A Red Bull Ringet erre az évre újraaszfaltozták, és ezzel együtt kicserélték a kerékvetőit is. Egyes kanyarok mellé olyan újfajta, dupla szélességű rázókő került, mint amilyet a Hungaroringen is beépítettek a két leggyorsabbnál, a 4-es és a 11-es számúnál, ráadásul néhány helyre lecsavaroztak különféle formájú, citromsárga műanyag bordákat is, hogy a versenyzők ne fordulhassanak túl nagy íven. Az Osztrák Nagydíj első két napján azonban szokatlan módon négy autónak is eltört a felfüggesztése, amikor áthajtottak a rázóköveken, ezért
felmerült a gyanú, hogy azok balesetveszélyesek.
Miután pénteken Max Verstappen Red Bullja rongálódott meg az 5-ös kanyarban, szombat délelőtt Nico Rosberg járt pórul a 2-esnél, majd az időmérőn Sergio Pérez és Danyiil Kvjat futóműve is megadta magát. Egyes versenyzők ennek ellenére továbbra is úgy vélik, hogy a megoldás egyszerű: el kell kerülni a citromsárga fekvőrendőröket.
„Pár autó megsérült, de ez nem jelenti azt, hogy a rázókövek a hibásak" – jelentette ki Kimi Räikkönen. „Más pályákon sokkal durvább kerékvetők vannak, mégsincs gond velük. Itt akkor kerülünk bajba, ha kisodródunk oda, ahova nem kellene. Távol kell tartanunk magunkat azoktól a rázókövektől."
Sebastian Vettel egyetértett ferraris csapattársával, bár ő felhívta rá a figyelmet, hogy
Rosberg esete másnak tűnt, mint a többieké, mert ő nem ment rá a veszélyesnek tartott citromsárga bordákra.
Kvjat rácsúszott ugyan a 8-as kanyar mellé libasorban lecsavarozott „virslikre", de Toro Rossóján meglepő módon az ívbelső (jobb hátsó), látszólag terheletlen futómű tört el, azonnal megpördítve, majd a szemközti gumifalba katapultálva az autót. Ez azért is ijesztő volt, mert kis híján a bokszbejáratnál húzódó korlátba csapódott, sőt az elejével valóban érintette is azt.
„Amikor láttam a bokszbejáratot, az járt a fejemben, hogy ne, kérlek ne! De szerencsére elkerültem kissé. Aztán a leérkezésnél igyekeztem befeszíteni magam, mert a becsapódás közben fellépő kompresszió fájni tud" – mondta Kvjat, aki szerint az FIA-nak el kellene ismernie, hogy hibáztak a rázókövek „hülye" kialakításánál. „Inkább falat kellene odatenni, még az is biztonságosabb lenne, mert legalább tudnánk, hogy mi történik, ha nekimegyünk" – tette hozzá Verstappen pénteki véleményét visszhangozva.
Az Origo GPhírek-nek Kvjat elárulta azt is, hogy a téma érintőlegesen felmerült a péntek délutáni eligazításon, de „a versenyzők nem fogalmaztak meg határozott véleményt, annyiban hagytuk az egészet. Csakhogy a következmények ma súlyosabbak voltak. Négy futómű négy különböző csapatnál nagyon hasonlóan mondta fel a szolgálatot a rázóköveken, úgyhogy egyértelműen jobb megoldást kell találnunk."
Kvjat nem ért egyet azzal az állásponttal sem, hogy úgy kellene kezelni a rázókövek szélét, mintha fal lenne ott.
Autóversenyzők vagyunk, szóval ha elénk tesznek egy 2 km-es bukóteret, azt is teljesen ki akarjuk majd használni"
– mutatott rá. Ettől a határokat feszegető mentalitástól tényleg nem lehet egyszerűen megszabadulni. Amikor feltették neki a kérdést, hogy Rosberg futóműtőrése után a Mercedes megkérte-e Hamiltont a kerékvetők elkerülésére, Toto Wolff csak mosolygott. „Hát igen, megkértük, de..." - mondta, és jelentőségteljesen legyintett egyet.
