjat a Ferrari is szeretné mielőbb elfelejteni, miután Sergio Pérez Force Indiája mögött végezve Vettel a dobogóra sem tudott felállni, Räikkönen pedig a korlátnak ütközött, és korán kiesett. Kanadában új turbóval támadhatnak, és bebizonyíthatják, nem alaptalanul sorolják magukat továbbra is a bajnoki esélyesek közé.
"Sokan azt mondják, nem teljesítünk olyan jól, mint tavaly. Ha a győzelmek számát nézzük, tényleg így van, de ez nem árul el mindent" - nyilatkozta Räikkönen.
Biztos vagyok benne, hogy az idei csomagunk sokkal jobb a tavalyinál.
Nem vagyunk elégedettek a jelenlegi pozíciónkkal, ez egyértelmű, de azért vagyunk itt, hogy kemény munkával tovább javuljunk. Amíg nem aratunk minden futamon kettős győzelmet, nem lehetünk elégedettek - ez a célunk, remélhetőleg sikerül is elérnünk."
Williams
A Williams az idén is gyengén szerepelt Monacóban, de Felipe Massa révén legalább egy pontot sikerült szerezniük. A gyors montreali pályán sokkal jobb eredményre számítanak, és a tavalyihoz hasonló eredményt szeretnének elérni - akkor Valtteri Bottas a csapat első 2015-ös dobogóját szerezte meg Kanadában.
"Egy gyors pályáról van szó, amelyen hosszú egyeneseket is találunk, ez egyértelműen kihangsúlyozhatja az autónk erősségeit" - magyarázta a Williams főmérnöke, Rob Smedley. "Ezt a tavalyi teljesítményünk is alátámasztja, ezért minden arra utal, hogy itt újra formába lendülhetünk."
Red Bull
A Red Bull saját magát is meglepte azzal, hogy az idén már futamot is nyert, és Monacóban ugyancsak Daniel Ricciardo tűnt a leggyorsabb versenyzőnek. Az ausztrál rendkívül dühös és csalódott volt, amiért a Red Bull eldobta a győzelmét, a verseny után a csapat magyarázatára sem volt kíváncsi. A Kanadai Nagydíj előtt volt két hete, hogy lecsillapodjon, és optimistán is nyilatkozott az esélyeiről. "Papíron a Mercedesnek fekszik jobban a pálya, de okoztunk már meglepetéseket,
miért ne hajthatnánk most is a győzelemért?"
- tette fel a kérdést. "Én mindent megteszek azért, hogy ezúttal tényleg sikerüljön."
Max Verstappen a Spanyol Nagydíjat megnyerte, Monacóban viszont háromszor ütközött a korlátnak, a versenyt is fel kellett adnia. "Nagyon nehéz hétvégém volt, de igyekszem minél többet tanulni a hibáimból, hogy még erősebb versenyző lehessek" - mondta a holland. "Kanadában én is megkapom az új motort, ezért bizakodva várom a futamot. Megpróbálunk ismét felállni a dobogóra."
Force India
A Force India gyengén kezdte az idényt, de rendületlenül bizonygatták, hogy az autójuk sokkal jobb teljesítményre is képes lenne. Monacóban végre minden a kezükre játszott, Sergio Pérez a taktikájának és a remek versenyzésének köszönhetően felállhatott a dobogóra. "Szerintem Kanadában is gyorsak lehetünk, az utóbbi időben bevetett fejlesztéseink tényleg sokat segítettek" - mondta a mexikói. "Jól érzem magam az autómban, és megbízom benne, ezért tényleg keményen hajthatok. A montreali is egy olyan pálya, ahol ez különösen fontos."
Renault
Monacóban mindkét Renault kiesett baleset miatt, ezért Montrealban az a legfontosabb feladatuk, hogy célba érjenek, reményeik szerint az első tíz hely valamelyikén. "Itt jobban számít a motorerő, mint Monacóban, ezért az új hajtásláncunkból többet profitálhatunk" - magyarázta Kevin Magnussen. "Remélhetőleg lesz rá elég időnk, hogy megtaláljuk az ideális beállításokat, és kihozzuk a legtöbbet az új alkatrészeinkből. Ha problémamentes hétvégénk lesz, egyértelműen a pontokért szeretnénk harcolni."
