A Kínai Nagydíj után Spanyolországban is bírálta az F1 biztonsági szabályait a négyszeres világbajnok Sebastian Vettel. A német pilóta az idénynyitón a virtuális Safety Carnak (VSC) köszönhetően tudott meglepetésgyőzelmet aratni, Sanghajban viszont számára rosszkor jött be az igazi biztonsági autó. Barcelonában úgy tűnt, a VSC megint Vettelnek kedvezett, ő mégsem volt boldog.
A Ferrari versenyzője a 2. helyen haladt, de az előnye nem volt elég nagy ahhoz, hogy egy kerékcserével vissza tudjon jönni a 4. helyezett Max Verstappen elé. A VSC-vel beleférhetett volna a boxkiállás, de lehűltek Vettel abroncsai, ezért pontatlanul állt meg a szerelőknél, a munka a vártnál tovább tartott és csak a Red Bull mögé ért vissza a pályára. Előzni később képtelen volt.
Noha kívülről úgy tűnt, Vettel egyszerűen nem tudott élni a számára felkínált lehetőséggel, ő váratlanul az FIA-t kezdte bírálni azért, mert szerinte „gyengeségei” vannak a szoftvernek, ami a VSC-fázis alatt a pilóták tempóját figyeli, így némi trükközéssel egyesek a kívánt sebességnél gyorsabban is haladhatnak, ezáltal előnybe kerülhetnek.
Mindenkinél ugyanaz a helyzet, de az FIA egy olyan rendszert ad nekünk, amivel egy megadott időt kell követnünk és mindenkinek le kell lassítania, ha jól tudom, 40%-ot
– nyilatkozta. – Szerintem viszont azzal mindenki tisztában van, hogy a VSC-fázis alatt gyorsabban is lehet menni a megadott szintidőnél a távolság megspórolásával. Olyan rendszerre lenne szükségünk, amiben nincs meg ez a kiskapu, mert arra kényszerít minket, hogy röhejes íveket autózzunk a pályán. Mindenki ezt csinálja, úgyhogy nem hiszem, hogy ez titok lenne. A sportunk állhatna jobban is annál, hogy egy szimplán rossz szoftvert kell használnunk, ami így tesz lehetővé többlet teljesítményt.”
Charlie Whiting, az FIA F1-es versenyigazgatója viszont kijelentette, egyszerűen fogalma sincs arról, hogy mi Vettel problémája. Pontosította a pilótát, a motorvezérlő elektronika 30%-kal lassabb kört ír elő a versenyzőknek a VSC idején, ezt 50 méteres szektorokra bontva mérik, a pilóták ekkor kapnak értesítést arról, hogy a szintidő alatt vagy fölött vannak-e éppen.
Mivel 50 méterenként mérünk, abszolút minimális az előny, amit eltérő ív választásával lehet nyerni. Nagyjából értem, hogy [Vettel] miről beszél, de a versenyvonal az optimális.”
Whiting rámutatott, hogy minden pilóta ugyanazt a szintidőt kapja, így ha a kör végére a különbség nem negatív, szerinte nem lehet előnybe kerülni, a boxutcai be- és kihajtással viszont igen. „Erről viszont mindenki tud, ez nem újdonság. Próbáljuk az első és a második Safety Car-vonalat is miniszektorként kezelni, így minimalizálhatjuk az előnyt, amit egy pilóta kialakíthat.”
Vettel nem csupán a biztonsági szabályok betartatását kifogásolta, bírálta a technikai előírások megalkotásának folyamatát is. Szombaton megkérdezték az időmérő edzés első három helyezettjét arról, hogy mi a véleményük az előzések elősegítését célzó 2019-es szabálymódosításokról, de Vettel válaszában nem volt sok köszönet.
Ezt kissé komikusnak találom
– jelentette ki. – Még 2009-ben azt mondtuk, legyen kevesebb aerodinamika, mert attól jobb lesz a verseny. Nem hiszem, hogy nagy változás történt. Aztán kitaláltuk, hogy az autók túl lassúak, legyen több aerodinamika, szélesítsük ki őket és váljanak látványosabbá. Most ismét le akarjuk lassítani őket. Olyan ez, mintha Amerika felé százszor irányt váltanánk.”
Vettel a Spanyol Nagydíj leintése után egyetértett azzal a döntéssel, hogy az ellenfeleivel ellentétben őt másodszor is kihívták kereket cserélni, de felszólította a csapatot, hogy dolgozzanak a Barcelonában tapasztalt gondjaikon. „Nem volt jó napunk és fontos megértenünk, hogy miért. Nem voltunk elég gyorsak a győzelemhez, ez ilyen egyszerű” – szögezte le.
A többiek talán több fejlesztést hoztak, mint mi. A gumik is megváltoztak, lehet, hogy ez nekik kedvezett, de miért keresnénk kifogásokat? Az a lényeg, hogy megoldásokat kell találnunk
– üzente. – Vakok vagyunk, ha nem látjuk, hogy nem voltunk elég gyorsak, már az első etap során sem. Másrészt, a gumikkal az egész hétvégén küszködtünk. Megváltoztak, de mindenki másnál is. Harmadrészt, vacak hétvége volt a megbízhatóság szempontjából. Kimi [Räikkönennek] szombaton is gondja volt, motort kellett cserélni, aztán [vasárnap] is kiesett. Ezt látnunk kell, különben nincs kifogás.”