Kilenc év után újra Kimi Räikkönené a pole
2017. május 27. 13:46
Igazi thriller alakult ki a Monacói Nagydíj időmérő edzésén, amiből Kimi Räikkönen került ki győztesen, legalábbis, ami a pole pozícióért folyó csatát illeti. A 2007-es világbajnok a 2008-as Francia Nagydíj óta először indulhat az élről az F1-ben, azóta 129 futamon vett részt, és két további szezont teljesen ki is hagyott.
Räikkönen az egész időmérő során magabiztosabbnak tűnt, mint csapattársa, Sebastian Vettel, aki az idén először kapott ki az időmérőn Räikkönentől, de ezúttal is csak 43 ezredmásodperccel bizonyult lassabbnak. Ez viszont sokat jelenthet, hiszen Monacóban a pole pozíció birtokosa megnyeri a versenyt is, főleg száraz időjárás esetén.
A két éllovasnak azonban így sincs oka aggodalomra, bár a hétvégén küszködő Mercedes egyik pilótája veszélyesen, mindössze 2 ezredmásodpercre megközelítette Vettelt. Räikkönen viszont a megfelelő pillanatokban mindig tudott javítani, és
legjobb időszakára emlékeztető teljesítménnyel behúzta a pole-t, Vettel pedig teljessé tette a Ferrari sikerét.
Eleinte úgy tűnt, hogy a Red Bull lesz a Ferrari elsőszámú kihívója, a Q1-ben és a Q2-ben elsősorban Max Verstappen tűnt veszélyesnek, és végül ő is szerepelt jobban a csapaton belül. Az ifjú holland azonban a Q3-ban csak megközelíteni tudta az éllovasokat, kénytelen volt beérni a 4. hellyel, de megelőzte csapattársát, aki Carlos Sainz-cal osztozik a 3. rajtsoron.
Az már önmagában szokatlan, hogy Lewis Hamilton neve nem szerepel az első három rajtsor helyezettjei között, de ezúttal Hamilton a Q3-ig sem jutott el. Hamilton már az edzéseken is küszködött, de Bottasszal ellentétben a mérnökeivel közösen nem találtak megoldást a beállításokkal kapcsolatos problémáira.
Hamilton a Q2-ben a 14. helyen találta magát,
és a leintés előtti legutolsó körében próbált meg előrébb kerülni. Az első két szektorban hozta is az ehhez szükséges időt, de nem tudta befejezni a kört, mert a pont előtte haladó Stoffel Vandoorne falnak ment előtte, miután az idén először már továbbjutott a Q3-ba. Hamilton mérgesen kénytelen volt nyugtázni, hogy kiesett, Jenson Button büntetéseivel is csak a 13. helyről indulhat.
Hamilton balszerencséje megnyitotta az utat a visszatérő Jenson Button előtt, hogy a legjobb brit pilóta legyen az edzésen. A 2009-es világbajnok mintha nem is hagyott volna ki fél évet, az autónak kedvező monacói pályán simán bejutott a Q3-ba, és Vandoorne balesete miatt csapattársát is felülmúlva. A belga pilóta a spanyolországi büntetés miatt 3,
Button erőforrás-alkatrészek cseréje miatt 15 helyet veszít a rajtrácson.
A 6. helyezett Sainz és a 9. Button közé Sergio Pérez és Romain Grosjean fért be. Pérez hozta a tőle már megszokott egyenletes teljesítményt, miközben csapattársa, Esteban Ocon nem tudta összeszedni magát a harmadik szabadedzésen elszenvedett balesete után, és hiába rakták össze az autóját a szerelők, csak a 16. lett.
Aggodalomra azonban nincs ok a Force Indiánál, mert a Williams szokás szerint nem remekelt Monacóban, Felipe Massa a 15. helyen esett ki a Q2-ben, Lance Stroll pedig ismét csupán a 18. lett. Két veszélyes, de szerencsés vezetői hibája után meglepetés, hogy Grosjean bekerült a legjobb 10 közé, ellentétben csapattársával és a két Renault-val.
Az időmérőről élőben készült tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük Olvasóinkat a Monacói Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! A pole pozíció itt általában eldönti a győzelem sorsát, ezért nagyon fontos lesz a következő bő 1 óra. Tartsanak velünk!
A francia pilóta a harmadik szabadedzésen törte össze az autóját, a Force India szerelői még mindig megfeszített munkával dolgoznak azért, hogy Ocon részt vehessen az időmérőn. Lehetséges, hogy az elejéről lemarad, de a tempója alapján egy körrel is kijuthat a Q1-ből.