Toro Rosso
Carlos Sainz a spanyolországi 6. helye után Monacóban is pontot szerzett, Danyiil Kvjat viszont kiesett, miután összeütközött Magnussennel. A sportfelügyelők ráadásul őt találták hibásnak, ezért a Kanadai Nagydíjon három hellyel hátrasorolják majd a rajtrácson. "A Monacói Nagydíj bosszantó volt, de igyekeztem gyorsan elfelejteni" - mondta a Red Bulltól a Spanyol Nagydíj előtt elküldött orosz.
Most még elszántabban küzdök azért, hogy megmutassam, mire vagyok képes.
Amint hazaértem, már csak a Kanadai Nagydíjra koncentráltam, mindenképpen pontokat akarok szerezni."
Sauber
A Sauber számára a lehető legrosszabbul végződött a Monacói Nagydíj: a két pilótájuk összeütközött, miután Felipe Nasr a csapat utasítása ellenére nem engedte el Marcus Ericssont, aki ezért a Rascasse-ban a kelleténél keményebben próbálkozott az előzéssel. A Sauber szerint mindketten hibásak voltak az incidensben, de a sportfelügyelők Ericssont büntették, akit Kvjathoz hasonlóan három rajthellyel hátrébb sorolnak majd az időmérő után. Az istálló továbbra is az idei első pontjaiért hajt, de erre legfeljebb akkor lesz esélyük, ha előttük sokan problémába ütköznek.
McLaren
Monacóban mindkét McLaren pontot szerzett, Fernando Alonso ráadásul az 5. helyen ért célba, de az autója tempójával ő sem volt elégedett. A csapatnál elismerték, jobb szereplésre számítottak az utcai pályán,
a Kanadai Nagydíjon ráadásul sokkal nehezebb hétvégére kell felkészülniük.
"Remélem, sikerül ehhez a pályához igazítanunk a csomagunkat, és hasonló formában versenyezhetünk, mint az előző futamokon, de valószínűleg nehéz és kiszámíthatatlan hétvége vár ránk" - jósolta Alonso. "A középmezőny nagyon szoros, úgy tűnik, minden pályán más csapat kerül előnybe. Itt valószínűleg az időmérőn és a versenyen is nehezebb dolgunk lesz a többiek ellen." A McLarent a Honda új fejlesztésű turbója fogja segíteni, hogy hatékonyabban használhassák az ERS-t.
Manor
A Sauber mellett a Manor a másik csapat, amely még nem szerzett pontot az idén, és a teljesítményüket figyelembe véve nem valószínű, hogy a Kanadai Nagydíj hozza meg számukra az áttörést. Monacóban a célba érők közül utolsóként végeztek, bár Wehrlein pozitívumként fogta fel, hogy a 13. helyezett Romain Grosjeantól nem kapott kört. A versenyigazgató Dave Ryan a napokban elmondta, a gyenge eredmények ellenére sem állnak át teljesen a 2017-es autó fejlesztésére, igyekeznek mindent kihozni az idei modelljükből, mert ebből sokat tanulhatnak a következő idényre.
Haas
Az első futamok meglepetéscsapata, az újonc Haas az előző két versenyen egyetlen pontot sem tudott szerezni, de a csapatfőnök Günther Steiner szerint a Kínai és az Orosz Nagydíjon tapasztalt visszaesés után kezdenek visszatérni az idény eleji formájukhoz. A versenyzők szerint is egyre kiegyensúlyozottabban viselkedik az autó, a kétnapos barcelonai teszt sokat segített nekik. "Itt az ideje, hogy a pontszerzők közé is visszatérjünk" - mondta Grosjean. "Úgy érzem, újra jó irányba haladunk, remélhetőleg ez az eredményeinken is meglátszik majd."