* A Forma-1 és az Amerikai Egyesült Államok se veled, se nélküled kapcsolata a bajnokság kezdete óta tart - az autóversenyzés királykategóriája eddig nem tudta stabilan megvetni a lábát a más típusú futamokért, elsősorban a NASCAR-ért rajongó országban, de elszakadni sem tud tőle néhány évnél hosszabb időre. Az USA-ban 1908 óta rendeztek nagydíjakat, a Forma-1 első évtizedében pedig az indianapolisi 500 mérföldes viadal is a versenynaptár részét képezte.
* 1959 és 1980 között minden évben megrendezték a Forma-1-es USA Nagydíjat, 20 éven keresztül Watkins Glen adott otthont a versenynek. A hetvenes évek végétől más amerikai pályákra (Long Beach, Phoenix, Dallas, Detroit és a Las Vegas-i Caesars Palace) is ellátogatott a mezőny, ezeket a nagydíjakat különböző elnevezésekkel illették.
Többször előfordult, hogy egy évben két amerikai pályán is rendeztek F1-es futamot, 1982-ben pedig három verseny is volt az országban.
USA Nagydíj néven 1989 és 1991 között Phoenix rendezett három futamot, a következőre viszont több mint 10 évet kellett várni.
* Kilencéves kihagyás után a Forma-1 2000-ben tért vissza az Egyesült Államokba, a legendás indianapolisi ovál belsejében kialakított pályára. A szervezők reménykedtek benne, hogy hosszú ideig vendégül láthatják az F1-et, de csak 8 éven keresztül sikerült megtartaniuk a versenyt. A nézőszám folyamatosan csökkent, ebben a 2005-ös gumibotránynak és bojkottnak is jelentős szerepe volt. Az USA Nagydíj 2008 és 2011 között megint kimaradt a naptárból,
2012-ben pedig egy vadonatúj pályára, a texasi Austinban megépített Circuit of the Americasra (COTA) tértek vissza.
Az új helyszín a mezőny és a nézők körében is rendkívül népszerű, a lelátókat pedig évről évre dél-amerikai szurkolók segítenek megtölteni.
* A legtöbb győzelmet Michael Schumacher aratta az USA Nagydíjakon, ötször (2000, 2003, 2004, 2005, 2006) állt az indianapolisi dobogó tetején. Őt Lewis Hamilton követi 4 győzelemmel, a brit az eddigi négy austini futamból hármat megnyert - igaz, a tavalyit csak azért, mert a verseny végén az élen haladó Rosberg hibázott, állítása szerint egy széllökés miatt.
Emlékfoszlány
A 2005-ös indianapolisi futam nem csak az USA Nagydíj, hanem az egész Forma-1 történetének egyik legbotrányosabb versenye volt. A hétvége előzményei 2004-ig nyúltak vissza, amikor több versenyző is defekt miatt szenvedett balesetet az abroncsokat rendkívüli módon megterhelő döntött kanyarban, amely az eredeti oválpálya részét képezte. Ralf Schumacher járt a legrosszabbul, ő meg is sérült a balesetben, ráadásul egy évvel később a pénteki szabadedzésen is falnak csapta az autóját egy tönkrement Michelin gumi miatt. A gyártó abroncsaira több istálló is panaszkodott, ezért a franciák kénytelenek voltak elismeri, hogy a gumik egyszerűen nem bírják a terhelést Indianapolisban.
Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a 2005-ös szezonban tilos volt futam közben kereket cserélni, ezért a Michelin abroncsait használó csapatok gyakori bokszkiállásokkal is csak komoly büntetések árán tudták volna teljesíteni a versenyt. Mivel a 10 csapatból 7 a franciák gumijait használta, a Michelin megpróbálta elérni, hogy a döntött kanyar előtt ideiglenes lassítókat építsenek a pályára, de az FIA szerint ez igazságtalan lett volna a működőképes gumikkal érkező rivális gyártó, a Bridgestone csapataival szemben. Minden idők egyik legfurcsább versenyén végül csak a hat Bridgestone-os autó állt rajthoz: a Ferrari mellett a két leggyengébb csapat, a Jordan és a Minardi teljesítette a távot, a többi 14 autó a felvezető kör végén behajtott a bokszba. A versenyt végül Michael Schumacher nyerte meg, a Ferrarinak ez volt az egyetlen győzelme a 2005-ös idényben.
