Évről évre rengeteg kritikát kapnak a modern Forma-1-es pályák a szurkolóktól és a versenyzőktől egyaránt. A pilóták többsége egy-két kivételtől eltekintve az olyan klasszikus helyszíneket részesíti előnyben, mint Spa vagy Szuzuka, de akad, aki az utcai pályákat kedveli a legjobban. Hermann Tilke, az F1 elmúlt bő húsz évének ügyeletes pályatervezője is utóbbi kategóriába tartozik.
Aszfaltozott, nagyméretű bukóterek, alacsony rázókövek. Két olyan jellemző, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a modern Forma-1-es pályák nem lopták be magukat sokak szívébe. Az ilyen helyszíneken mindennapos jelenet, ahogy a versenyzők a legnagyobb hibákat követően is rövid úton visszatérnek a pályára, és folytatják a körözést.
A pályáknak biztonságosnak kell lenniük. Nem csak a magas szinten versenyző pilótáknak építjük őket, hanem amatőröknek is, akik szimplán csak ki szeretnének próbálni egy nagy teljesítményű autót
– mondta Hermann Tilke, számos jelenlegi F1-es pálya tervezője az FIA manilai kongresszusán. – Az önvezető autók elterjedése miatt egyre többen jönnek majd pusztán szórakozni a versenypályákra. Ezek az emberek is biztonságban kell legyenek, nem csak a Forma-1-es pilóták."
Jövőre minden bizonnyal belép az F1-es versenynaptárba a Miami Nagydíj, amelyet a floridai városban, utcai környezetben rendeznek majd.
Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója korábban kijelentette: a sportág terjeszkedésénél előnyt élveznek az utcai helyszínek. „Három valódi utcai verseny is van jelenleg a naptárban, és mindegyik különböző, mindegyik különleges – mondta Tilke. – A Forma-1-nek és a hozzá hasonló professzionális sorozatoknak ez a helyes út."
Tilke szerint azért is jó, ha az F1 nyit az utcai helyszínek felé, mert a sportág így közelebb kerülhet a szurkolókhoz és valami igazán különlegessel szolgálhat nekik.
Az utcai pályák pedig kiemelhetik a pilóták képességeit, miután a tervezésnél nem kell az átlagos utcai sofőrökre is tekintettel lenni.
A tervező azért a hagyományos versenypályákat is védelmébe vette, hiszen azok is produkáltak izgalmas futamokat az idén.
Az idei első öt futamból három nagyon szórakoztató volt. Ezek közül az egyik Bakuban, a másik kettő viszont állandó pályán zajlott, sok bukótérrel és ehhez hasonlókkal
– mondta Tilke. – Ez mutatja, hogy [az izgalmas futamhoz] nem kell feltétlenül utcai pálya. A trend azonban ebbe az irányba mutat, ami jó a profi autóversenyzőknek."