* Idén júniusban volt az első Magyar Nagydíj 80. évfordulója, 1936-ban a Népligetben rendezték meg az első autóversenyt, amely ezt a nevet viselte. A következőre kerek 50 évet kellett várni, de
1986 óta a mogyoródi Hungaroringen rendezett futam kirobbanthatatlan a versenynaptárból.
Tavaly már a 30. Forma-1-es Magyar Nagydíjat rendezték meg, és több európai helyszínnel ellentétben a Hungaroringet egyelőre nem fenyegeti az a veszély, hogy kikerül a bajnokságból.
* Bernie Ecclestone a 80-as évek elején döntött úgy, hogy a vasfüggöny mögé is elviszi a Forma-1-et. Eredetileg a Szovjetunióban szeretett volna futamot rendezni, de ezt még ő sem tudta elintézni. Magyar barátja, a Brazil Nagydíj megrendezésében fontos szerepet játszó Rohonyi Tamás viszont a figyelmébe ajánlotta Magyarországot, majd a kormányt is sikerült meggyőzni arról, hogy érdemes támogatni a versenyt. Ecclestone eredetileg Budapest belvárosába akarta vinni a futamot, de a Hungaroring végül Mogyoród mellett épült meg, mindössze 8 hónap alatt.
* A csapatok az 1986-os verseny előtt még kicsit tartottak attól, mi vár rájuk az első kelet-európai nagydíjhétvégén, de a budapesti kiruccanás hamar a mezőny egyik kedvencévé vált.
A pályát a komoly kihívások miatt szeretik a pilóták, Budapest szépségéről és remek éttermeiről pedig nem győznek áradozni.
A magyar verseny egyébként a külföldi rajongók körében is népszerű, hiszen az árak kedvezőek, és a pálya a legtöbb európai helyszínnel ellentétben egy világváros közvetlen közelében terül el.
* A Hungaroring szűk, kanyargós vonalvezetését rengeteg bírálat érte az elmúlt 30 évben, és tény, hogy a magyar pálya a szokásosnál nehezebb feladat elé állítja az előzéssel próbálkozó versenyzőket. Ennek ellenére a Magyar Nagydíj történetéből számos emlékezetes pillanatot és izgalmas futamot tudunk felidézni – az első, 1986-os futamon Nelson Piquet az F1 történetének egyik leglátványosabb előzését mutatta be Ayrton Senna ellen, 1989-ben Nigel Mansell a 12. helyről indulva diadalmaskodott, 1997-ben Damon Hill sokkolt mindenkit azzal, hogy az esélytelennek tartott Arrowszal majdnem megnyerte a versenyt, egy évvel később pedig Michael Schumacher aratta itt pályafutása egyik legnagyobb taktikai győzelmét. Az elmúlt évtizedben többször is az eső bolondította meg a versenyt,
az előző két év Magyar Nagydíjai pedig az idény legizgalmasabb futamai közé tartoztak.
* A Hungaroringen eddig két versenyző tudott négy futamgyőzelmet aratni, Michael Schumacher (1994, 1998, 2001, 2004) és Lewis Hamilton (2007, 2009, 2012, 2013). A csapatok közül a McLaren a legsikeresebb 11 győzelemmel.
