Damon Hill, az 1996-os szezon világbajnoka meghallotta, hogy Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója szerint a Ferrari és a Mercedes elszakadása a Forma-1-től reális lehetőség és eltört benne valami. A Sky Sports szakértőjeként is dolgozó veterán sarkos álláspontot fogalmazott meg a két autógyártóval szemben.
„A Mercedes és a Ferrari minél hamarabb elszakad [az F1-től], részemről annál jobb. Ezek az óriásvállalatok tönkreteszik a sportot. Nem akarnak játszani, csak mindent kisajátítanának, ráadásul mindig. Az FIA elvesztette az irányítást az F1 fölött” – írta a Twitteren.
A helyzet előzménye, hogy a Ferrari és újabban már a Mercedes is nyíltan kiáll a Liberty Media és az FIA által 2021-re tervezett technikai és gazdasági reformok ellen. Sergio Marchionne, a Ferrari elnök-vezérigazgatója szokta játszani a kiszállással fenyegetőző „rossz zsarut”, míg Wolff a „jó zsaru”, aki kevésbé radikális állásponttal látszólag közelebb áll a konszenzushoz, de a Ferrari pártját fogja.
A Mercedes Twitter-csatornájának szerkesztője nem is állta meg, hogy finoman, de nyíltan visszaszóljon Hillnek.
„Damon, nem emlékszünk arra, hogy panaszkodott a sportnak ártalmas óriásvállalatok miatt, amikor annyi versenyt megnyert azokkal az élvonalbeli Renault motorokkal” – válaszoltak neki a Twitteren arra utalva, hogy 1996-ban a Williams-Renault 16-ból 12 futamot megnyert, 1995-ben pedig a Renault motorok a Benetton és a Williams révén 17-ből 16 győzelmet értek el.
Hill próbált magyarázkodni a Mercedesnek: „Én a Williamsnél voltam, egy gusztustalan garázscsapatnál. Emlékeznek? Zavarban is voltam, hogy annyit nyertem. Szégyelljem magamat!” – ironizált. Azt viszont nem tette hozzá, hogy a Williams akkor a Renault gyári támogatását élvezte, az autót Adrian Newey tervezte és a korszakhoz mérten óriási költségvetésük volt egy dohánycégnek köszönhetően.
Szépen összedolgoznak, hogy olyan feltételeket alakítsanak ki maguknak, amik biztosítják, hogy az élen maradnak
– vádolta Hill a Mercedest és a Ferrarit az Autosportnak. – A sportnak legalább a lehetőséget meg kellene adnia az összes résztvevőnek, hogy esélyük legyen küzdeni. Ez ebben a sportban mindig is nehézség volt – ismerte el Hill, aki a fenyegetéseket csak tárgyalási taktikáknak tartja és kijelentette, hogy ha a két gyári csapat nem hajlandó egyenlő feltételek mellett versenyezni az ellenfelekkel, akkor nem kellene részt venniük az F1-ben.
„Nem lehet az ellenfelek 99%-át kirekeszteni a küzdelemből. Erre megoldást kell találni. Tudom, hogy ez lehetetlen küldetés, mert csak nagyon kevesen voltak valaha is versenyképesek, de legalább kísérletet kellene tenni, hogy a piramis alapja kicsit nagyobb legyen” – vélte.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pénteken azt nyilatkozta, mindenért a 2014 óta érvényben lévő motorszabályok a felelősek, Wolff viszont úgy vélte, az elmúlt 20 évben mindig 2-3-4 csapat küzdött a sikerekért.
Maurizio Arrivabene, a Ferrari csapatfőnöke nem akarta kommentálni Marchionne szavait, de arra kérte a közvéleményt, hogy vegyék komolyan a Ferrari elnökét.
„Nem akarok Maurizio nevében beszélni, de mindannyian törődünk a Forma-1-gyel, van egy bizonyos képünk a Forma-1 jövőjével kapcsolatban – mondta Wolff. – A média persze felnagyítja a szalagcímeket, de bármit is írnak, mi felelősek vagyunk, tartozunk a Forma-1-nek. Még legalább három évig itt leszünk ebben a remek sportban, amit az FIA kormányoz, a Liberty a tulajdonosa és szakértők működtetik, nekünk csupán a lehető legjobb ötleteket kell adnunk, hogy [a sportág] ne értékelődjön le.”