* Brazíliában már az 1930-as években rendeztek komolyabb autóversenyeket, 1940-re pedig az első állandó versenypályájukat is megépítették Sao Paulo egyik külvárosi részében, Interlagosban. A formaautózás a következő évtizedekben nem tartozott a legnépszerűbb szakágak közé az országban, de 1970-ben, Emerson Fittipaldi Forma-1-be kerülésével ez gyorsan megváltozott. A fiatal brazil versenyző már az első szezonjában futamot nyert, és négy évvel később már kétszeres világbajnoknak mondhatta magát,
Brazíliában pedig kitört az F1-láz.
* 1972-ben bajnokságon kívüli futamot rendeztek a felújított, átalakított interlagosi pályán, a következő évben pedig az első hivatalos Forma-1-es futamra is sor került Brazíliában. Fokozta a bajnokság népszerűségét, hogy az első három Brazil Nagydíjon hazai versenyző diadalmaskodott - kétszer Fittipaldi, egyszer pedig az a Carlos Pace, akinek a nevét a pálya 1985 óta viseli. Az aszfalt rossz állapota miatt a Brazil Nagydíj 1978-ban átköltözött a riói Jacarepaguá pályára, majd újabb két évig ismét Interlagos volt a soros. 1981-ben az F1 visszatért Rióba, és kilenc éven át minden brazil futamot itt rendeztek, 1990 óta viszont újra Interlagos a Brazil Nagydíj otthona.
* A Brazil Nagydíjat hagyományosan az idény elején rendezték, de 2004 óta a szezon utolsó versenyeinek egyike. Ennek köszönhető, hogy az elmúlt 11 évben hatszor (2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2012) itt dőlt el a világbajnokság, nem egyszer drámai körülmények között.
Komoly esély van rá, hogy az idén is bajnokavatásra kerül sor
- Nico Rosbergnek egy győzelem is elég lenne a végső diadalhoz, és mellette szól, hogy a legutóbbi két évben ő nyert Interlagosban, Hamiltonnak viszont ez még egyszer sem sikerült.
* A Brazil Nagydíj történetének legeredményesebb pilótája Alain Prost, aki a 6 győzelme közül csupán egyet szerzett Interlagosban. Michael Schumacher viszont négyszer nyert a Sao Paulo-i pályán, a jelenlegi mezőnyből pedig Sebastian Vettelnek, Nico Rosbergnek és Felipe Massának sikerült kétszer nyernie. A csapatok közül a McLaren a legsikeresebb 12 győzelemmel.
Emlékfoszlány
Aki látta a 2008-as idényzáró futamot, az aligha felejtette el, mi történt az utolsó körökben, hiszen a Brazil Nagydíj minden idők egyik legizgalmasabb bajnoki végkifejletével zárult. A versenynek Lewis Hamilton vághatott neki favoritként, mivel 7 pontos előnnyel vezette a tabellát Felipe Massa előtt, és akkoriban még csak 10 pont járt a győzelemért. Massa a Ferrarival megszerezte a pole pozíciót, Hamilton pedig csak 4. lett az időmérőn, de különösebben nem kellett aggódnia, a bajnoki címet ugyanis már az 5. hellyel bebiztosította volna.
Néhány perccel a rajt előtt egy óriási zápor áztatta el a pályát, de az aszfalt hamar felszáradt. Massa magabiztosan vezette a futamot, Hamilton pedig a verseny nagy részében tartotta a 4. helyét. A 71 körös futam 63. körében azonban újra eleredt az eső, és az élmezőny kiállt a bokszba intermediate gumikért. A toyotás Timo Glock viszont úgy gondolta, száraz pályára való gumikon is képes lesz teljesíteni az utolsó köröket, és a többiek kerékcseréjét kihasználva a hetedikről a 4. helyre ugrott előre. Hamilton ezzel visszaesett az 5. helyre, majd a 69. körben Vettel is megelőzte őt az egyre intenzívebb esőben. Az utolsó két körben úgy tűnt, Massa lesz a világbajnok, és amikor a brazilt elsőként intették le, a Ferrarinál kitört az ünneplés. Az öröm azonban túl korai volt:
néhány kanyarral a célvonal előtt Vettel és Hamilton megelőzte a száraz pályás gumikon egyre jobban küszködő Glockot. A brit így végül az 5. helyen ért célba, és 1 pontos előnnyel megszerezte az első világbajnoki címét.