A legutóbbi öt USA Nagydíj győztesei:
2015 Lewis Hamilton (Mercedes)
2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2007 Lewis Hamilton (McLaren)
A legutóbbi öt USA Nagydíj edzéselsői:
2015 Nico Rosberg (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2007 Lewis Hamilton (McLaren)
Összeszedi-e magát Lewis Hamilton?
Tény, hogy nem csak a saját hibájából került 33 pontos hátrányba Nico Rosberg mögött, de az utóbbi időben az autója megbízhatóságához hasonlóan a teljesítménye sem kifogástalan. Japánban sem volt jó hétvégéje: az időmérőn egy hajszállal ugyan, de kikapott a csapattársától, a rajtot pedig úgy elrontotta, hogy a 8. helyről kellett visszakapaszkodnia, végül 3. lett. A hétvége során ráadásul az újságírókkal is konfliktusba keveredett, miután a csütörtöki sajtótájékoztató nagy részében a Snapchat alkalmazással szórakozott a telefonján.
Hamilton legutóbb a júliusi Német Nagydíjon tudott győzni,
de tovább már nem nagyon halogathatja az újabb sikert, ha idén is világbajnok akar lenni. Az már most kijelenthető, hogy Rosbergnek a hátralévő négy versenyen elég rendre a 2. helyen célba érnie, ha pedig Austinban győzni tudna, akkor az utolsó három futamon még egy kiesés is beleférne a két 2. hely mellé.
Mikor fogy el Vettel türelme?
A Ferrari Japánban az időmérőn és a versenyen is gyorsabb volt a Red Bullnál, de a rajtrácson Kimi Räikkönent és Sebastian Vettelt is hátrasorolták, ezért lemaradtak a dobogóról. A német látszólag a taktikája miatt bukta a jobb helyezést, de szokásához híven igyekezett a csapata védelmére kelni a verseny után. Vettel egyelőre kiáll a Ferrari mellett, de sokán már azt várják, mikor fakad ki először az istálló bakijai miatt. Az év elején még világbajnoki címről álmodozó németnek ráadásul egyre rosszabbra fordul az idénye,
a tabellán már csak a 6. helyen áll, a három élcsapat pilótái közül a legrosszabb pozícióban
- igaz, az ugyanannyi pontot begyűjtő Verstappen csak a barcelonai győzelme miatt előzi meg. Tavaly ilyenkor mindenesetre kevesen gondolták volna, hogy egy évvel később Räikkönen 5 ponttal a négyszeres világbajnok előtt fog állni a tabellán.
Hazai csapatnak szurkolhat a közönség
A Forma-1-ben az idei szezon előtt mindössze négy amerikai csapat próbált szerencsét: az Eagle, a Penske és a Shadow a futamgyőzelemig is eljutott, a legutóbb próbálkozó Carl Haas több névvel illetett csapata viszont alig 2 évig létezett, és dobogós helyezést sem szerzett. A névrokon Gene Haas 30 év után újra amerikai istállót hozott a Forma-1-be, rögtön az első futamon egy bravúros 6. hellyel hívták fel magukra a figyelmet. Romain Grosjean azóta további három futamon szerzett pontot, a Haas így a 8. helyen áll a 11 csapatos bajnokságban, és a pozíciójukat senki nem veszélyezteti. A csapatfőnök Günther Steiner szerint a Forma-1 számára rendkívül fontos, hogy újra van amerikai istálló a mezőnyben, és
reméli, hogy a részvételük tovább fokozza a helyiek érdeklődését a bajnokság iránt.
"Jó eredménnyel szeretnénk bemutatkozni a haza közönség előtt, de a legfőbb célunk talán az, hogy még több embert vonzzunk a pályára. Az lenne a legjobb, ha a rajongók nemcsak a Haas, hanem az egész Forma-1 miatt látogatnának ki a futamra."
2016. október 21., péntek
2016. október 22., szombat
2016. október 23., vasárnap
Hossz: 5513 méter, hosszúságát tekintve a középmezőny elejébe tartozik a pályák között.
Pályacsúcs: Sebastian Vettel 1:35.657-es idővel szerezte meg a pole-t a 2012-es időmérőn, ennél gyorsabb kört azóta sem futottak a pályán.
A leggyorsabb kanyar: Az austini pályán számos gyors kanyart találunk, bizonyos szakaszait ezért Silverstone-hoz vagy Szuzukához szokták hasonlítani. A leggyorsabb, 18-as számmal jelzett kanyart az utolsó szektorban találjuk, 260 km/ó-val száguldanak át rajta.
