Tavaly ősz óta ismét mindennapos téma, hogy a Ferrari kiszállhat az F1-ből, mert elnök-vezérigazgatójuk, Sergio Marchionne nem ért egyet a Liberty Media jövőbeli terveivel. Marchionne és Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója arra utal, hogy a Forma-1 a várható szabályváltozások és az üzleti környezet miatt a továbbiakban nem feltétlenül nyújtja majd azt, amire a márkáiknak szüksége van.
A Ferrari helyzete különleges, hiszen az ágaskodó paripa mítosza az autóversenyzésre alapul és az F1-ben, valamint a Sportautó-világbajnokságban (FIA WEC GTE Pro) futtatott csapataik mellett reklámokra lényegében nem költenek. Az olasz gyártónak az F1 az elsődleges reklámfelület, ezért is kételkednek sokan, hogy valóban készek lennének távozni a mezőnyből.
A helyzet viszont már sokkal árnyaltabb olyan márkák esetében, amik nem közvetlenül az F1-ből élnek vagy pusztán a versenyzésből már nem tudnak megélni. A teljesség igénye nélkül bemutatunk három példát arra, hogy a különböző helyzetű cégek miért költenek az F1-es részvételükre, és hogyan húznak hasznot belőle.
Az automobil feltalálójának jogutódjaként a Daimler AG és a Mercedes részvétele talán magától értetődőnek tűnik,
de manapság, az e-mobilitás vagy a carsharing korszakában már egyáltalán nem az. Dieter Zetsche, a vállalat igazgatótanácsának elnöke mégis relevánsnak tartja az F1-et és három fronton várnak megtérülést az elmúlt években mindent megnyerő csapatuktól. Technológiai laboratóriumként, szervezetfejlesztési mintapéldaként és közönségszórakoztató eszközként tekint a versenyzésre.
„A Forma-1-es autók a leginkább hálózatba kötöttek a világon. Tele vannak szenzorokkal – szögezte le Zetsche a LinkedIn közösségi oldalon publikált bejegyzésében. – Egy 90 perces szabadedzésen csak a gumikkal kapcsolatos adatok kitesznek egy díszdoboznyi Trónok Harca epizódot. 2014-ben a teljes mezőny átállt hibrid erőforrásokra, és rengeteg tapasztalatot nyertünk fejlett hibrid technológiákkal.”
Zetsche emlékeztetett, hogy az utcai autók motorjai még mindig 30-35%-os hatásfokkal működnek, míg az F1-es erőforrásnál már 50% fölött járnak.
Azt ígérte, hogy a sportban szerzett tapasztalataikat hasznosítják a termékeikben is. A második terület a szervezetfejlesztés: Zetsche szeretné, ha az egész Daimler-csoport tanulna az F1-es csapatnál kialakult munkamorálból. Rámutatott, hogy a pályán egyszerre maximum 60 mérnököt és szerelőt alkalmazhatnak, ezért a csapat tagjai nagy felelősséget vállalnak, gyors döntéseket hoznak,
együtt nyernek és veszítenek, csapatként”.
„Nem bűnbakot, hanem megoldásokat keresnek. Ha a dolgok rosszra fordulnak, és van ilyen, akkor hajtanak, hogy a következő versenyen erősebben térjenek vissza. Minden vasárnap. Újra és újra. E téren a Forma-1 tükrözi azt a kulturális változást, amivel az egész vállalatunkat és annak vezetését formáljuk. Nagyobb rugalmasságot és tempót szeretnénk, több felhatalmazást és egyéni felelősségvállalást, valamint a közös győzelem és kudarc elfogadását. Együtt, erősebbé válhatunk.”
A Mercedes számára a harmadik pillér a szórakoztatás. Zetsche kiemelte, hogy a versenyzés révén tavaly 350 millió tévénézőt értek el, rezonálnak az emberek alapvető érzelmeire, és a nézők minden érzékszervére hatni tudnak.
Régi mantra, hogy vasárnap nyerni kell, hétfőn pedig eladni, de ez manapság már az autóiparban sem ennyire magától értetődő. A McLaren egyik szponzora, a szállodabizniszben működő Hilton 2005-ben társult be a wokingi csapathoz, és az átlagos, 5,7 éves együttműködést jóval túlszárnyalva az istálló tartós partnere lett. Ők elsősorban
a vendégeik megtartására kitalált lojalitásprogramot töltik meg tartalommal a McLaren révén.
