depart start HAMILTON Lewis (gbr) Mercedes W08 Hybrid EQ Power+ team Mercedes GP action VETTEL Sebastian (ger) Ferrari SF70-H team scuderia Ferrari action during 2017 Formula 1 FIA world championship, China Grand Prix, at Shanghai from April 7 to 9 - Photo DPPI
Vágólapra másolva!
Valtteri Bottas húzta ki a gyufát az Osztrák Nagydíj rajtjánál, de nem miatta, hanem Sebastian Vettel kínai indulása láttán módosítanak az F1-es szabályokon.
Az idei szezon legemlékezetesebb rajtját Valtteri Bottas produkálta az Osztrák Nagydíjon, amit végül a kimagaslóan jó indulásnak köszönhetően meg is nyert. A sportfelügyelők vizsgálták az esetet, mert felmerült, hogy Bottas kiugrott a rajtnál, de végül nem büntették meg, holott Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo meggyőződése is az volt, hogy Bottas képtelen lehetett olyan gyorsan reagálni.
Az aktuális sportszabályzat 36.13-as pontja kimondja, hogy az FIA a rajtot kizárólag az általuk kiadott, és az előírások szerint beszerelt transzponderek segítségével követi figyelemmel, vagyis, ha az érzékelők jelzik a kiugrást, akkor áthajtásos vagy 10 másodperces stop/go büntetéssel sújtják az érintett versenyzőt.
Vitát váltott ki azonban, hogy mi történik akkor, ha egy pilóta nem kifejezetten a neki előírt rajtkockában áll meg, ahogy Vettel is tette a Kínai Nagydíjon. A pálya akkor még enyhén nedves volt, ezért Vettel a kockától kissé balra állt meg, így az autója jobb tapadású, szárazabb aszfaltról indulhatott.
A sportfelügyelők azt az esetet is megvizsgálták, de végül nem láttak okot Vettel megbüntetésére.
Jövőre azonban változik a helyzet, mert a sportszabályzat új kiadása módosult a kérdéses pontban, és a szabályalkotók már kétféle esetet határoznak meg, amikor büntetni lehet a szóban forgó versenyzőt, és ennek lényege, hogy a pilóták kötelesek lesznek beállni a számukra kijelölt rajtkockába, ellenkező esetben büntetésre számíthatnak.
Az a) pont szerint akkor büntetik a versenyzőt, ha „megmozdul a rajtjel előtt, ennek megítélése az FIA által jóváhagyott és kiadott, minden autóra felszerelt transzponder szerint történik vagy” a b) bekezdés érvényesül, amikor a versenyző „úgy helyezi el az autóját a rajtrácson, hogy a transzponder nem tudja meghatározni a pillanatot, amikor az autó először elmozdul a rajthelyéről a startjelzés kiadása után”.
Felmerül a kérdés, hogy mi történik akkor, ha maga a transzponder elromlik,
Jolyon Palmer autójában például a Szingapúri Nagydíj végén adta meg magát a jeladó, így a hivatalos időmérésben a Renault versenyzője rossz helyen szerepelt a leintés pillanatában. Arra is volt már példa, hogy a Red Bull vitatta egy FIA által jóváhagyott szenzor, az üzemanyag átfolyásmérő hitelességét, ezt egyébként 2018-tól a Sentronics gyárthatja a mezőnynek.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!