Az elmúlt öt év győztesei:
2015 Nico Rosberg (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Jenson Button (McLaren)
2011 Mark Webber (Red Bull)
Az elmúlt öt év edzéselsői:
2015 Nico Rosberg (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
Rosberg meccslabdája
A pontversenyt vezető német pilóta óriási lehetőség kapujában áll: ez az első futam, amikor csak a saját versenyével kell törődnie, ha nyer, a többiek eredményétől függetlenül bebiztosítja a világbajnoki címét. Jelenleg ugyanis 19 pont az előnye Hamiltonnal szemben, egy győzelem esetén pedig további 7 ponttal növelné az előnyét, miközben az idényzárón maximum 25 pontot lehet majd szerezni. Rosberg önbizalmát növelheti, hogy
az elmúlt két évben ő volt a Brazil Nagydíj győztese, Hamilton viszont még soha nem nyert Interlagosban.
Rosbergnek persze nem muszáj nyernie ahhoz, hogy a hétvégén világbajnok legyen, az eredmények többféle kombinációja is az ő sikerét hozná. Ha viszont vasárnap Hamilton állhat a dobogó tetejére, a döntés mindenképpen az Abu-Dzabi Nagydíjra marad.
Eső bolondíthatja meg a versenyt
A Brazil Nagydíjat gyakran zavarja meg a pályára sokszor váratlanul lezúduló eső, és az előrejelzések alapján most is lehet hasonlóra számítani. Pénteken és szombaton főleg délelőttre jósolnak zivatart,
vasárnap viszont a nap bármely szakaszában eleredhet az eső, mégpedig kifejezetten heves.
A csapadék az elmúlt évtizedekben több Brazil Nagydíjat is emlékezetessé tett. A legnagyobb káosz a 2003-as futamon alakult ki, amikor az esőben a fél mezőny balesetet szenvedett vagy kicsúszott, Giancarlo Fisichella pedig egy teljesen váratlan győzelmet aratott a gyengélkedő Jordan-Forddal. A 2008-as futam utolsó köreit is az eső tette drámaivá, és 2012-ben is vizes pályán zajlott a sorsdöntő küzdelem Vettel és Alonso között.
Lassan kialakul a 2017-es mezőny
A Brazil Nagydíjra úgy érkezett a mezőny, hogy sokkal többet tudunk a 2017-es pilótapárosokról, mint két héttel ezelőtt Mexikóban. A Williams hosszabbított Valtteri Bottasszal, és bejelentette, hogy a finn csapattársa az újonc Lance Stroll lesz. A Renault a következő szezonra is megtartja Jolyon Palmert, Kevin Magnussen pedig minden jel szerint a Haasnál fog kikötni, noha a hivatalos bejelentésre még várni kell. Az is eldőlt, hogy a Force India a Manor idei újoncával, Esteban Oconnal pótolja majd Nico Hülkenberget.
2016. november 11., péntek
2016. november 12., szombat
2016. november 13., vasárnap
Hossz: Ez az egyik legrövidebb Forma-1-es pálya, csupán 4309 méter hosszú.
Pályacsúcs: 1:09.822, ezt a helyiek egyik kedvence, Rubens Barrichello futotta a Ferrarival még a 2004-es első időmérő edzésen.
A leggyorsabb kanyar: A balos 5-ös kanyar, amelyen 255 km/ó-val szoktak átszáguldani.
A leglassabb kanyar: A 10-es számmal jelölt hajtűkanyarban 75 km/ó-ra csökken a tempó.
A haladási irány: Az óramutató járásával ellentétes. Ez mindössze négy másik pályára igaz a 21 futamos bajnokságban (Austin, Szingapúr, Abu-Dzabi és Baku).
A leghosszabb egyenes: Ezen a pályán még az sem túl hosszú, a célegyenes mindössze 650 méteres.
