Ferrari German driver Michael Schumacher (L) and Ferrari technical director Ross Brawn watch a control screen in the pits of the Catalunya racetrack during the third free practice session, on the eve of the Spain Grand Prix, 07 May 2005 in Montmelo, Spain. AFP PHOTO DAMIEN MEYER
Vágólapra másolva!
A Schumacher-korszak alapembere csak olaszországi pályafutása vége felé szerzett tudomást arról, hogy megvétózhattak volna egyes szabályokat. Elárulta, hogy szerinte Jean Todt miért nem élt a lehetőséggel.
Kisebb botrányt kavart tavaly a Ferrari azzal, hogy éltek a szerződésekben rögzített vétójogukkal, és megakadályozták, hogy az FIA szabályban maximalizálja az ügyfélcsapatoknak szállítható motorok árát. Maurizio Arrivabene, a Scuderia csapatfőnöke magyarázkodni kényszerült, és Jean Todt, a Ferrari egykori, az FIA jelenlegi elnöke is beszólt korábbi munkáltatójának a döntés miatt.
Az ügy azért is érdekes volt, mert a szélesebb nyilvánosság számára ekkor vált ismertté, hogy a Ferrari vétójoggal rendelkezik, és bizonyos, nem teljesen világos feltételek teljesülése esetén szabályok elfogadását is megakadályozhatják. Ezt annyira titkosan kezelték, hogy sokáig a csapat felsővezetése, köztük korábbi technikai igazgatójuk, Ross Brawn sem tudott a létezéséről.
Brawn felelevenítette a 2005-ös szezont, amikor a Ferrari zsinórban 5 egyéni és 6 konstruktőri világbajnoki cím megnyerése után látványosan lemaradt az ellenfelektől. Ez elsősorban azért történt, mert az FIA az ellenfelek nyomására betiltotta a kerékcseréket a futamokon, a Bridgestone viszont nem tudott olyan jó gumikat gyártani, mint a Renault és a McLaren akkori beszállítója, a Michelin.
A Ferrari a szabály bevezetése ellen volt,
és később nem könyörültek meg a mezőny nagy részén, amikor a híres, „hat autós” USA Nagydíjon a Michelin ügyfelei nem tudtak rajthoz állni a versenyzésre alkalmatlan abroncsaik miatt. Brawn és a Williams korábbi ügyvezetője, Adam Parr november elején könyvet jelentet meg, ebben szó esik a 2005-ös szezonról is.
„Akkoriban nem tudtam arról, hogy vétójogunk van – jelentette ki Brawn az F1 Fanatic blog szerint. – Nem használtuk, és azt sem hiszem, hogy Jean valaha is élt volna vele, mert tudtuk, hogy ez nem lenne helyes.” Brawn elmondása szerint a Ferrarinál töltött időszakának „vége felé” hallott a vétóról, még mielőtt 2007-ben elhagyta a Scuderiát, hogy később a Hondánál folytassa pályafutását.
Az ominózus indianapolisi futam kapcsán Brawn bevallotta, hogy nem akartak nagyvonalúak lenni a bajba jutott ellenfeleikkel szemben.
„Olyan helyzetben voltunk, amikor nagyon meg voltunk sértődve azért, amit műveltek a gumiszabályokkal, úgy éreztük, ellenünk vannak. Amikor az egész versenyt kibíró gumik kitervelői bajba kerültek, nem az együttérzés járt a fejünkben.”
Michael Schumacher legnagyobb sikereinek korszakában a Ferrarit és Jean Todtot is sokszor bírálták azért, mert a pályák mellett a sportpolitika terén is szinte minden eszközt megragadtak annak érdekében, hogy a Scuderia érdekeit érvényesítsék, de Brawn nyilatkozata szerint a vétó bevetése már Todtnál is tiltólistán volt.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!