Emlékfoszlány
A szállóigévé vált „Hova tűnt Damon Hill?!” mondatot azok közül is sokan ismerik, akik nem rajonganak a Forma-1-ért, de az eredetére valószínűleg kevesebben emlékeznek. Az 1997-es idényt a Williams és a Ferrari, azaz Jacques Villeneuve és Michael Schumacher bajnoki párharca tette izgalmassá, a Magyar Nagydíjon viszont a címvédő Damon Hill majdnem csodát tett az addig gyengélkedő Arrows volánja mögött. Hill az első tíz futamon mindössze egyetlen pontot tudott gyűjteni, ezért a magyar futamra is abszolút esélytelenként érkezett. Ehhez képest az időmérőn a 3. rajthelyet szerezte meg Schumacher és Villeneuve mögött, a futam 11. körében pedig óriási meglepetésre a vezetést is átvette Schumachertől. A brit világbajnok végig magabiztosan vezetett, és az utolsó körökre 35 másodperces előnyt szedett össze. Ekkor azonban 3-as fokozatban ragadt a sebességváltója, és Villeneuve az utolsó körben megelőzte őt, Hill pedig a 2. hellyel vigasztalódhatott. A drámát növelte, hogy nemcsak az Arrows istállónak, hanem a Bridgestone-nak és a Yamaha motornak is ez lett volna a legelső győzelme az F1-ben, közülük később is csak a japán gumigyártó ért fel a csúcsra. Hill egyébként a hátralévő hat futamon nem szerzett újabb pontokat, és a bajnokságot a 12. helyen zárta.Az elmúlt öt Magyar Nagydíj-győztesei:
2015 Sebastian Vettel (Ferrari)
2014 Daniel Ricciardo (Red Bull)
2013 Lewis Hamilton (Mercedes)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2011 Jenson Button (McLaren)
Az elmúlt öt Magyar Nagydíj edzéselsői:
2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Lewis Hamilton (Mercedes)
2012 Lewis Hamilton (Mercedes)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
Megdől-e a körrekord az új aszfalton?
A jelenlegi, 2003 óta használt vonalvezetésen Rubens Barrichello futotta meg az eddigi legjobb kört, a 2004-es első időmérő edzésen 1:18.436-os idővel zárt az élen.
A 12 éve fennálló rekord a hétvégén megdőlhet,
a Hungaroring ugyanis az idei szezonra teljes hosszában új borítást kapott, és a friss aszfalton a Pirelli szerint is elérhető lehet a 3,6 másodperces javulás a tavalyi tempóhoz képest. Az idén egyébként már négy pályán – Bahreinben, Szocsiban, Spielbergben és Silverstone-ban – is megdőlt a pályacsúcs, Ausztriában szintén az új aszfalt miatt javultak látványosan a köridők.
Megint kifog a Hungaroring a Mercedesen?
A németek mindössze egyszer, 2013-ban tudtak nyerni Magyarországon, Lewis Hamilton révén. 2014-ben Daniel Ricciardo vezette győzelemre a Red Bullt egy hihetetlenül izgalmas befutó után, de Hamilton teljesítményére sem lehetett panasz, aki a mezőny végéről kapaszkodott fel a dobogó 3. fokára. Tavaly az időmérőn még legyőzhetetlenek voltak a Mercedesek, a két Ferrari azonban rögtön a rajtnál elvette tőlük az első két helyet. Sebastian Vettel meg is nyerte a futamot, és a meglepő fordulatokkal tarkított, kaotikus verseny után a Red Bull két versenyzője ünnepelhetett vele a dobogón, miközben a Mercedesek a 6. és 8. helyen értek célba. Toto Wolff attól tart, hogy a Hungaroringen ezúttal is nehezebb dolguk lesz a szokásosnál, szerinte a Red Bull könnyen előnybe kerülhet a lassú pályán.
Az elmúlt két évben nem volt hozzánk kegyes ez a pálya, ráadásul a riválisaink erősségei itt még jobban érvényesülnek”
– mondta a Mercedes főnöke. „A Red Bull autója például remekül működik az olyan pályákon, ahol a nagy légellenállás nem jár komolyabb időveszteséggel. Esőben és a Hungaroringhez hasonló lassú pályákon komoly veszélyt jelentenek ránk – hibátlanul kell dolgoznunk, ha itt is le akarjuk győzni őket.”
Átveszi-e Hamilton a vezetést a vb-ben?
A Brit Nagydíjon aratott győzelmével 1 pontra közelítette meg Rosberget a tabellán, miután a németet szabálytalan rádióüzenetek miatt megbüntették, és visszasorolták a 2.-ról a 3. helyre. A problémákkal teli szezonkezdet után Hamilton elkapta a fonalat, a legutóbbi öt versenyből négyet megnyert, ezért a pontverseny szempontjából a Magyar Nagydíj könnyen fordulópontot jelenthet a bajnokságban. A Hungaroring ráadásul az eddigi eredmények alapján egyértelműen Hamiltonnak kedvez jobban: ő négy győzelmet tud itt felmutatni, Rosberg pedig még a dobogóra sem állhatott fel a 2006-os debütálása óta.