A brake-by-wire rendszerrel akadt probléma a Red Bullnál, de Christian Horner nemrég azt mondta a Sky Sportsnak, hogy gyorsan megtalálták a hibát. Szerencsének nevezte, hogy Daniel Ricciardo nem ütközött a falnak, amikor beesett a pedálja.
Látni kell, ahogy a látványos építmény létre jön, és elnyeri méltó helyét a monacói paddock mögött.
A háromszoros világbajnok még civilben készített videókat a csapat garázsában, miközben a szerelők tovább hangolják a Mercedest. A Sky Sports szerint a gumik üzemi hőmérséklete rendben van, de a balansz nem tetszik Hamiltonnak.
Motor-alkatrészeket kellett cserélni az autójában, de ennek helyettese, Jenson Button issza meg a levét. A McLarent Stoffel Vandoorne esélyei sem vígasztalhatják, mert ő a spanyolországi balesete miatt kap három rajthelyes büntetést.
Csak Lance Stroll és Esteban Ocon törte össze igazán az autóját az eddigi 4 órányi edzés során, de fokozódnak az izgalmak, az időmérőn is várhatók vezetői hibák.
Már 2 perccel a zöld lámpák előtt beálltak a sor élére, a bokszutca végére. Gyorsan tovább akarnak jutni, nehogy később a sárga zászlók gondot okozzanak.
Nagyjából 14 percük van a szerelőknek, hogy Ocon legalább egy mért körre kijöhessen, mielőtt vége a Q1-nek. Úgy tűnik, ennél is jobban kell sietniük.
1:14.296-tal kezdett, Vettel 361-gyel követi, Bottas elsőre csak 22-es kört ért el. Gumit melegíthet vagy forgalomba kerülhetett.
1:13.289 az aktuális legjobb kör, Räikkönen 1:13.496-ot tudott, Bottas 1:13.821-et, Hamilton 1:13.900-at. Egyelőre Button az 5. helyezett a McLarennel.
1:13.278-as körével 11 ezreddel gyorsabb Vettelnél, aki szintén javított, de egyelőre csak az ifjú holland mögött szerepel. Ricciardo is gyors körön van, de egyelőre hátrányban.
Nagyon kezd szoros lenni az élmezőny, Ricciardo 1:13.219-cel átvette a vezetést, aztán Vettel és Räikkönen megelőzte, náluk viszont Verstappen megint gyorsabb volt, és 1:13.078-cal továbbra is vezet.
Jó hír, hogy Ocon autója elkészült, és a fiatal francia már meg is kezdte az első mért körét.
A hátsók túlmelegednek - jelentette a rádión, miközben egyelőre csak a 9. helyezett, 0.822 másodperc hátránnyal. A következő körében javított, de maradt a 8. 0.562 másodperccel lemaradva.
Nagy szerencséjére nem ütközött a falnak a Mirabeau-nál, sőt azt is megúszta, hogy a forgalommal szemben menekült el a pálya beláthatatlan pontjáról. Szerencsésen elkerülték a többiek is.
A Q1-ben nem kell kapkodnia, hiszen csupán az a lényeg, hogy jusson be a legjobb 15 közé, de most csak a 10. helyezett, ráadásul kevesebb, mint fél másodpercre van a kieső helyektől.
Hiába siettek a szerelők, Ocon nem tudott elég gyors lenni a továbbjutáshoz, és a 16. helyen búcsúzott a továbbiaktól. Az utolsó helyezett Ericsson nem tudta befejezni az edzést, mert defektet kapott, és kénytelen volt félreállni. Az egész gumi levált a láthatóan sérült felniről, ezért Ericsson valószínűleg nekiment a falnak az autó bal hátuljával.
16. Esteban Ocon
17. Jolyon Palmer
18. Lance Stroll
19. Pascal Wehrlein
20. Marcus Ericsson
Hiába siettek a szerelők, Ocon nem tudott elég gyors lenni a továbbjutáshoz, és a 16. helyen búcsúzott a továbbiaktól. Az utolsó helyezett Ericsson nem tudta befejezni az edzést, mert defektet kapott, és kénytelen volt félreállni. Az egész gumi levált a láthatóan sérült felniről, ezért Ericsson valószínűleg nekiment a falnak az autó bal hátuljával.
16. Esteban Ocon
17. Jolyon Palmer
18. Lance Stroll
19. Pascal Wehrlein
20. Marcus Ericsson
Stoffel Vandoorne az idén először továbbjutott a Q1-ből, ráadásul ez Jenson Buttonnak is sikerült. Kár, hogy mindketten rajtbüntetéseket kapnak, ami Buttont szinte biztosan az utolsó helyre száműzi.
Jolyon Palmerről nem a boldogság szobrát fogják megformálni, miután megint kiesett a Q1-ben.