A leglassabb kanyar: A 15-ös kanyarban 80 km/ó-ra kell lelassítani.
A legjobb kanyar: A versenyzők az első szektorban található gyors kanyarokat élvezik a legjobban, a különleges első kanyar sokak kedvence. A célegyenes végi forduló csúcspontja a 31 méteres szintkülönbséggel rendelkező pálya legmagasabb pontja. Az emelkedő miatt a pilóták ráérnek későn fékezni, de óvatosságra is szükség van, mert a kanyar beláthatatlan.
A leghosszabb egyenes: 1090 méterrel a 11-es és 12-es kanyarokat összekötő hátsó egyenes a leghosszabb.
A legjobb előzési pont: Az elmúlt években a célegyenes után, az 1-es kanyarban hajtották végre a legtöbb sikeres manővert. A DRS-t is itt, valamint a hátsó egyenesben lehet használni.
Végsebesség: A tavalyi futamon Nico Rosberg volt a leggyorsabb a célegyenesben, 332,3 km/ó-val.
* Austinban a közepes, a lágy és a szuperlágy gumikat lehet majd használni, az utóbbi keverék először kerül bevetésre a texasi pályán. Mindegyik csapat ebből kérte a legtöbb szettet, bár a Manor feltűnően óvatos volt, és a lágy gumikból is ugyanannyit, öt garnitúrát rendelt.
Az élcsapatok közül a Ferrari használhatja el a legtöbb szettet a leggyorsabb keverékből,
ők hét garnitúrát kértek a szuperlágy abroncsokból, míg a Mercedes és a Red Bull csak hatot. Még érdekesebb, hogy a Ferrari - a Sauberhez és Romain Grosjeanhoz hasonlóan - csak egy-egy szettet kért a pilótáinak a közepes gumikból. A Mercedesnél csapaton belül annyi a különbség, hogy Rosberg a lágy, Hamilton a közepes keverékből használhat egy szettel többet, nyilván csak a szabadedzéseken.
* Tavaly a mezőny fele, köztük a kettős győzelmet arató Mercedesek két kiállással teljesítették a futamot, heten viszont háromszor jártak a bokszban, közülük a dobogós Vettel végzett a legjobb helyen. A Pirelli arra számít, hogy az idei versenyen is a 2-3 kiállás lesz jellemző, de a helyes stratégia megtalálásához először ki kell ismerni a szuperlágy gumik viselkedését.
* A tavalyi USA Nagydíj időmérőjét vasárnap délelőttre kellett halasztani a pályára lezúduló eső miatt, a Q3-at pedig egyáltalán nem tudták megrendezni a vizes pályán.
Az idén várhatóan nem kell ilyen szélsőséges időjárással számolni:
csütörtökre jósolnak csapadékot, de a hétvége hátralévő része elvileg száraz, napos lesz.
Mercedes
A Mercedes a konstruktőri világbajnoki címet már bezsebelte a Japán Nagydíjon, és matematikailag az is Szuzukában vált biztossá, hogy a pilóták pontversenyét Nico Rosberg vagy Lewis Hamilton fogja az élen zárni. A brit tavaly Austinban lett háromszoros világbajnok, idén azonban távol áll ettől - olyannyira, hogy a Japánban aratott győzelmével Rosberg 33 pontos előnyre tett szert a tabellán. Ez négy versennyel a szezon vége előtt komoly előny, de korántsem behozhatatlan, főleg a Mercedes nem is olyan ritka megbízhatósági problémáit figyelembe véve. Tény azonban, hogy
Rosberg már négy második hellyel is világbajnok lenne,
Hamilton egy tökéletes hajrával is lecsúszhat a címről. A brit azt ígéri, mindent belead a hátralévő versenyeken, az USA Nagydíjon pedig egyébként is a szokásosnál jobban vágyik a győzelemre.
"Mindent ki kell hoznunk az utolsó négy futamból, és pontosan ez a tervem. Az összes hétvégén a lehető legkeményebben kell támadnom, mindent bele kell adnom a győzelemért, a többit pedig meglátjuk - jelentette ki. -
Az USA Nagydíj manapság olyan számomra, mintha a második hazai versenyem lenne.