„Egy utazásra épülő iparághoz jól illeszkedik egy világméretű bajnokság, ami az év során különböző országokban látható, és segít inspirálni a szabadidős vagy üzleti utazásokat – mondta Ian Carter, a Hilton International korábbi vezérigazgatója a Forbes-nak. – Ezen túl az innovatív technológiák, a csapatmunka, a részletekre való odafigyelés, a sikeréhség és a határok feszegetése terén is sokat tanulunk a sportból.”
A Hilton számára vonzó, hogy az F1-es futamokat kéthetente óriási közönség figyeli világszerte, valamint több mint 200 blue chip vállalat érdekelt a sportban, amik már meglévő vagy potenciális ügyfeleik. Az együttműködés azt is lehetővé teszi a számukra, hogy a hűségprogramjuk 70 millió tagja a pontjaikat McLaren-aukciókon váltsák be, vagy például a csapat főhadiszállásán nézzenek versenyeket.
Pontos számokat nem említhetek, de a Forma-1-ben megkötött üzletek és a vendégéjszakák terén is bevételnövekedést tapasztaltunk
– nyilatkozta Carter. – Sokan csatlakoztak a Honors-programhoz az együttműködés révén, és a márkánkat is több milliárdan láthatták világszerte. A csapatunk tagjait is motiválja ez a globális központban, a helyi szállodáinkban és a regionális irodánkban egyaránt.”
Az autógyártók első ránézésre kézenfekvő szerepvállalása, valamint a klasszikus szponzoráció mellett egyre több versenyistálló próbálkozik azzal, hogy a sportban megszerzett tudásukat és tapasztalatukat más iparágakban is hasznosítsák. Erre is jó példa a McLaren, ami az Applied Technologies (MAT) nevű leányvállalatában már
520 embert foglalkoztat, és évente 100 millió font bevételt termel.
A Red Bull is hasonló terepre lépett, hiszen Adrian Newey szakértelmét korábban az Amerika Kupán vagy az Aston Martinnal közös sportautó-projektben is hasznosították, de nem akar lemaradni a Williams Advanced Engineering (WAE) sem, ami 250 embert alkalmaz, és évente 40 millió fontot generál. „Ez egy mérnöki vállalat, ami versenyezni is jár” – nyilatkozta Paul McNamara, a WAE technikai igazgatója a Telegraph-nak.
A vállalat egyebek mellett meghosszabbította az Airbus Zephyr drónjának hatótávját, csökkentette a bevásárlóközpontok hűtőinek fogyasztását, javította a hadsereg járműveinek hatékonyságát, elektromos autók számára padlólemezt fejlesztett, babahordozót készített mentők részére, elektromos biciklit dolgoztak ki, és részt vettek a Jaguar C-X75 sportautó fejlesztésében is.
Itt minden arra van kitalálva, hogy Forma-1-es autókat tervezzünk, de ebben az iparban kiugrások vannak
– nyilatkozta McNamara. – Rendelkezünk a szakértelemmel és a tesztelési berendezésekkel, köztük szélcsatornával is. Ezeket a tél során sokat használjuk az autók fejlesztéséhez, de a szezonkezdet után kevésbé. Kézenfekvő üzleti lehetőség hasznosítani ezeket csendesebb időkben is.”
Craig Wilson, a cég ügyvezetője rámutatott, az első nagyobb megbízásuk a Jaguar sportautója volt, de dolgoztak már a szingapúri vasúti szerelvények monitorozásán és a rendelkezésre állásuk növelésén, valamint Karen Darke parakerékpáros sportoló olimpiai szereplését is segítették.
A szakértelmük elsősorban az akkumulátorok, a könnyű alkatrészek és az aerodinamika terén kimagasló.
„A nagy gyártók nem tudnak boldogulni a prototípusokkal – nyilatkozta Wilson. – A versenyzésben mindent sokkal gyorsabban csinálunk, a versenyek között egyik napról a másikra új termékekkel állunk elő a számítógépes modellezés és a szimulációk révén.”