SPA, BELGIUM - AUGUST 26: Carlos Sainz of Spain driving the (55) Scuderia Toro Rosso STR11 Ferrari 060/5 turbo with the halo fitted on track during practice for the Formula One Grand Prix of Belgium at Circuit de Spa-Francorchamps on August 26, 2016 in Spa, Belgium. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20160826-00859 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
A Ferrari decemberi sikeres próbálkozása után a Toro Rosso új modellje, az STR13 is teljesítette az FIA töréstesztjét. Idén a glória fejvédő szerkezettel elvégzett nyomáspróba keseríti meg a mérnökök életét.
Az F1-es csapatok közül elsőként a Ferrari 2018-as modellje vette sikerrel az FIA töréstesztjét, még december 23-án. Kedden a másik olasz alakulat, a Toro Rosso idei autója, az STR13 is teljesítette a kötelező töréspróbát.
Az FIA cranfieldi (Nagy-Britannia) létesítményében végrehajtott töréstesztek során a versenyautó túlélőcelláját és egyes alkatrészeit (a kocsi orrát, illetve a hátra kinyúló szárnytartó bakot) elölről, hátulról, illetve mindkét oldalról is nyomáspróbáknak teszik ki. Ha a kasztni, illetve a járulékos alkatrészek
nem képesek ellenállni a kemény próbáknak, a versenyautó nem kapja meg a homologizációt, így nem vehet részt a világbajnokság eseményein.
Nehezítés a csapatok számára 2018-tól, hogy az F1-es autókon kötelezővé tették a glória fejvédő szerkezet használatát, amelyre meghatározott nyomásértékek vonatkoznak. Felülről 116 kilonewton (kb. 12 tonna), elölről 46 kilonewton (4,7 tonna), oldalról pedig 93 kN (9,5 tonna) nyomást kell kibírniuk rezzenéstelenül, mindezt 5 másodpercig – tudta meg a svájci Speedweek.
„Elég komoly fejfájást okozott számunkra ezt a törésteszt" – jelentette ki James Key, a Toro Rosso technikai igazgatója.
„Az, hogy megfeleljünk az FIA által meghatározott (nyomás)értékeknek nagyobb kihívást jelent, mint hogy aerodinamikailag milyen következményekkel kell számolnunk."
A glória bevezetése 12 kg-nyi pluszsúlyt jelent – igaz, az FIA ennek megfelelően 734 kg-ra módosította a versenyautók alsó súlyhatárát. A mérnökök számára inkább az okoz kihívást, hogy a glória kibírja a töréstesztet, de közben a lehető legalacsonyabban tartsák a kocsi tömegközéppontját, ami nagyban befolyásolja az autó menetdinamikai tulajdonságait.