Rosberg esete még Kvjaténál is rejtélyesebb, mert ő teljesen normális módon fordult el a hosszú emelkedő tetején lévő kanyarban, amikor a bal hátsó felfüggesztése hirtelen megroggyant. Korábbi sérülésnek nem volt nyoma, és a Mercedesnek nem is sikerült felderítenie a hiba hátterét, csupán annyira jöttek rá, hogy a rázókövön való gázadás közbeni, eddig nem tapasztalt vibráció okozta. Wolff ezt aggasztónak nevezte.
„Az a furcsa, hogy eleinte azt hittük, sok rövid, kiugró erőhatás volt, de az adatok elemzése során egyáltalán nem láttunk jelentős terhelést" – mondta az Origo GPhírek kérdésére szombat délután.
A gumi valamilyen különös frekvenciájú oszcillációja törhette el a futóművet.
Nem tudjuk, ezt mi okozta, de úgy tűnik, az új, piros kerékvető lehetett érte a felelős." És szerepet játszhat benne a sokat emlegetett magas keréknyomás is, amely miatt a gumi oldalfala kevésbé képes átvenni a terhelést.
A Red Bull Ring 2-es kanyarjában, ahol Rosberg balesetet szenvedett, csak egy sor széles rázókő van, szemben a 8-assal, amely mellé letették a Hungaroring két pontján is használthoz hasonló (bár tudomásunk szerint más beszállító által készített) dupla kerékvetőt. Mivel nincs közvetlen bizonyíték rá, hogy bármi közük lett volna a futóművek eltöréséhez,
az FIA az újabb vizsgálat után sem tervez változtatni rajtuk,
ami egyébként ilyen rövid határidővel, a vasárnapi versenyre meglehetősen drága is lenne. Pedig a Mercedes már a szombat délelőtti szabadedzés alatt, rögtön Rosberg kicsúszása után konzultált erről a versenyigazgatóval, Charlie Whitinggal, és többen komolyan aggódnak, hogy a 71 körös futamon újabb balesetek történhetnek.
Wolff szerint is muszáj lenne tenni valamit, mert aligha véletlen, hogy egymástól függetlenül ennyi futóműhibát láthattunk a hétvégén. „Nem tudom, az FIA mire jut, leveszik a hurkákat, lereszelik a rázóköveket, kitöltik őket betonnal... Fogalmam sincs, de több törést is láttunk eltérő alkatrészeken, különböző csapatoknál, nem egyforma konstrukciókkal, úgyhogy szerintem változtatni kell" – mondta még szombat délután.
Bár az FIA ezt hivatalosan nem ismeri el, Hamilton szerint is egyértelmű, hogy a problémákat valamilyen módon az új rázókövek okozzák. Neki van egy egyszerű, igaz, hosszabb távú megoldási javaslata is: egy sáv füvet telepítene a sárga bordák helyére. „Arra nem mennénk rá" – jegyezte meg. „Most tudjuk, hogy nyugodtan vállalhatjuk a kisodródás kockázatát, mert utána nagy valószínűséggel úgyis visszatérhetünk a pályára."
Hamilton rámutatott, hogy a rázókő viszonylag nagy tapadása alkalmasint még többet is árthat, mint amennyit segít. „Ha a gumi vagy a futómű megadja magát, a beforduló kerék egy pillanat alatt durván más irányba fordíthatja az autót, ahogy Nico esetében is láttuk" – mondta „Ez még veszélyesebb, mintha fű lenne ott."
Ebben lehet valami, de a Mercedes addig is megerősítette az autói futóművét, mégpedig úgy, hogy gyorsan újabb szénszálas rétegekkel vonta be a trapézkarok legkényesebb részeit. „Hogy ez véglegesen megoldja-e a problémát, azt nem tudom, de kételkedek benne" – ismerte el Wolff. Szerencsére azonban a verseny alatt a pilóták eleve nem támadják annyira agresszíven a rázóköveket, mint az időmérőn, ezért még akkor sem feltétlenül kell balesetektől tartani, ha közük van a meghibásodásokhoz.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!