Vágólapra másolva!
Elsőre inkább egy sci-fi film jut róla eszünkbe, ez azonban a valóság: Az Azeri Nagydíjon megjelentek a sokak által szükséges rossznak tekintett glóriára vetített grafikák, amelyekből a továbbiakban egyre több lesz.

A Liberty Media hatalomátvétele óta az F1 kereskedelmi jogainak birtokosa kiemelten fontosnak tekinti a versenyhétvégék közvetítésének fejlesztését. Kísérleteznek az autókra szerelt mikrofonokkal, a pálya melletti kamerák elhelyezésével és még rengeteg dologgal, a legutóbbi újításuk pedig az idei szezonra bevezetett, igencsak vegyes fogadtatásban részesülő glóriát érinti.

A pilóták fejét védő szerkezet esztétikusnak a legkevésbé sem nevezhető, ráadásul az utóbbi szezonokban előszeretettel használt, pilóta feje mögött elhelyezett fedélzeti kamera képét is alaposan elrontott, így azokat az Ausztrál Nagydíj pénteki edzésnapja óta nem is láthattuk a közvetítésekben. Van azonban egy funkció, amire jó a glória – azon túl, hogy megvédi a pilóta fejét – remekül lehet rá számítógépes grafikát vetíteni a hagyományos fedélzeti kamera képén.

Az F1 közvetítések legutóbbi újítása, a halóra vetített grafika Forrás: Sky Sports

A nézők először az Azeri Nagydíj pénteki első szabadedzésén találkozhattak az újítással.

A grafika segítségével egyszerre lehet látni az autó valós idejű sebességét, az éppen használt sebességi fokozatot, a motor fordulatszámát, valamint nyomon követni a gáz, illetve a fékpedál használatát.

Ezzel semmi olyan információ nem került a képernyőre, amivel korábban ne találkozhattak volna a nézők, azzal azonban, hogy az adatokat a glóriára vetítették, azok nem takartak el olyan részt a képernyőből, amit a grafika nélkül láttak volna.

Az F1 közvetítő stábja szerint mindez azonban csak a kezdet, első lépésként csupán szerették volna lemérni, hogy működik-e ez a típusú grafika.

A továbbiakban akár bennfentes adatokat is megmutathatnak, például a gumik hőmérsékleteit. Ez azonban kényesebb terület, hiszen míg például a Mercedest aligha érdekli, hogy a többi csapat látja, mekkora oldalgyorsulás hat Lewis Hamiltonra kanyarodás közben, a gumik biztonsági autós újraindításnál mért hőmérséklete már jóval érzékenyebben érintené őket.

– nyilatkozta Dean Locke, az F1-es TV-közvetítések rendezője az Autosportnak. – A csapatok nem engedélyeznek bármit, ami előnyhöz juttathatja a riválisaikat, de azért együtt tudunk dolgozni velük. Még vannak a tarsolyunkban olyan dolgok, amelyeket korábban már felhasználtunk és most beépíthetünk a glória grafikájába, mint például a G-erők. Új elemek is lesznek, amelyeket be fogunk építeni."

Egyes csapatok aerodinamikai elemeket raktak a halóra, ami miatt csúszott a grafika bevezetése Forrás: Sky Sports

A tervek szerint a fordulatszámmérő éleit megvastagítják, hogy a grafika jobban kivehető legyen. Locke elmondta, hogy filmekből és videójátékokból egyaránt merítettek ötletet a grafika dizájnjához, amelynek bevezetése azért késett, mert néhány csapat aerodinamikai elemeket alakított ki a glórián.

– mondta Justin Laurie, az F1 tcehnikai producere az Autosportnak. – Azon a területen eddig nem történt semmi, nem volt ott információ sem, úgyhogy szerettük volna innovatív, egyben kreatív módon kihasználni. Úgy tűnik, hogy népszerű fogadtatást kapott, ami jó dolog."

Mindent egy helyen az Eb-ről