A Forma-1 érvényben lévő kereskedelmi megállapodásainak 2013-as megkötése óta téma, hogy egyes csapatok jóval több pénzt kapnak a részvételért, mint a többiek, ráadásul a gazdagabbak a szabályalkotásba is beleszólhatnak. A helyzet elsősorban Bernie Ecclestone tárgyalási technikájának eredménye, a korábbi ügyvezető előszeretettel alkalmazta az „oszd meg és uralkodj” elvet.
Ecclestone azzal törte meg a korábban ellene szövetkező csapatokat, hogy különböző jogcímeken rendkívüli bevételeket ajánlott nekik. Ezek között az egyik legfontosabb tétel az ún. Constructors’ Championship Bonus (CCB), ami egyenként 32-39 millió dollárt jelent évente a Ferrarinak, a Mercedesnek, a Red Bullnak és a McLarennek. Ezt 2020-ig kapják, de utána sem mondanának le róla.
A Liberty Media, az F1 új tulajdonosa felismerte, hogy a csapatok jutalmazása igazságtalan, és ez folyamatos konfliktusok forrása, de ők sem a jogdíjak kiegyenlítésén (vagyis a korábbiaknál nagyobb kiadások felvállalásán) gondolkodnak, hanem a rendszer megreformálásán, és a költségplafon bevezetésében. Vagyis nem költenének többet, inkább megoldanák, hogy a csapatoknak se kelljen.
Korábban felmerült a lehetőség, hogy a csapatok nyomott áron szavazati jog nélküli F1-es részvényeket vásároljanak, de ezzel senki sem élt, bár a Ferrari nem zárta ki a lehetőséget.
Az Autosport viszont úgy értesült, hogy az egyik csapat egy magas beosztású tagja már megkezdte a 2008-ban létrehozott, majd 2014-ben gyorsan összeomlott Forma-1-es Csapatok Szövetségének (FOTA) újraszervezését. A lapnak ezt senki sem ismerte el, de névtelenségbe burkolózó csapattag elárulta, hogy készek tárgyalni a többiekkel, ám attól tart, hogy a CCB-ben részesülő résztvevők kiváltságokat akarnak majd.
Tavaly a CCB-t élvező 4 csapat a teljes kifizetés 66,7%-át kapta meg, ebben persze az is szerepet játszik, hogy igen jó eredményeket érnek el a konstruktőri világbajnokságban, de ebben az is a segítségükre van, hogy részt vesznek az F1-es stratégiai munkacsoport tevékenységében.
Nem világos, hogy ilyen körülmények között hogyan képviselhetnének egységes álláspontot az istállók.
Az Autosportnak egy független csapat főnöke azt mondta, akár két új FOTA is létrejöhet, az egyik a CCB-s istállóknak, a másik pedig a függetleneknek, de ezt nehéz elképzelni, mert a Manor csődje után csak a Sauber, a Force India és a Haas sorolható ide, mivel a Toro Rossót a kedvezményezett Red Bull tartja fenn, a Renault pedig szintén egyéni megállapodást kötött, amikor visszavásárolták a Lotust.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!