A legjobb előzési pont: A legtöbb sikeres manővert az első szektorban hajtják végre, azon belül is az első kanyarban. A pálya középső része szűk és kanyargós, így kevésbé alkalmas az előzésre. Két DRS-zónát jelöltek ki, az egyiket a célegyenesben, a másikat a 3-as és 4-es kanyarok között.
A legdurvább féktáv: Interlagos kíméletes a fékekkel, kevés helyen kell a pedálra taposni. Az első kanyarhoz közeledve viszont mintegy 340 km/ó-s tempóról lassítanak 100 km/ó-ra.
Végsebesség: Tavaly Sergio Pérez 340,1 km/ó-s tempót ért el a célegyenesben.
* A brazil pálya megviseli az abroncsokat, ezért a Pirelli a három legkeményebb keveréket - a kemény, a közepes és a lágy abroncsokat - vitte el Interlagosba.
A kemény gumikat először fogják bevetni Brazíliában,
de sok szerepük nem lesz a hétvégén - mindössze négy olyan versenyző van, aki két szettet kért belőlük, a többiek egy garnitúrával is megelégszenek. A lágy abroncsok a legnépszerűbbek, ezekből a Williams kérte a legtöbbet, 9 szettet. A Mercedes 8, a Ferrari és a Red Bull pedig 7 garnitúrát kért a leggyorsabb keverékből. A világbajnoki párharc valószínűleg nem a gumikon fog múlni, Rosberg és Hamilton választása megegyezik.
* A tavalyi Brazil Nagydíjon a versenyzők többsége háromszor járt a bokszban, köztük a kettős győzelmet arató Mercedesek is, a mezőny kisebb hányada pedig két kiállással teljesítette a versenyt. A Pirelli szerint az idei versenyen nagyobb szerepe lesz a taktikának.
2015-ben a háromkiállásos stratégia volt a legnépszerűbb,
és mivel az idén javult az autók teljesítménye és nőtt a leszorítóerő, az egyetlen ésszerű döntés az volt, hogy a kemény keveréket is bevetjük - nyilatkozta a gyártó sportigazgatója, Paul Hembery. - Meg kell találni az egyensúlyt a kemény abroncsok tartóssága és a lágyabb keverékek jobb teljesítménye között, ez lesz a stratégia kulcsa."
* Brazíliában egyéb tényezőket sem szabad figyelmen kívül hagyni, az eső és a Safety Car gyakran tönkreteszi az előre kitervelt stratégiákat. Interlagosban az átlagosnál több baleset történik, és a szűk pályán gyakran szükség van a biztonsági autóra a pálya megtisztításához. Az eddigi futamok statisztikái alapján
70% az esély arra, hogy a versenyen a Safety Carnak is lesz szerepe.
Mercedes
A brazil pálya az eddigi szezonok alapján Rosbergnek fekszik jobban,
a német az előző két évben a pole pozícióból indulva aratott futamgyőzelmet Interlagosban. Ez a teljesítmény most világbajnoki címet érne, és Rosberg kijelentette, esze ágában sincs a 2. helyre játszani Brazíliában. "Nem fogok változtatni a hozzáállásomon. Továbbra is úgy kell versenyeznem, hogy a legjobbat hozzam ki magamból, márpedig ehhez a győzelmet kell megcéloznom minden alkalommal" - jelentette ki a bajnokságot 19 pontos előnnyel vezető Rosberg, aki tudja, hogy még nem bízhatja el magát. "Még mindig van hátra két verseny, és ebben a sportban bármi megtörténhet. Azokra a feladatokra kell összpontosítanom, amelyek az én kezemben vannak, és remélem, egyéb tényezők sem hátráltatnak majd."
Lewis Hamilton abból merít erőt, hogy ő érkezik jobb formában a versenyre, az előző két nagydíjon sikerült nyernie. "Szokatlan helyzetben vagyok a bajnokságban - akármennyire küzdök, nem lehetek benne biztos, hogy az eredményeim garantálják a végső sikert - utalt arra, hogy még akkor is Rosberg az esélyesebb a címre, ha a hátralévő két futamot a címvédő nyeri meg. - Továbbra is nagyon keményen fogok hajtani. A Forma-1-es pályafutásom kezdete óta
több példát is láttam arra, hogy a legutolsó pillanatban is fordulhat a kocka,
ezért a végsőkig kell harcolnunk. Még soha nem nyertem Brazíliában, ezen mindenképpen szeretnék változtatni a hétvégén."