2016. július 22., péntek
2016. július 23., szombat
2016. július 24., vasárnap
Így juthat ki a Hungaroringre
Még nem késő megvásárolni a hétvégi belépőjegyeket, ezen az oldalon ezt könnyen megteheti, de a jegyek a helyszínen is megvásárolhatók. A tribünök többségére még vannak szabad helyek, olcsóbb állójegyeket pedig korlátlan számban árusítanak. A pénteki szabadedzéseket akár már 3000 forint alatti összegért meg lehet tekinteni, a Forma 1 Club jóvoltából pedig 15 ezer forintért háromnapos állóbérlethez lehet jutni.Hossz: A rövid pályák közé tartozik, mindössze 4381 méteres.
Pályacsúcs: A jelenlegi, 2003 óta használt vonalvezetésen Rubens Barrichello futotta meg az eddigi leggyorsabb kört, 2004-ben az első időmérőn ért el 1:18.436-as időt.
A leggyorsabb kanyar: A Hungaroring a közepes és lassú tempójú kanyarok pályája, de az enyhe ívű 10-es kanyarban a 250 km/ó-t is elérhetik az autók.
A leglassabb kanyar: A célegyenest követő első kanyarnál körülbelül 90 km/ó-ra kell lelassítani.
A leghosszabb egyenes: A pálya célegyenesét 2003-ban meghosszabbították annak érdekében, hogy növeljék az előzések számát, az egyetlen hosszú egyenes azóta 908 méteres. Ez nem számít rövidnek, de a pályát a kanyarok uralják, sokan az utcai helyszínekhez szokták hasonlítani a Hungaroringet.
A legjobb előzési pont: A magyar pályán hírhedten nehéz előzni, de nem lehetetlen, a legnagyobb lehetőséget egyértelműen az első kanyar nyújtja. A DRS-t is a célegyenesben, majd rögtön utána, a 2-es kanyar előtt lehet aktiválni.
Végsebesség: Tavaly Felipe Massa Williamse száguldott a leggyorsabban a célegyenesben, 321 km/ó-s tempót mértek nála az időmérő edzésen.
* A hétvége egyik nagy kérdése, hogyan bánik az új aszfalt az abroncsokkal. A Pirelli szakemberei szerint a pálya érdessége hasonló lesz, mint a korábbi években, az új borítás nem lesz sokkal kíméletesebb a gumikkal, amelyek a várható hőség miatt is viszonylag gyorsan elhasználódhatnak. Noha a pálya jellege az utcaiakhoz hasonlít, itt nem merült fel az ultralágy gumik bevetése, lehet viszont használni a szuperlágy, lágy és közepes keveréket.
* Az összes csapat az elérhető legpuhább keverékből, a szuperlágyból kérte a legtöbb szettet.
A Ferrari még a riválisain is túltett: mindkét pilótájuk 9 szettet kap a leggyorsabb abroncsokból,
míg a Mercedes versenyzői 8 garnitúra szuperlágy gumit használhatnak el, a Red Bullnál pedig csak 7-7 szettet rendeltek belőle. A közepes gumikból a legtöbben csak egy szettet kértek, mindössze a két Force India és Esteban Gutiérrez rendelt belőlük kettőt.
* Tavaly a legtöbb versenyző háromszor járt a bokszban, de többen közülük áthajtásos büntetés vagy defekt miatt kényszerültek nem tervezett kiállásra. A győztes Vettel és a 2. helyen befutó Danyiil Kvjat csak kétszer járt a bokszban, és a Pirelli szerint az idén is ez lehet a nyerő taktika, bár a gumik viselkedéséről a szabadedzésekig nem sokat tudnak mondani. A hétvégére egyébként 30-32 fokos meleget jósolnak, de a napsütést megzavarhatja egy-egy rövid zápor.
Mercedes
Toto Wolff elismerte, hogy a Hungaroringen tart a lassú pályákon remeklő Red Bulloktól, de Hamilton óriási önbizalommal érkezett Magyarországra. „Frissnek, erősnek és magabiztosnak érzem magam a magyar futam előtt” – jelentette ki. „Ez a pálya valamiért mindig illett a vezetési stílusomhoz, és rengeteg támogatóm is van itt – alig várom, hogy kihajtsak a pályára. Az elmúlt két évben nem alakultak zökkenőmentesen a hétvégéink, de
most tudom, hogy elég gyorsak vagyunk, és javíthatunk a mérlegünkön.”
