AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Carlos Sainz of Spain driving the (55) Renault Sport Formula One Team Renault RS17 on track during final practice for the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2017 in Austin, Texas. Clive Rose/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A Liberty Media vizsgálja, hogyan fokozhatnák tovább a versenyek izgalmait. Ennek érdekében a Formula-1 új tulajdonosa a versenypályák egyes szakaszait átépíttetné, illetve újfajta aszfalttal burkoltatná le. Ross Brawn előrebocsátotta: nem lesz több tripla F1-es hétvége, mint amilyet 2018 júniusára terveznek.
Csütörtökön, Párizsban összeül az Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa, hogy – egyebek mellett – elfogadja a Formula-1 2018-as versenynaptárát. A nyár elején kiadott előzetes versenynaptárban 21 futam szerepel, ezzel beállítják a korábbi, 2005-ös csúcsot, a Francia és a Német Nagydíj visszatérésének köszönhetően.
Közben a bajnokság tulajdonosának, a Liberty Mediának a szakemberei dolgoznak azon, hogyan tehetnék még izgalmasabbá a nagydíjakat. Ross Brawn, a Liberty F1-es igazgatója előrebocsátotta: komolyan foglalkoznak a gondolattal, hogy
megkérik a versenyeket rendező promótereket, építsék át a pályák bizonyos szakaszait, hogy ezzel is segítsék az emlékezetes mozzanatok kialakulását a versenyeken.
„Utánanéztünk az archívumban, voltak-e olyan időszakok [az F1 történelmében], amikor több előzés volt, mint napjainkban. Megvizsgáltuk, vannak-e olyan pályák, ahol több az előzés, mint máshol, hogy statisztikai alapon vonhassuk le a következtetéseket" – mondta Brawn. Azonban figyelmeztetett:
„Óvatosan kell kezelnünk ezt a témát, ugyanis a sok előzés önmagában még nem egyenlő a jó versenyzéssel! Az a jó verseny, amikor két autó csatázik egymással, függetlenül attól, hogy sikerül-e az előzés vagy sem."
Az elemzések alapján Brawn konkrét javaslatokkal is előállt. „Eddig arra jutottunk, hogy a jó verseny kialakulásához az kell, hogy a pilóták különböző íveken tudják bevenni a kanyarokat. Ha például van egy hajtűkanyar, de az aszfalt nem elég széles, abból nehezen lesz előzés.
Ha viszont a hajtűkanyarban elég széles a pálya, akkor történnek az események." A BrawnGP és a Mercedes korábbi csapatfőnöke – részben az idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon tapasztalt passzivitás láttán – ezzel utalt arra, hogy bizonyos pályákon átalakításokra, egyes szakaszok megváltoztatására lesz szükség.
Az F1 igazgatója konkrét példát is említett. „Az austini [Amerikai Nagydíj] pálya olyan, ahol egymást követő kanyarok kombinációja található. Tehát, ha a (hátul haladó) kocsi rááll egy ívre a kanyar bejáratánál, rákényszerítheti az ellenfelét, hogy az más kijárati ívet válasszon, így végül megelőzze a vetélytársát."
A szorosabb versenyek kialakulásának másik ösztönzője Brawn szerint a pályák aszfaltjának minősége. „Vannak versenypályák, ahol igen alacsony gumikopást tapasztalunk. Ilyen például [az Orosz Nagydíj helyszíne] Szocsi, ami a tükörsima aszfalt miatt kifejezetten egykerékcserés verseny. Miután a (gumi)teljesítmény alig esik vissza, nem jön létre teljesítmény-különbség az autók között."
A YAS Marina versenypálya megálmodója, Hermann Tilke egyébként már a kínosan unalmas Abu-dzabi Nagydíj után jelezte: készen áll áttervezni a pályát, hogy több lehetőség kínálkozzon az előzésre.
Ross Brawn egy másik, a Fox Sports Asiának adott interjúban arra is kitért, hogy a Liberty nem kívánja rendszeressé tenni a tripla versenyhétvégéket, amilyen a 2018-as versenynaptár-tervezetben szerepel. „A labdarúgó-világbajnokság egy szokatlan problémával szembesített minket: a döntőre [európai idő szerint] délután kerül sor, nem éreztük volna fairnek versenyt tartani azon a hétvégén. Ezért zsúfoltunk be három versenyt egymást követő hétvégékre – de ebből nem akarunk rendszert csinálni a jövőben" – szögezte le.