Imádom az országot, a kultúrát, az embereket és a pályát - alig várom, hogy elkezdődjön a hétvége. Nagyon szép emlékeket őrzök Austinból, az eddigi négy versenyből hármat megnyertem ezen a pályán, és tavaly itt lettem bajnok, ami kétségkívül a karrierem egyik csúcspontja volt. Szinte úgy érzem, mintha az amerikai szurkolók a sajátjukként tekintenének rám, és ezt a pozitív energiát megpróbálom kihasználni a hétvégén."
Ferrari
A Ferrarit a szezon második felében fokozatosan lehagyta a Red Bull az erősorrendben, ezért is volt némileg meglepő, hogy a Japán Nagydíj időmérő edzésén Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel volt a leggyorsabb a Mercedesek mögött. A büntetések miatt viszont csak a 6. és 8. helyről indulhattak, és - Max Verstappennel ellentétben - végül a dobogóra sem tudtak felállni, ennek ellenére
úgy érzik, újra az övék a második leggyorsabb autó.
Räikkönen szerint semmi okuk kételkedni abban, hogy a hátralévő négy versenyen is méltó ellenfelei lesznek az osztrákoknak. "Eddig is láthattuk, hogy futamról futamra sokat változott a különbség a csapatok között, ezért nem is tudhatjuk előre, mire leszünk képesek a következő futamon" - mondta még a Japán Nagydíj után. "A legutóbbi hétvégén jónak éreztem az autómat, a vezethetőségével is elégedett voltam, és bízom benne, hogy legközelebb is hasonló helyzetben leszünk."
Williams
A Williams Szuzukában is a Force India mögött végzett, és már 10 ponttal maradnak el a konstruktőri bajnokság 4. helyétől. Noha eddig bíztak a nekik kedvező pályákban, lassan beletörődnek, hogy az indiai istálló bármelyik helyszínen képes legyőzni őket. "Természetesen továbbra is hiszünk benne, hogy visszaszerezhetjük a 4. helyet a tabellán, de úgy tűnik, a Force India lehagyott minket a fejlesztési versenyben - mondta Bottas, aki a pilóták bajnokságában még tartja a 7. helyet, de már csak 1 ponttal előzi meg Sergio Pérezt. - A 2015-ös versenyen egy pontot sem szereztünk itt, sőt mindkét autónk kiesett, pedig egyébként fekszik az autónknak a pálya. Remélem, most néhány pontot is sikerül begyűjtenünk." A technikai igazgató Pat Symonds közben megerősítette, hogy az USA Nagydíjra a Williams is megkapja a Mercedes legújabb fejlesztésű motorját, amely segíthet nekik a jó eredmény elérésében.
Red Bull
A Red Bull egyre közelebb kerül ahhoz, hogy elcsípje a konstruktőri bajnokság 2. helyét a Ferrari előtt, de némi aggodalomra figyelhették a Japánban újra megtáltosodó olaszok teljesítményét. A Ferrari az időmérőn mindkét Red Bullt legyőzte, és a futamon is gyorsabbnak tűntek, de a büntetéseik miatt kedvezőtlenebb rajthelyről eredhettek a Mercedes nyomába. Ricciardo egyetért azzal, hogy egyelőre nem szabad megnyugodniuk, de szerinte pánikra sem ad okot a szuzukai teljesítményük. "Az eddigi futamokon is láthattuk, hogy egyik versenyről a másikra változhat köztünk az erősorrend.
Szuzukában erősebbek voltak, de ez nem jelenti azt, hogy többé nem tudjuk legyőzni őket
- vélekedett.
Force India
A Force India az elmúlt versenyeken egyértelműen lehagyta a Williamst, de a bajnokságban még mindig csak 10 pont az előnyük a legközelebbi riválisuk előtt, ezért továbbra is keményen kell dolgozniuk minden egyes pozícióért. Austinban a szokásosnál nagyobb figyelemre számíthatnak a sajtó részéről, miután a múlt héten hivatalossá vált, hogy Nico Hülkenberg elhagyja az istállót a Renault kedvéért, de a tulajdonos Vijay Mallya bízik benne, hogy teljes mértékben a feladatukra tudnak majd koncentrálni. "A szezon késői szakaszában járunk, ilyenkor sok minden történik a sportunkban, de nem engedhetjük meg, hogy lankadjon a figyelmünk - magyarázta. "Nagyon vékony a határ a siker és a kudarc között, ezért minden területen a legjobbat kell kihoznunk magunkból."
