Évtizedek óta téma a nők szerepvállalása a Forma-1-ben, illetve egyáltalán az autósportban. Időről időre találkozhatunk a száguldó cirkusz közelébe kerülő női versenyzőkkel, hivatalos nagydíjhétvégén azonban eddig mindössze hatan vehettek részt, legutóbb Susie Wolff 2014-ben.
Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnökének felesége csupán az első szabadedzésen vezethette a Williams egyik autóját a brit és a német futamon. Utóbbin mindössze 1,6 másodperccel maradt el az élen végző Nico Rosberg Mercedesétől.
Wolff előtt Giovanna Amati került a legközelebb egy F1-es futamhoz még 1992-ben, de egyszer sem tudta megfutni a részvételhez szükséges időt. Az utolsó, versenyen is induló női pilóta Lella Lombardi volt a '70-es években, ő összesen 12 futamon állt rajthoz. Chase Carey, az F1 elnök-vezérigazgatója szerint azonban hamarosan változhat a helyzet.
Elsőbbséget élvez, hogy növeljük a női versenyzők számát és szerintem fejlődünk is ezen a téren
– mondta Carey az FIA sportkonferenciáján Manilában. – Az F1 az Iskolákban kezdeményezéssel igyekszünk elősegíteni a tudományos, technológiai, mérnöki és matematikai ismereteket oktató tárgyak tanítását az iskolás gyerekek körében. Tavaly jártam a döntőn. A [versenyen összesen] több millióan vettek részt, 35 százalékuk nő volt."
Noha az F1 mérnöki vagy döntéshozói területein nőtt a nők aránya az elmúlt években, a száguldó cirkuszban és a Forma-2-ben sem találunk női pilótát. Az jelenleg a GP3-ban versenyző Tatiana Calderón jár a legelőrébb az utánpótlás-kategóriákban versenyző nők közül.
„Ha észrevehetőbbé tesszük a nők részvételét, lehetőséget adva, hogy mások is lássák őket, ahogyan versenyeznek, vagy bármilyen más szerepben részt vesznek a sportban, az kiválthatja az érdeklődést. Próbáljuk rávenni a nőket, hogy jöjjenek el akár a pályára, akár egy általunk támogatott eseményre – utalt Carey a tavaly elindított F1-es eSport világbajnokságra. – Ezzel is szeretnénk bátorítani a nőket a részvételre, miután az eSport nagyszerű módja annak, hogy az emberek belekóstoljanak a Forma-1-be."
Carey kijelentette, természetesen szeretnének női F1-es pilótát, de a sportág más területein, valamint a szurkolók között is növelni akarják a női részvételt.
Gyakran hangoztatott álláspont, hogy a nők fizikailag alkalmatlanok a Forma-1-gyel járó erőhatások kezelésére, ezért egy női pilóta nem lehet olyan sikeres, mint férfi kollégái. David Coulthard, a Williams, a McLaren és a Red Bull színeiben 246 F1-es futamon rajthoz álló korábbi pilóta szerint ez azonban nem így van.
Nincs fizikai oka annak, hogy a nők ne lehetnének sikeresek [a Forma-1-ben]
– mondta a skót a BBC rádiójának kettes csatornáján a Graham Norton Show-ban. – Az adatok szerint ráadásul jobb sofőrök a férfiaknál, a biztosítóknak kevesebb ügye van nőkkel, miután kevesebb balesetet okoznak az utakon. Ennek valahogy a versenyzésben is meg kell jelennie."
Jean Todt, az FIA elnöke a szövetség manilai sportkongresszusán bejelentette, az októberi Buenos Aires-i Ifjúsági Olimpián az elektromos gokartozás is szerepelni fog a sportágak között. „Az elektromos gokartozás nem csupán a motorsport fejlődésében jelent új lehetőséget, hanem azt is mutatja, hogy a világ változik, nekünk pedig ennek a változásnak a vezetői közé kell tartoznunk" – mondta Todt.
A 20 kW-s gokartokat a Bosch és a Mach1 német gokartgyártó cég készíti az FIA-val közösen. A „guruló sámlik" 300Nm-s nyomatékot képesek leadni egy 48V-os akkumulátor segítségével.
Graham Stoker, az FIA sportért felelős elnöke szerint az új sportág az emberek hozzáállását is megváltoztathatja a motorsportokhoz.
„Ezután odamehetünk a nemzetközi, valamint a nemzeti olimpiai bizottságokhoz és mondhatjuk, hogy van egy sportágunk, amely szerepelt az Ifjúsági Olimpián. Ennek következményeként a motorsport szövetségek is nagyobb elismerést és támogatást fognak kapni."