Csődöt jelentett a Manor csapat és a legnagyobb látogatottságú európai futam, a Brit Nagydíj rendezője, Silverstone is arra panaszkodik, hogy nem tudják kigazdálkodni az F1-es futam megrendezésének költségét.
A világ egyik legdrágább sportjában gyakori és megoldatlan probléma a költségcsökkentés, és a paddock egyik ismert üzleti guruja, a McLaren új ügyvezetője, Zak Brown is úgy látja, hogy a csapatok kénytelenek lesznek a jelenleginél hatékonyabban gazdálkodni, ha fenn akarnak maradni.
„Erre mindenki rá fog kényszerülni. A Forma-1-es üzletek értéke egy kissé csökkent, és szerintem ez végül is jó dolog. Most már csak a Forma-1 költségeit kell csökkentenünk – nyilatkozta a Sky Sportsnak. – Ha a kiadások is csökkennek, akkor rendben van, ha a bevételek is mérséklődnek, mert így is fenntartható a nyereséges működés vagy csökkenthetők a veszteségek. Ez új irány a szponzorációban, nem csak a McLaren, és nem csak a Forma-1 esetében.”
Minden sportnak a hatékonyságra kell törekednie.”
Brown rámutatott, hogy a sportban szponzoráló vállalatok garantáltan jelentkező értéket keresnek, miközben természetes, hogy a csapatok néha győznek, néha veszítenek. Úgy véli, a cégek minden korábbinál bonyolultabbá válnak, és egyik negyedévről a másikra működnek, ehhez az F1-es csapatoknak is alkalmazkodniuk kell.
Ahogy a résztvevők egyre nehezebben találnak szponzorokat a piacon, úgy válnak egyre inkább kitetté a jogtulajdonostól érkező bevételnek. Ezt viszont kétoldalú szerződések alapján, egyenlőtlenül osztják el, ráadásul a kevesebb pénzből részesülő független csapatok a szabályalkotásból is kimaradnak. A Manor csődje ismét rávilágított arra, hogy a rendszer nem működik jól, pedig Ross Brawn, a Mercedes korábbi csapatfőnöke úgy véli, pont a kis csapatok megsegítése lenne a lényeg.
Annak kellene lennie az egyik célnak, hogy a kisebb és a nagyobb csapatok között csökkenjenek a különbségek.
Lehet tenni a nagy csapatok befektetései által elért teljesítményelőny csökkentése érdekében – szögezte le az ESPN-nek. – Érdekes lenne, ha az F1 a kisebb csapatokat is életképessé tenné. Ha viszonylag versenyképessé válnának, olykor meglepő eredményeket érhetnének el.”
„Nem hiszem, hogy a Forma-1-ben valaha is látni fogunk egy Leicester City-t. Ismerek embereket, akik a Brawn GP-t hozzájuk hasonlítják, de az egy anomália, mert azt már évekkel korábban pénzelte a Honda, és csak a lendületet vittük tovább. Ha mindig akkorák lettünk volna, mint amekkora a csapat valójában volt, soha nem jutottunk volna el oda, ahova sikerült.”
Ez tehát nem jó példa, de a kisebb csapatok számára is működőképes modellt kell kialakítani. Ha gazdaságilag fenntartható a működés, az a fiatal pilótáknak is jó környezetet teremthet,
így fontmilliók nélkül is bejuthatnak a sportba. Ha ezt létre tudjuk hozni, sokkal egészségesebbé válik a fiatalok beáramlása, mert a tehetségük dönt majd, és nem az anyagi lehetőségeik. A csapatok most nagyon függenek a pilótáik hátterétől, és ez befolyásolja a döntéseiket is.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!