Sebastian Vettel, Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo is bírálta a Nemzetközi Automobil Szövetséget az elmúlt időszakban. A Ferrari versenyzője először a 2019-es szabályváltoztatásokat kritizálta, mondván nem érti, miért akarja az FIA jövőre csökkenteni az aerodinamika szerepét azok után, hogy a tavalyi szezonra növelte. „Úgy gondolom, hogy egy versenyző sem fogadja el a tényt, hogy az autók lassabbak lesznek. Szerintem van néhány aerodinamikai változtatás, amely az autók lassítása nélkül is segítené az előzést" – fejtette ki a német.
Jean Todt, az FIA elnöke megvédte a szövetség álláspontját. „Úgy érzem, ha valamiről kiderül, hogy a rossz irányba halad, arra megoldást kell találni – mondta Todt egy barcelonai sajtómegbeszélésen. – Mindannyian azt mondjuk, hogy jobbá és szórakoztatóbbá akarjuk tenni a sportot, úgyhogy csináljunk is valamit! Mondhatnánk, hogy várjunk 2021-ig, de akkor az ideivel együtt három szezon telne el úgy, hogy közben károsítjuk a sportot."
Todt elárulta, az FIA megkért néhány, a Forma-1-el kapcsolatban álló mérnököt, hogy azonosítsa a problémát, ők pedig elmondták, hogy az autók elejének bonyolultsága miatt ha valaki nem gyorsabb körönként 1,5 másodperccel az előtte haladónál, nem fog tudni előzni. A szövetség a csapatokat is felkérte arra, hogy saját eszközeikkel kutassanak lehetséges megoldások után.
A 2019-es szabályváltoztatás így az F1 történetének leginkább kézzelfogható bizonyítékokra épülő regulája lehet.
A változtatások hatékonyságának megkérdőjelezése mellett Vettel másik nagy problémája, hogy szerinte az FIA egyedül a pilóták véleményét nem kérte ki. Ezt Hamilton is így érzi, a Spanyol Nagydíj sajtótájékoztatóján kissé költőinek tűnő kérdést intézett a megjelentekhez, utalva arra, hogy a versenyzőknek nincs sok beleszólása a szabályok alakulásába.
„Mindig ugyanazok az emberek hozzák a döntéseket, amikor a szabályok nem feltétlenül a legjobb irányba változnak? Nekünk kellene hozni a döntéseket – jelentette ki a brit, mire Vettel hozzátette. – Szerintem meg kellene kérdezzenek minket, hogy mire van szükségünk az előzéshez."
Vettel természetesen nem gondolja, hogy szabad kezet kellene kapnia a pilótáknak a szabályalkotásra, a véleményüket azonban figyelembe lehetne venni. „Egyfelől jó, hogy nem mi [a pilóták] hozzuk a szabályokat, mert ez nem a mi munkánk, talán nem is lenne hozzá elég ötletünk. Másfelől azonban mi vagyunk azok, akik vezetik az autókat, így aztán ha arról van szó, hogy mire van szükség a több előzéshez, érdekes lehetne megkérdezni minket.
Ez nem igazán történt meg, vagy amikor igen, akkor is csak azért, hogy formálisan áldásunkat adjuk a változtatásra. Megkérdezni és meg is hallgatni nem ugyanazt jelenti."
– fejtette ki a német. Hamilton és Vettel mellett Ricciardo is beszállt az FIA ostorozásába, így már mindhárom élcsapat egy-egy pilótája megfogalmazta ugyanazt a kritikát a szövetség fel.
„Fogalmam sincs róla, hogy min változtattak. Nem tudom, hogy ez rajtunk múlik-e, de nem nekünk kellene megkérdezni, hogy minket is bevonnának-e [a szabályalkotásba] – adott hangot véleményének az ausztrál.
„Mi vagyunk, akik vezetnek és noha nem vagyunk mérnökök, mi vagyunk tisztában azzal, hogy mi történik versenyhelyzetben. Meg kellene hallgatni a mi véleményünket is.
Ezzel sokunk egyetértene, a nehéz része azonban az, hogy tudjuk, a csapataink nem"
– osztott meg egy érdekes részletet a Red Bull versenyzője.
Todt az elégedetlenkedők nyilatkozataira reagálva igyekezett világossá tenni, hogy a versenyzők azok, akik a legtöbb esetben nem mondják el kérdés nélkül a véleményüket.
„Tisztelem őket és tudom, hogy milyen elfoglaltak tudnak lenni, de szabad bejárásuk van a megbeszélésekre, mégis gyakran előfordul, hogy el sem jönnek – mondta Todt. – Boldogan üdvözöljük és bátorítjuk a pilótákat a részvételre."
A Mercedes négyszeres világbajnoka nem csak a szabályok terén venné jó néven, ha nagyobb mozgástere lenne a versenyzőknek. Az Azeri és a Spanyol Nagydíj győztese a jövőre tervezett Miami Nagydíj előzetes pályarajza láttán emelt szót és ajánlotta fel a segítségét az FIA-nak.
Miami remek hely, nagyon-nagyon izgatott voltam, hogy ott versenyezhetünk, aztán megláttam a vonalvezetést
– számolt be lelkesedésének csökkenéséről Hamilton. – Szerintem sokkal szórakoztatóbb is lehetne. De talán ha majd versenyzünk rajta, izgalmasabb lesz. Nem szeretnék feltevésekbe bocsátkozni, mielőtt vezetnénk rajta, de van még idő a versenyig és ha bárki megkérdezne engem vagy a többi pilótát, biztos vagyok benne, hogy tudnánk tanácsot adni arról, hogy miként lehetne jobbá tenni a vonalvezetést."
Todt természetesen ezt sem hagyta szó nélkül, jelezve, hogy talán még korai emiatt aggódni, ám ha eljön az ideje, az FIA ebben a kérdésben is szívesen meghallgatja a versenyzőket.
Jelenleg egy olyan versenyről beszélünk, ami még nem is létezik
– szögezte le. – A kereskedelmi jogok birtokosa egyelőre a lehetséges rendezőkkel tárgyal és próbálja kijelölni, hogy hol és miként lehetne megrendezni a versenyt. Ezután előállnak néhány rajzzal, utána az FIA biztonsági tanácsa odaküld pár ember, hogy feltérképezzék a helyszínt és ajánlásokat tegyenek. Amennyiben a versenyzőknek van hozzáfűznivalójuk, azt több mint örömmel fogadjuk."