Ezen a hétvégén is a Monacói Nagydíj hagyományai előtt tiszteleg. Érdekesség, hogy a rajtszáma betűtípusán nem változtatott, pedig az autóján már azt a karaktert használják, amit egykor Niki Lauda autóján is.
A Casino Square-nél csúszott meg, ahol Lance Stroll tegnap összetörte az autót. Az első etap után Kimi Räikkönen vezet 1:12.780-nal, Vettel 0.105 másodperccel lassabb nála. Vandoorne, Sainz, Magnussen, Kvjat a további sorrend.
Verstappen, Bottas és Ricciardo felzárkózott a két Ferrari mögé, Hamilton viszont csak a 13. helyezett. Az egyik Haas megint kicsúszott, de megúszta, Kvjat pedig a forgalom miatt panaszkodik.
A rádión azt mondta, hogy valami nincs rendben az autóval, ezért ki kell mennie a bokszba. Közben elfogták mérlegelés mmiatt is, most sietve visszatolják a garázsba, kap egy új gumiszettet, és hamarosan egy utolsó rohamra kell indulnia.
Tavaly többször is összetörte az autót Monacóban (sőt 2015-ben is), most viszont Verstappen csak 8 ezredmásodperccel lassabb Räikkönennél. Vettel a 3. helyezett Bottas előtt. Hamiltonnal ellentétben ő meg tudja közelíteni az élmezőny tempóját.
1:12.231-gyel 0.557 másodpercre növelte az előnyét, mindhárom szektorban ő volt a leggyorsabb. Hamilton ismét a pályán van, de meglepő módon Bottas mögött halad.
Most épp egy mért, de az idő alapján melegítő körön van, pedig már csak 3 perc van hátra. Vettel 1:12.449-cel feljött a 2. helyre, de Räikkönen tempójára csak az 1-es szektorban volt válasza.
Nem tudta befejezni az utolsó körét, a 14. helyen kiesett a Q2-ben!
11. Danyiil Kvjat
12. Nico Hülkenberg
13. Kevin Magnussen
14. Lewis Hamilton
15. Felipe Massa
Jenson Button büntetése után Hamilton várhatóan a 13. helyről rajtol majd a Monacói Nagydíjon.
Nem állt össze Hamilton autója, de akkor sem lehet az utolsó pillanatra ilyen sorsdöntő kört hagyni. A 2-es szektor végén Hamilton már továbbjutó részidőket autózott, de hiába, mert Stoffel Vandoorne pont előtte ment neki a falnak. Már nem maradt idő javítani.
Erre kevesen számíthattak. Hamilton egyelőre nem szállt ki a Mercedesből, valószínűleg előtte megpróbál lecsillapodni.
A visszajátszás alapján a Ferrari előzékenyen lehúzódott, de valószínűleg túl későn. Kvjat a 11. helyen kiesett a Q2-ben.
A 7. helyen jutott tovább a Q3-ba az idén először, de ha mindenki más teljesít mért kört, csak a 10. helyezett lesz, így a 13. helyről indulhat. Ez még egy kis lépés Hamiltonnak, de valószínűleg nem fog örülni ennek, mert pont Vandoorne miatt nem tudta befejezni a körét.
Hamilton lemorzsolódásával és Bottas eddig nem túl erős tempójával megnyílik az út a Red Bull előtt, hogy akár a Ferrarit is megszoríthassák. Különösen Verstappen volt gyors eddig.
1:12.296-tal tette le a névjegyét, Verstappen elsőre 1:13.136-ot, Ricciardo 1:12.998-at ért el. Vettel csak 1:17.283-at. Bottas a második körében 1:13.019-et tudott.
Az első igazi mért körében is csak a 3. helyre ért oda, 4 ezreddel lassabb volt Ricciardónál, Räikkönentől 7 tizedet kapott. A televíziós rendező már be is mutatta, hogy Räikkönen 2008-ban volt utoljára pole-ban.
Remek kört rakott össze, és feljött Räikkönen mögé a 2. helyre. Vettelnek elő kellene húznia valamit a kalapból, de ez a köre nem túl erős, és utána már csak egy marad, ha addig nem megy senki a falnak.
Räikkönen 1:12.178-cal tovább javított a körén.
2008 óta először indulhat az élről a 2007-es világbajnok, azóta 128 alkalommal próbálkozott, de most végre sikerült. Sebastian Vettel bejött a 2. helyre, de majdnem elvesztette az 1. helyet a felzárkózó Valtteri Bottas ellen. Max Verstappen és Daniel Ricciardo, majd Carlos Sainz tette teljessé az első 3 sort.