Ferrari's German driver Sebastian Vettel drives a car sporting a prototype protective cage over the cockpit, dubbed Halo, at the Circuit de Catalunya on March 4, 2016 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the fourth day of the second week of tests for the Formula One Grand Prix season.
It is understood that the International Motorsport Federation (FIA) wants Grand Prix teams to run with a new 'Halo' design on their cars.
/ AFP PHOTO / Eric Alonso
Vágólapra másolva!
Hamiltont így is meggyőzte a péntek esti előadás, de szerinte a jövőben a teljesen zárt pilótafülkéket is be kell vezetni. Button szerint biztonsági kérdésekben nem a csapatokra kellene bízni a döntést.
Az FIA péntek este előadást tartott a versenyzőknek a glóriának nevezett fejvédő szerkezetről, amelyet 2017-ben terveznek bevezetni a Forma-1-ben. A pilótáknak korábbi balesetek felvételein keresztül mutatták be, milyen esetekben segíthetett volna a glória, Carlos Sainz szerint sokkoló képekkel próbálták őket meggyőzni a szerkezet hasznosságáról. A Toro Rosso versenyzői a bemutató után sem voltak biztosak benne, hogy megéri bevezetni az autókat elcsúfító glóriát, de
Lewis Hamiltont meggyőzték a látottak.
"Nagyon figyeltem az előadásra, mert komolyan veszem a biztonsági kérdéseket" - nyilatkozta. "A glória nem néz ki túl jól, és talán a versenyzés szellemével is ellenkezik, de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a tényt, hogy a versenyzők túlélési esélye 17 százalékkal nagyobb lett volna a múltban látott balesetekben."
Hamilton szerint a glória csak a kezdet,
a jövőben még nagyobb erőfeszítéseket kell tenni a pilóták fejének teljes védelméért. "Egy idő után át kell térnünk a zárt pilótafülkére, mert csak az nyújt 100 százalékos védelmet" - mondta. "Gondolni kell az olyan balesetekre, mint ami Felipe (Massával) történt 2009-ben - őt a glória ellenére is fejen találta volna a rugó. Azt mondták, Justin Wilsont sem mentette volna meg, mert őt felülről találta el egy éles tárgy" - utalt a brit IndyCar-pilóta tavalyi halálos balesetére.
Hamilton szerint a glória "borzasztóan" néz ki, és "ránézésre egyáltalán nem való versenyautóra", de elfogadná a bevezetését. "A jövőben 17 százalékkal nagyobb esélyünk lesz arra, hogy túléljünk egy súlyos balesetet" - mondta. "A biztonságról van szó, ezért mindenkinek el kell majd fogadnia a bevezetését."
A glóriáról Jenson Buttont is megkérdezték, aki szerint biztonsági kérdésekben mindenkinek bíznia kellene az FIA szakembereiben, akik évek óta próbálják a lehető leghatékonyabb szerkezetet kidolgozni. "Nem is értem, miért a csapatok fognak dönteni róla. Ha biztonsági kérdésekről van szó, nem kellene olyan szempontokat figyelembe venni, hogy valamelyik istállónak esetleg kevésbé kedvezne a bevezetése, és igazából a kinézetéről is felesleges vitatkozni, amikor emberek életéről beszélünk" - mondta.
Nem a kinézet a lényeg
Hasonlóan vélekedett Sebastian Vettel is, amikor felvetették neki, hogy egyes csapatok esztétikai szempontok miatt szavazhatnak a glória ellen. "Ha jól tudom, nem a kinézete miatt akarják bevezetni" - nyilatkozta. "Szerintem elég egyértelmű volt a prezentáció. Az FIA többféle lehetséges helyzetet is megvizsgált, és mindenhol pozitív hatása volt a glóriának.
Bíznunk kell az FIA kutatásainak eredményeiben."
Az F1 nagyobb csapatait is tagjai között tudó Stratégiai Munkacsoport a jövő héten szavaz majd a glória bevezetéséről. Toto Wolff szombaton elmondta, a Mercedesnek még nincs határozott álláspontja a kérdésben, de a biztonságon szerinte is javítani kell. Abban azonban nem biztos, hogy a glória a legjobb megoldás.
„A versenyzők biztonságáért mindent meg kell tenni, amit csak lehet, még ha a glória undorítóan is néz ki. Szerintem az autók külseje így nem olyan látványos, mint a Forma-1-ben lennie kellene. Ez azonban nem számít, mert a biztonság az első" - jelentette ki az osztrák, aki szintén "meggyőzőnek" nevezte a prezentációt. "Meg fogjuk vitatni az összes biztonsági vonatkozást: vajon ez az az eszköz, amellyel jobban meg tudjuk védeni a pilótákat?"
"Az én személyes véleményem az, hogy minden szemszögből alaposan végig kell néznünk az összes tanulmányt, aztán le kell vonnunk a követeztetést, hogy az irány helyes, csak még finomítani kell, vagy nem jó.
Én még nem döntöttem a kérdésben, mert meg akarom hallgatni mások véleményét is."
A glória ellen sokan azzal érvelnek, hogy baleset esetén több időbe telik majd elhagyni egy felborult autót, ami akkor vezethet komoly gondokhoz, ha az autó ki is gyullad. Nico Rosberg szerint a prezentáción ezt is felvetették, és "az FIA eredményei semlegesek vagy pozitívak voltak."