Winner Ferrari's German driver Sebastian Vettel (R) celebrates on the podium next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (L) after the Monaco Formula 1 Grand Prix at the Monaco street circuit, on May 28, 2017 in Monaco. / AFP PHOTO / BERTRAND LANGLOIS
Vágólapra másolva!
A német versenyző tagadja, hogy a Ferrari eleve őt segítette a stratégiával Monacóban: szerinte valójában Räikkönen kerékcseréjét időzítették előnyösebben.
A Ferrari vasárnap tizenhat év után először nyerte meg a rangos Monacói Nagydíjat, ráadásul kettős győzelemmel, amire 2010 óta nem volt példa, a csapat sikerét mégis beárnyékolta a gyanú, amely szerint szándékosan alakították úgy a bokszstratégiát, hogy a pole pozícióból rajtoló Kimi Räikkönen helyett a világbajnoki címre esélyesebbnek tartott Sebastian Vettel zsebelhesse be az értékes 25 pontot.
Räikkönen a rajtnál megőrizte a vezetést, és az élen is állt egészen a 34. körig, amikor behívták kereket cserélni.
Vettelt 5 körrel tovább kint hagyták a pályán, ennek köszönhetően sikerült az élre állnia
– igaz, csak méterekkel a csapattársa előtt hajtott ki a bokszból.
A ránézésre is borzasztóan csalódottnak tűnő Räikkönen azt mondta, nem ő döntött a kerékcseréjéről, de biztosra veszi, hogy a Ferrari jó okkal időzítette akkorra a kiállását. „Ha nem hinném el, amit mondanak nekem, nagyon bonyolulttá válna az életem – jelentette ki. – A lényeg a kettős győzelem volt, és az összejött. Ami személyesen engem illet, nem úgy alakult a verseny, ahogy szerettem volna, de az életben mindennek van oka."
Bár mások, például Daniel Ricciardo és Lewis Hamilton is a későbbi kerékcseréjükkel nyertek több pozíciót, Vettel szerint előre nem lehetett tudni, hogy így lesz. Ezért úgy vélte, elvileg nem ő, hanem Räikkönen kapta a jobb stratégiát.
„Nem hiszem, hogy Daniel előnyt élvezett Max (Verstappennel) szemben a stratégia terén – vetette fel – Fogalmam sincs, a pontokkal hogy állnak, az ökölszabály azonban minden csapatnál egyszerű: ha te kvalifikálod magad előrébb, és te vagy elöl a nyitóetapban, te cserélhetsz előbb kereket. Ebből ma én jöttem ki jobban, de ez megesik."
„Megértem, hogy Kimi most nem boldog – mondta Vettel. – Az első etapban nagyon jól vezetett, megkapta az üzenetet, hogy álljon be a bokszba, aztán rálépett a gázra, ezért biztosan kellemetlen meglepetésként érte, amikor hirtelen előtte bukkantam fel. Én persze nyilván örülök, hogy így alakult, ezt felesleges lenne tagadnom."
Bottas ellen védekeztek?
Vettel szerint a Ferrari Valtteri Bottas elévágási kísérletét próbálta megakadályozni Räikkönen egy körrel későbbi kiállásával. A Mercedes finn versenyzője a kerékcserék előtt felzárkózott a Ferrarikhoz, amelyek időt vesztettek Jenson Button és Pascal Wehrlein lekörözése közben.
Egymás mögött voltunk, ilyen esetben normális, hogy az elöl haladó kapja a jobb stratégiát.
Egy új szett gumi általában gyorsabb – mutatott rá Vettel. – Amikor a rádión hallottam, hogy Valtteri az újakon 1:16.1-es időt ment, Daniel pedig egy kicsit jobb, 1:16.0-s tempót diktált a használt ultralágyakon, miközben én csak 1:16.4-eset, feltételeztem, hogy Kimi az új gumikon legalább olyan gyors lesz, mint Valtteri."
„Tudtam, hogy a csapat be fog hívni a bokszba, amint Valtterivel szorossá válik a helyzet. Ezért annyira ráléptem a gázra, amennyire csak tudtam, hogy biztosan előtte, és Kimihez is minél közelebb maradjak. Meglepődtem, amikor végül eléje hajtottam ki a bokszból."
Vettel – aki idei harmadik győzelmének köszönhetően 25 pontra növelte az előnyét a Monacóban csak a 7. helyen végző Hamiltonnal szemben – hozzátette, hogy ha választhatott volna, ő cserél előbb kereket. Attól tartott, Bottas az új gumikon gyorsabb lesz nála, de nem így történt: ehelyett ő kezdett el lila szektorokat futni a használtakon, sőt sikerült 1:16 alá szorítania a köridőt.
Nem számoltam a köröket, hogy már a megfelelő ablakban vagyunk-e a kiálláshoz, de amikor láttam a kijelzőn, hogy Valtteri a bokszban van, tudtam, hogy megpróbál elénk vágni.
Különben miért állt volna be? – vetette fel. – Ha azt gondolta volna, jobb lenne a pályán maradni, nem tette volna meg. A következő körben tájékoztattak a rádión, hogy Kimi kereket fog cserélni, ebből világossá vált számomra, hogy én még nem, tehát legalább még egy körig kint kell maradnom."
„Akkor megpróbáltam annyira keményen nyomni a gázt, amennyire csak tudtam, és ez bejött. Meglepődtem, hogy még annyi tartalék maradt az autómban, pedig előtte én is ugyanúgy küszködtem a hátsó gumikkal, mint Kimi."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!