MONZA, ITALY - SEPTEMBER 01: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB13 TAG Heuer on track during practice for the Formula One Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 1, 2017 in Monza, Italy. (Photo by Dan Istitene/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20170901-01961 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Sorozatban cserélik az alkatrészeket az istállók a Renault és Honda motorokban, ezt azonban általában már nem tehetik meg büntetlenül.
A Renault és a Honda motorjait használó csapatok kifogytak a büntetlenül felhasználható alkatrészekből, ezért az erőforrások összetevőinek cseréjét már csak rajtbüntetések felvállalásával tudják megoldani a hétvégén. Ez Fernando Alonsót sújtja a legjobban, mivel a kétszeres világbajnok autójába kipróbálják a Honda 3.7-es verziójú erőforrását.
Alonso ezért 35 rajthelyes büntetést kap, pedig az új motort csak Szingapúrban használja majd, Monzában visszateszik neki a Belgiumban is használt 3.6-os változatot, miután nem találtak rajta meghibásodást. Alonso a hetedik belső égésű motornál és MGU-K-nál, a kilencedik turbónál és MGU-H-nál, a hatodik akkumulátoránál és az ötödik vezérlő elektronikánál jár, egyenként négy helyett.
Ugyanígy taktikáznak a Red Bullnál is, ők is Szingapúrban szeretnék maximalizálni az esélyeiket, ezért inkább Monzában cserélnek alkatrészeket. Az idén viszontagságos szezont teljesítő Max Verstappen az ötödik V6-os motorját ás MGU-H-ját kapja meg, ez 15 rajthelyes büntetést ér majd, Daniel Ricciardo pedig az ötödik V6-ost és turbót, valamint a hatodik MGU-H-ját kapja meg, ez 20 hely lesz.
Carlos Sainz sem ússza meg, ő az idei ötödik MGU-H-jáért 10 rajthelyes büntetést könyvel el.
A V6-os, hibrid erőforrások bevezetése óta szabadultak el a rajtbüntetések, amik olykor alaposan felháborítják a pilótákat és a közönséget is egyaránt, hiszen a versenyzők önhibájukon kívül akár minden esélyüket elveszthetik egy jó eredmény elérésére. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak azt mondta, reméli, hogy a büntetésekre a jövőben észszerűbb megoldást találnak.
Valami készül
„Gyűlölöm, hogy technikai ügyekkel befolyásoljuk a versenyzést – nyilatkozta Ross Brawn az F1 sportigazgatója a Motorsport.com-nak. – Mondhatjuk, hogy akkor is ez történik, ha egy autó lerobban, de szerintem a rajongók azt megértik. Az viszont nem tesz jót a sportnak, ha a szurkolók kénytelenek eltűrni, hogy a hősük egy motorcsere miatt a mezőny végére kerül.”
Megoldást kell találnunk másféle büntetéssel vagy a büntetés eltörlésével úgy, hogy együtt élünk a problémával, amit meg akartunk oldani.”
Korábban felmerült, hogy a rajtbüntetések megszűnhetnek, és cserében gyártói pontokat vezetnének be vagy a konstruktőri pontokból vonnának le meghibásodások esetén. Rövid távon azonban nem várható változás, mert Brawn szerint az FIA-val arról egyeztetnek, hogy 2021-től, az új erőforrások bevezetésekor jöjjön az új elbírálás.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!