Rosberg a Brit Nagydíj után csalódott volt, amiért a sportfelügyelők elvették a 2. helyét, amelyért „keményen megküzdöttem, és megérdemeltem”. Igyekszik azonban előre tekinteni, és a rohamosan csökkenő előnye ellenére nem érzi úgy, hogy elúszna előle a bajnoki cím. „A bajnokság féltávjánál vezetem a világbajnokságot, és még mindig nagyon sok futam van hátra” – mondta. „Készen állok arra, hogy megküzdjek Lewisszal – saját magamban és az autómban is bízom, ezért alig várom már, hogy Budapesten is csatázzunk.”
Ferrari
Úgy tűnik, az idény elején még biztató tempót diktáló Ferrari egyre távolabb kerül a győzelemtől: a Brit Nagydíjon is a Red Bull volt a Mercedesek első számú üldözője, az pedig különösen meglepő volt, hogy a váltócseréje miatt hátrányból induló Vettel nem tudott előrébb végezni a 9. helynél. Mindkét versenyző elismerte, hogy Silverstone-ban egyszerűen túl lassú volt az autójuk, de arra számítanak, hogy más pályákon ismét fel tudják venni a versenyt a többi élcsapattal. Az olasz sajtó mindenesetre egyre türelmetlenebb, és a Ferrari-elnök Sergio Marchionne szerint is változásokra van szükség, de a csapatfőnök, Maurizio Arrivabene pozíciója állítólag nem forog veszélyben.
Williams
A Williams a Ferrarinál is rosszabb formában van, a legutóbbi nagydíjakon esélyük sem volt arra, hogy az élcsapatok közelébe férkőzzenek. Az év elején az volt a céljuk, hogy idén is megszerezzék legalább a 3. helyet a konstruktőri bajnokságban, de mostanra már a 4. helyüket is félthetik a Force Indiától. Az istálló is elismeri, hogy baj van, de a technikai főnök Pat Symonds bízik benne, hogy újra felszállóágba kerülhetnek. A Hungaroringre is visznek fejlesztéseket, de csak remélni tudják, hogy ezúttal tényleg előrelépnek. „Most nagyon mélyre kell ásnunk, nagyon őszintének kell lennünk saját magunkkal” – nyilatkozta a napokban. „Ha megértjük, mit csinálunk most, visszanyerhetjük a formánkat, de az autónkat is jobban kell használnunk. A legfontosabb, hogy megbirkózzunk a gumikkal, ugyanakkor egy kicsit az aerodinamikát is rendbe kell tennünk.”
A Williams számára nem jó jel, hogy tavaly az utcai pályákhoz hasonlóan a Hungaroringen is leszerepeltek, és pont nélkül távoztak a 12. és 13. helyük után.
Red Bull
Minden jel arra mutat, hogy a Red Bull lehet a Mercedes legnagyobb ellenfele a Magyar Nagydíjon. Az elmúlt két évben győzelmet és dobogós helyezéseket szereztek a Hungaroringen, és idén is egyre jobb formában versenyeznek, Silverstone-ban is erőből győzték le a Ferrarit.
Ha két évvel ezelőtt nyerni tudtam itt, akkor most is sikerülhet”
– jelentette ki Ricciardo, bár hozzátette, a hétvége előtt ő is a Mercedest tartja a legnagyobb favoritnak. Max Verstappen is bízik az újabb dobogós helyezésben, ez egyébként már tavaly is majdnem összejött neki, akkor újoncként 4. lett a magyar futamon.
Force India
A Force India tartja a jó formáját, a Brit Nagydíjon is viszonylag könnyedén behozták pontszerző helyre mindkét autójukat. „Szerintem még több pontot szerezhettem volna, ha néhány tényező – például a Virtuális Safety Car – jobban a kezünkre játszott volna” – magyarázta Nico Hülkenberg, aki csapattársa mögött, a 7. helyen ért célba. „Az a lényeg, hogy az autónk jól teljesített, és számos gyors autót tudtunk erőből legyőzni. Ez rendkívül biztató a magyar futamra és a szezon hátralévő részére nézve.”
