Tavaly november óta téma, hogy a Ferrari elhagyhatja az F1 mezőnyét, ha a műszaki és gazdasági igényeiket az F1 jogtulajdonosa, a Liberty Media nem teljesíti. Sergio Marchionne a legutóbb viszonylag békülékeny hangot ütött meg, de az elvárásait fenntartotta és közben egyeztetésre küldte a munkatársait a WEC technikai reformjairól szóló megbeszélésekre.
A Ferrari az egyik legfontosabb tagja azon gyártók csoportjának, amelyek a Sportautó-világbajnokság (FIA WEC) 2020/21-es szezonjában érvénybe lépő, új LMP1-es szabályokat tárgyalják. A WEC 2012-es újjáélesztése óta a GTE Pro kategóriában versenyző olasz gyártó felfedte, hogy részt vesz azokban az egyeztetésekben, amelyek meghatározzák a tervek szerint GTP néven indítandó kategória kinézetét. Az olaszok azt azonban egyelőre nem jelezték, egyáltalán szándékoznak-e indulni az LMP1-et felváltó géposztályban.
„Egy asztalnál ülünk a többi gyártóval, de nem árulhatjuk el, hogy érdekel-e minket az új géposztály, vagy sem" – nyilatkozta Antonello Colletta, a Ferrai GT főnöke az Autosportnak. – Először meg kell értenünk, hogy mi történik, de ha az új kategória nem lesz túl drága, sok gyártó érdeklődését felkeltheti."
A Toyota és a McLaren már korábban erősen érdeklődött a tervezett géposztály iránt, hétvégén pedig az Aston Martin is csatlakozott hozzájuk.
A Ford szintén részt vesz a tárgyalásokban Mark Rushbrook, a Ford Performance Motorsport globális igazgatója révén, míg a hírek szerint a Porsche megfigyelőként van jelen.
A Ford szóvivője elmondta: a vállalat „minden opciót megvizsgál" mielőtt eldönti, hogy mihez kezd a WEC GTE Pro kategóriájával a 2018/19-es szezon végéig szóló szerződésének lejárta után. A gyártó azt sem zárta ki, hogy a GTE Proban folytatja a Ford GT-vel.
A szabályalkotók, azaz az Automobile Club de l'Ouest (ACO) és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) szándéka az, hogy júniusban, a Le Mans-i 24 órás hetében bejelentse az LMP1-es kategória jövőjéről szóló tervezetet.
Szeretnék megtartani a jelenlegi teljesítményszintet, miközben csökkentik a költségeket, a gyártóknak pedig lehetőséget akarnak adni arra, hogy az utcai sportautóik alapjaira tervezhessék a prototípusaikat.
Mindezekkel együtt nem lenne meglepő, ha a Ferrari végül nem állna rajthoz a GTP-ben és a mostani tárgyalásokat csak nyomásgyakorlásnak használná fel a Forma-1 vezetői felé.
Nem ez lenne az első, Le Mans-i 24 órással kapcsolatos hasonló húzása a vörösöknek, 2014-ben például Fernando Alonso – aki akkor még a maranellóiak színeiben versenyzett – indította el zászlójelzésével a legendás versenyt, mintegy mutatva, az olasz gyártó kész otthagyni az F1-et a sportautó-vb kedvéért, ha nem neki kedvezően alakul a száguldó cirkusz jövője.
Sergio Marchionne, a Ferrari elnöke, korábban a Forma-1 kezdete óta a mezőny tagjának számító patinás olasz márka kivonulásával fenyegetőzött, amennyiben a Liberty Media ragaszkodik a 2021-re tervezett szabálymódosítások első tervezetéhez. Ez azóta annyiban változott, hogy Marchionne mostanra eleget látott ahhoz, hogy érdemben tárgyaljon a Forma-1 kereskedelmi jogainak tulajdonosával, azaz a Liberty Mediával.
A Ferrari elnöke ugyanakkor felhívta a figyelmet, ha a gyártó számára kedvezőtlenül alakul a szabályváltoztatások körül kialakult helyzet, továbbra is fenntartja az F1-ből való kivonulás lehetőségét.