Renault
A Renault Szuzukában nem szerzett pontot, de az autójuknak kevésbé kedvező pályán is a középmezőnyben tudtak végezni, jónéhány csapatot megelőzve. A technikai igazgató Nick Chester hasonló folytatásban és kedvező körülmények esetén pontokban bízik. Elmondta, a Renault még mindig folyamatosan vet be fejlesztéseket, de ezektől már nem várnak nagy előrelépést. "Próbáljuk kihozni a legtöbbet abból, amink van. Lesz néhány kisebb aerodinamikai újításunk, ezek az RS16 fejlesztésének utolsó fázisához tartoznak. A beállítások és a gumikkal való bánásmód terén is javulunk."
Toro Rosso
A Toro Rosso a júliusi Magyar Nagydíj óta mindössze egyszer tudott pontot szerezni, és a nyilatkozataik alapján már bele is törődtek, hogy a tavalyi Ferrari motorjukkal nem tudják tartani a lépést az erőforrásaikat folyamatosan fejlesztő riválisaikkal. Az istálló eddig arra gyanakodott, hogy a nyáron bevetett aerodinamikai csomagjuk is hozzájárulhatott a gyengébb formához, de a Japán Nagydíj után elvetették ezt a lehetőséget. "Nem a fejlesztési csomagunkkal volt gond, az rendesen működik" - árulta el Carlos Sainz. "Arról van szó, hogy a többiek sokkal többet tudtak fejlődni, főleg a hajtáslánc terén."
Sauber
A Saubernek már csak négy esélye van arra, hogy megszerezze az első 2016-os pontjait, de Marcus Ericsson is tisztában van vele, hogy erre nem sok esélyük van. "Ha visszatekintünk a legutóbbi versenyhétvégékre, egyértelműen jó irányba haladtunk, de a pontszerzéshez még jobb tempóra van szükségünk" - ismerte el a svéd, akinek csapata jelen állás szerint az utolsó helyen végezne a konstruktőri bajnokságban.
McLaren
A McLaren kezdett egyre jobb formába lendülni a szezon második felében, de Szuzukában megtorpantak, a Honda hazai pályáján esélyük sem volt a pontszerzésre. Austinban mindenképpen javulásra számítanak, és van is okuk a bizakodásra, hiszen
tavaly a vártnál jobban szerepeltek az Egyesült Államokban,
a mezőny végéről felkapaszkodó Fernando Alonso saját bevallása szerint az egyik legjobb 2015-ös versenyét futotta. "A COTA vonalvezetése teljesen más, mint a szuzukai, ezért reménykedünk benne, hogy javulhat a teljesítményünk" - nyilatkozta a McLaren versenyigazgatója, Eric Boullier. Jenson Button pedig hozzátette, a legutóbbi motorfejlesztésükkel a megbízhatóság mellett a tempón is sikerült javítaniuk, és ez hamarosan az eredményeiken is meglátszódhat.
Manor
Mint az összes többi nagydíjon, a versenyigazgató Dave Ryan szerint a Manornak Austinban sem lesznek ambiciózusabb céljai, mint "problémák nélkül túljutni a versenyhétvégén." Ebben a 22 éves brit tehetség, a GP2-ben többszörös futamgyőztes
Jordan King is segíthet nekik, aki a pénteki első szabadedzésen fogja vezetni az egyik Manort.
"Fejlesztőversenyzőként remek munkát végzett a csapatunknál, ezért terveztük, hogy megkapja ezt a lehetőséget - magyarázta Ryan. - Hasznos visszajelzésekre számíthatunk tőle az autónk viselkedéséről, és megmutathatja, mire képes az MRT05-ös volánja mögött."
Haas
A Haas majdnem pontot szerzett Szuzukában, a 11. helyen célba érő Romain Grosjean alig egy másodperccel maradt le a 10. pozícióról. Az istálló ezért bizakodva várja az első hazai versenyét, Austinban mindenképpen ponttal szeretnék megörvendeztetni a szurkolóikat. "Remélem, Japánhoz hasonlóan Austinban is jól fogunk szerepelni, de semmit nem vehetünk biztosra - nyilatkozta a csapatfőnök Günther Steiner. - A többiek is jó munkát fognak végezni, meglátjuk, hol tudunk majd végezni. Abban biztosak vagyunk, hogy az autónk gyors, csak ki kell hoznunk belőle a legtöbbet."
A Haasnál egyébként az eredménytől függetlenül is lesz mit ünnepelni a hazai hétvégén, Romain Grosjean ugyanis a 100. F1-es versenyére készül.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!