Renault
A Renault-t versenyről versenyre csalódások érik, a Brit Nagydíjat is dupla kieséssel zárták. Azért továbbra is próbálnak bizakodók maradni, a csapatfőnök Fréderic Vasseur most a kétnapos silverstone-i tesztből igyekszik erőt meríteni. „A teszten sikerült előrelépnünk, és a legutóbbi, csalódással zárult nagydíj után a versenyzőink is rendkívül motiváltak, mindenképpen szeretnének jó eredményt elérni” – mondta. „Nem látok okot arra, hogy ne végezhetnénk jó munkát.”
Toro Rosso
Amikor Danyiil Kvjat tavaly a dobogón ünnepelte a Magyar Nagydíjon elért 2. helyezését, valószínűleg nem gondolta, hogy egy évvel később a fiókcsapat Toro Rosso színeiben tér vissza, ráadásul csapattársa, Carlos Sainz rendre jobban teljesít nála. Silverstone-ban legalább 1 pontot sikerült szereznie, de ennél valószínűleg többet kell mutatnia, ha biztonságban akarja tudni az ülését. Sainz a Hungaroringre is magabiztosan utazik, szerinte a pálya tulajdonságai kedveznek a Toro Rossónak, így ismét lehet egy jó hétvégéjük.
Sauber
A Sauberrel kapcsolatos friss hír, hogy
a csapatot hivatalosan is felvásárolta egy svájci befektetési vállalat,
a Longbow Finance. A csapat alapítójának, Peter Saubernek ezentúl sem részesedése, sem hivatalos pozíciója nem lesz az istállónál, Monisha Kaltenborn viszont marad csapatfőnök. Úgy tűnik tehát, hogy az istálló anyagi helyzete rendeződött, mostantól koncentrálhatnak a pályán elért eredményekre is. Rájuk fér, 0 ponttal az utolsó helyen állnak a konstruktőri bajnokságban.
McLaren
A McLaren határozott fejlődést tudott felmutatni az elmúlt versenyeken, de a Brit Nagydíjon kicsit megtorpantak, egyik autójuk sem szerzett pontot. Ezen a Hungaroringen mindenképpen változtatnának –
a pálya papíron fekszik az autójuknak, és tavaly is itt érték el a legjobb eredményüket,
akkor Fernando Alonso 5. lett az eseménydús futamon. „Szerintem a megbízhatóságunk egyre jobb, és a Brit Nagydíj utáni teszt is lendületet adott a csapatnak” – vélekedett a spanyol. „Sikerült elvégeznünk a teljes tesztprogramunkat, sok kört futottunk, és rengeteget tanultunk. Remélem, ezt már a Hungaroringen is hasznosíthatjuk.”
Manor
Pascal Wehrlein az Osztrák Nagydíjon pontot szerzett, ami a Manortól komoly teljesítmény, de a csapat öröme nem tarthatott túl sokáig: Silverstone-ban mindkét pilótájuk kicsúszás miatt adta fel a versenyt a vizes pályán. A Hungaroring elméletileg nem kedvez nekik, mert itt kevésbé fontos a motorerő, de a Sauberrel és a Renault-val megint harcba szállhatnak.
Haas
Az újonc amerikai csapat Silverstone-ban gyenge hétvégét zárt: Romain Grosjean műszaki hiba miatt kiesett, Esteban Gutiérrez utolsó célba érőként a 16. helyen végzett. Az istálló továbbra is a pontszerzésért hajt minden futamon, de ez egyre kevesebbszer sikerül nekik, Grosjean azonban nem csügged. „Mindig tisztában voltunk azzal, hogy nagyon nehéz lesz ez az év. Az első futamokon nyújtott teljesítményünkkel túl magasra tettük a lécet, a körülményeket figyelembe véve a mostani helyzetünk reálisabb” – ismerte el. „Szerintem a Hungaroringen jó hétvégénk lehet, ha a szabadedzésen alaposan kitapasztaljuk a gumik viselkedését.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!