Ferrari
Egyre valószínűbb, hogy a Ferrari győzelem nélkül zárja a 2016-os idényt, az utolsó esélyük talán egy esőáztatta Brazil Nagydíjon lenne a sikerre. Vettel a legutóbbi versenyhétvégén, Mexikóban legalább fel tudta venni a harcot a Red Bullokkal, és a dobogóra is felállhatott, igaz, néhány órával később elvették tőle a 3. helyet, amiért szabálytalanul védekezett a Daniel Ricciardo elleni párharc során. Vettelnek a mexikói futamról nem is a teljesítménye, hanem a rádióüzenetei a legemlékezetesebbek, erősen kritizálta ugyanis a versenyigazgató, Charlie Whiting döntéseit, bár a szavaiért később bocsánatot kért. A német sokak szerint egyre frusztráltabb a Ferrari sikertelensége miatt, de ő továbbra is kitart amellett, hogy az olaszoknak csak idő kell, és hamarosan visszatérhetnek a csúcsra.
"A Red Bullt 2005-ben kezdték komolyan venni, és 2009-ben aratták az első győzelmüket. Időre volt szükségük, ahogy később a Mercedesnek is. Mindig időbe telik, mire egy csapat visszatér az élre, mert ki kell várni, hogy a csapattagok tényleg hatékonyan tudjanak együttműködni, és minden összeálljon."
Williams
A Williamsszel kapcsolatban az a legfontosabb hír a Mexikói Nagydíj óta, hogy hivatalossá tették a jövő évi felállásukat, a várakozásoknak megfelelően Valtteri Botasszal és az újonc Lance Stroll-lal vágnak neki a 2017-es idénynek.
A Brazil Nagydíj azonban még a visszavonuló versenyzőjükről, Felipe Massáról fog szólni, aki utoljára ül Forma-1-es autóba a hazai közönsége előtt.
"Interlagos az otthonom, itt nőttem fel. Megható lesz utoljára versenyezni ezen a fantasztikus pályán - nyilatkozta a 35 éves brazil. - Remélem, jó eredménnyel tudom befejezni a versenyt. Kétszer sikerült nyernem Interlagosban, és sokszor végeztem a dobogón, remélhetőleg ez most is sikerülni fog. Persze nem lesz könnyű, de mindent megteszek azért, hogy az utolsó hazai versenyemen örömet szerezzek az embereknek."
Red Bull
A Mercedes mögött Mexikóban is a Red Bull ért célba a legjobb pozícióban, igaz, Daniel Ricciardo úgy lett harmadik, hogy az előtte befutó pilóták közül a csapattársát, Max Verstappent és a dobogóra felálló Sebastian Vettelt is megbüntették. Az istálló a Brazil Nagydíjra is a szokásos céljával utazik: megpróbálják minél inkább megnehezíteni a Mercedes dolgát, és maguk mögött szeretnék tartani a Ferrarit. Ricciardo 2015-ös versenye nem sikerült jól: az időmérőn kikapott akkori csapattársától, Danyill Kvjattól, a futamon pedig pontot sem szerzett. "Régebben nem igazán szerettem ezt a pályát, de mostanra én is megkedveltem. Remélem, az idei futamon az eredményem is hozzájárul ahhoz, hogy szép emlékekkel távozzak Brazíliából" - nyilatkozta az ausztrál.
Force India
A Force India továbbra sem ereszthet le, a 9 pontos előnyük még nem garantálja, hogy a Williams előtt a 4. helyen fognak végezni a konstruktőri bajnokságban. A Mexikói Nagydíjat kettős pontszerzéssel zárták, de a legnagyobb riválisuk is hasonló teljesítményre volt képes. "A mexikói eredményünkön is látszik, hogy milyen versenyképesek vagyunk, ezért a hétvégi Sao Paulo-i versenyt is bizakodva várjuk - nyilatkozta a csapatfőnök Vijay Mallya. - A csapatunk szempontjából nagyon fontos ez a hétvége, hiszen
sorsdöntő időszakhoz érkeztünk a 4. helyért folytatott küzdelemben.
