Miközben másról sem hallunk, mint lehetséges új helyszínek belépéséről és a versenynaptár akár 23 futamosra bővítéséről, Cyril Abiteboul, a Renault sportprogramjának igazgatója szerint a Forma-1-nek a jelenlegi út szöges ellentétét kellene választania, és a legjobb lenne, ha csökkentené a versenyek számát.
Az évek során a Forma-1-es mezőny fokozatosan tapasztalta meg, milyen egyre több és több versenyhétvégére elutazni egy szezonon belül.
Először 2004-ben fordult elő, hogy 18 futamon is felbőgtek a motorok, majd 2005-ben már 19 alkalommal küzdhettek meg egymással a pilóták.
Az ezutáni négy évben ismét csökkent a futamok száma, hogy aztán ismét 19 legyen, 2012-ben pedig első alkalommal elérje a 20-at. A következő három évben aztán újra 19 futam volt, 2016-ban azonban ismét rekorddöntés következett 21 versennyel.
A Liberty Media azonban nem állna meg itt, és akár a 22-23 futamos naptárat is elképzelhetőnek tartja. Abiteboul azonban nem.
Le kell foglalnunk a szurkolókat, de [a Forma-1-nek] valami különlegesnek kellene maradnia. Már most jóval afölött a szám fölött járunk, ami ilyenné teszi
– mondta Abiteboul az Autosportnak. – A büszkeség, motiváció és energia üzenetét kell közvetítenünk. A jelenlegi versenynaptárral a lelkesedés már nem ugyanaz, mint amikor csak 15 futamra utaztunk évente."
Olyan, hogy csupán 15 futam legyen egy szezonban, utoljára 1983-ban fordult elő, azóta mindig legalább 16 versenyt rendeztek egy évben.
„Amennyiben nincs meg ez az energia, úgy nagyon nehéz kifelé mégis azt közvetíteni.
Mára majdnem ott tartunk, hogy rutinná vált [a versenyre járás]. Ennek nem mindennapi munkának kellene lennie. Felborítottuk ezt az egyensúlyt, úgyhogy extrém óvatosnak kell lennünk."
– mondta Abiteboul.
A Liberty első sorban az amerikai és az ázsiai piac miatt szeretné növelni a futamok számát. „Elfogadom ennek az okait, hogy miért kell reklámszempontok miatt bővíteni a naptárat, de ami engem illet, én a masszív szűkítés mellett vagyok."
A Renault csapatfőnöke úgy véli, a sportág értékét jelentősen az növelné, ha a futamok száma 15 és 18 között lenne.
Ha az ember nagyon agresszív akar lenni és 15 futamot rendezne, akkor meg kellene mondani a 21 helyszínnek, hogy közülük hat ki fog esni, versenyezzenek!"
„Ez teljesen megfordítaná a piacot, érdekes lenne látni a reakciókat. Értem, hogy ez hazardírozás lenne és nem egyeztethető össze a jelenlegi Forma-1-gyel, amelynek évről-évre több bevételre, több emberre, több pályára, és mindenből többre van szüksége."
Lehet, hogy mindenből többre van szükség, három, szünet nélkül egymást követő futamból azonban a jelek szerint nincs, miután a csapattagokat meglehetősen kifacsarta, hogy az F1 történetében első alkalommal három egymást követő hétvégén is rendeztek versenyt. Mindez azt jelentette, hogy
a nagyjából 1000 kamionból álló cirkusz 17 napon belül több mint 2700 km-t tett meg Európa autópályáin, először a bázisról Franciaországba, onnan Ausztriába, majd Angliába utazva.
A csapatoknak a logisztikai kihíváson túl meg kellett oldania, hogy az alkamazottak pihenni is tudjanak, ezért több műszakra osztották a teendőket.
Fizikálisan és mentálisan is nagyon nehéz volt. Nagyjából napi 12 órát töltünk a pályán, úgyhogy sokat kivett a srácokból
– nyilatkozta a CNN-nek, Gilles Carraro, a Renault ellátással foglalkozó csapatmenedzsere. – A csapat, amelyik a legjobban tudta kezelni ezt a három hetet, előnybe került, mivel ez nagy nehézséget jelent egy csapatnak, amelyik fejlesztéseket szeretne kipróbálni. Ez elég nehéz egymást követő versenyek esetében."
A Red Bull és a Toro Rosso csapatfőnöke szerint is kemény volt a három hetes rohanás. „Ez az abszolút limit és remélem, hogy többet nem lesz ilyen, mert az emberek éjjel-nappal dolgoztak. A határokon is sok nehézségünk volt a rengeteg ellenőrzés miatt" – mondta Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke.
„Alkatrészeket és embereket mozgatni ilyen rövid idő alatt az erőforrások lecsapolását jelentette, mivel rengeteg alkatrész ment oda és vissza az Egyesült Királyságban található bázis és a versenyhelyszín között" – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.
Más területen, de összefügg Cyril Abiteboul szavaival Mark Webber, a Red Bull korábbi pilótájának véleménye. A Porschéval 2015-ben Le Mans-i győztes ausztrál szerint az F1 túl messzire ment a pilóták elérhetőségét tekintve. „Óvatosnak kell lenni, mert a pilótáknak továbbra is hősöknek kell maradniuk, akiket nehéz elérni. Ebben a tekintetben kicsit talán túl messzire mentünk a közösségi médiával és a túlzott elérhetőséggel. Vigyáznunk kell, hogy ne bagatellizáljuk el a hivatásukat. Roger Federer például egyáltalán nem ad interjút Wimbledon előtt."