Minden egyes pont döntő jelentőséggel bírhat, ezért garantálnunk kell, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból."
Renault
A Brazil Nagydíj előtt bejelentették, hogy Jolyon Palmer lesz Nico Hülkenberg csapattársa jövőre a Renault-nál, ami azt is jelenti, hogy Kevin Magnussen biztosan távozik az istállótól. Palmer nagyon boldog, hogy újoncként meg tudta győzni a teljesítményével a csapat vezetőségét, és az utolsó két versenyen is szeretné meghálálni a bizalmat. "Optimistán utazom Brazíliába, szerintem itt is fenntarthatjuk a szezon második felében mutatott jó formánkat - bizakodott. - A versenytempónkkal már régóta elégedettek vagyunk, és az időmérőkön is javulunk. Mexikóban remek csatákat vívtunk a McLarennel, szerintem magabiztosan vághatunk neki a brazil hétvégének."
Toro Rosso
A tavalyi Ferrari motorral küszködő Toro Rosso nem nagyon tehet mást azon kívül, hogy várja a következő évet, amikor újra a Renault friss erőforrásaival versenyezhetnek. A hajtáslánc terén az idény végére nagy lett a lemaradásuk, és az aerodinamikai fejlesztéseik többsége sem vált be, ezért egyre kevesebb a reményük arra, hogy normális körülmények között pontot szerezhetnek. Mexikóban is messze voltak ettől az eredménytől, Carlos Sainz ráadásul büntetést is kapott, amiért a rajt után a fűre szorította Alonsót.
Sauber
A Saubert már csak egy káoszfutam mentheti meg attól, hogy az utolsó helyen, pont nélkül zárják az idényt, és
talán éppen egy esős Brazil Nagydíj hozza el számukra a várva várt lehetőséget.
Marcus Ericsson sem adta még fel a harcot, azt ígéri, minden lehetőséget igyekeznek majd megragadni. "Természetesen továbbra is az a célunk, hogy pontokat szerezzünk - jelentette ki. - Úgy érzem, továbbra is jó irányba haladunk, és mindenki keményen hajt az első pontunkért."
McLaren
A McLaren a szezon közepén egyre jobb formába lendült, de az utóbbi időben a pályák jellegétől függően ingadozik a teljesítményük. A mexikói pálya nem feküdt az autójuknak, ezért egyik versenyzőjük sem szerzett pontot, de Brazíliában javítanának a mérlegen. "Keményen dolgozunk rajta, hogy megszüntessük az egyes pályák között tapasztalt különbségeket, és mindenhol versenyképesek lehessünk - jelentette ki a versenyigazgató, Eric Boullier. - A McLaren nagyon sikeres múltat tudhat maga mögött Brazíliában, ráadásul Jenson és Fernando is itt lett világbajnok. Remélem, az idei futamról is jó érzésekkel távozunk majd."
Manor
A Manor a teljesítményével továbbra sem hívja fel magára a figyelmet, inkább az átigazolási hírekkel kapcsolatban halljuk a versenyzőik nevét. Csütörtökön az is bebizonyosodott, hogy az idény közben debütált versenyzőjük, Esteban Ocon a Force India versenyzője lesz jövőre, de Pascal Wehrlein sorsa továbbra is bizonytalan.
A Manor idei egyetlen pontját szerző német mindenesetre szívesen maradna a kis csapatnál.
"Az istálló nagyon sokat javult tavaly óta, sőt az idén is, ha az első futamhoz hasonlítjuk a teljesítményünket - vélekedett. - Szerintem jövőre lehetőségünk lesz még többet fejlődni, és remek lenne, ha ennek részese lehetnék."
Haas
Az amerikai istálló továbbra is fékproblémákkal küszködik, és Grosjean szerint Mexikóban mindent elrontottak, amit lehetett. A franciát elsősorban az bosszantja, hogy a Haas formája számukra is érthetetlen okokból ingadozik futamról futamra. "Remélem, a brazil hétvégére sikerül összeszednünk magunkat. Nagyon szeretem ezt a pályát, ezért jó lenne elcsípni egy-két pontot Interlagosban."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!