BOTTAS Valtteri (fin), Mercedes AMG F1 Petronas GP W09 Hybrid EQ Power+, VETTEL Sebastian (ger), Scuderia Ferrari SF71H, action during the 2018 Formula One World Championship, Grand Prix of Hungary from July 26 to 29, Hungaroring, Budapest - Photo Florent Gooden / DPPI
Vágólapra másolva!
A Magyar Nagydíjon ismét egy négyszeres világbajnok került vitatható szituációba, Lewis Hamilton után ezúttal azonban Sebastian Vettelen volt a sor, aki Valtteri Bottasszal ütközött. Az F1 versenyigazgatója szerint egyikük sem érdemelt büntetést.
Sebastian Vettel 5 körrel a Magyar Nagydíj vége előtt megelőzte a 2. helyen haladó Valtteri Bottast az egyes kanyar után, a kettes előtt pedig lezárta a belső ívet, majd korán fékezett, hogy ne csússzon szélesre, ezzel helyet hagyva a finnek. Bottas későn reagált, és eltalálta a beforduló Ferrarit, megrongálva saját első szárnyát. Charlie Whiting, az F1 versenyigazgatója a futam után elmondta: egyik pilótát sem kellett volna megbüntetni.
Galéria: A legjobb képek a Magyar Nagydíjról
1/30
F1 Experiences a Magyar Nagydíjon, Hosszú Katinka, Baumgartner Zsolt
Legalábbis kettejük csörtéje után, hiszen Bottas a később Daniel Ricciardo ellen bemutatott manőveréért kapott büntetést.
Fontos megjegyezni, hogy az F1 versenyigazgatója nem vesz részt a büntetést kiszabó felügyelők munkájában, így – miként Hamilton esetében a Német Nagydíj után – szigorúan a magánvéleményét osztotta meg az újságírókkal.
„Az én nézőpontom szerint egy esetet versenybalesetnek minősíthetnek, ha egyik versenyzőt sem lehet teljes mértékben, vagy legalább túlnyomó részben hibáztatni érte – mondta Whiting. – Ezt a felfogást a felügyelők mérceként használják. Úgy gondolom, hogy Seb valószínűleg hagyhatott volna több helyet, Valtteri pedig fékezhetett volna kicsit korábban."
Galéria: A legjobb képek a Magyar Nagydíjról
1/30
F1 Experiences a Magyar Nagydíjon, Hosszú Katinka, Baumgartner Zsolt
Whiting azt mondja, még abban az esetben sem tartotta volna indokoltnak a büntetést, ha Vettel mondjuk defektet kap. „A felügyelők magát az incidenst vizsgálják, nem a következményeit.
Történt, ami történt, szerintem tisztán versenybaleset volt. Többen emelték volna fel a hangjukat, ha Seb defektet kap, de azt hiszem, a döntés valószínűleg ugyanez lett volna."
Amikor Bottas összeütközött Ricciardóval, az autója első szárnya már súlyosan sérült volt, ami miatt komoly mennyiségű leszorítóerőt veszített. A Mercedes pilótája tisztában volt ezzel, ami fontos tényezőnek bizonyulhatott a 10 másodperces időbüntetésében. „Azt gondolom, hogy a felügyelők figyelembe vették a tényt, hogy sérült volt az autója, amiről tudott is, mégis úgy próbált vele versenyezni, mintha tökéletes állapotban lenne. Azt hiszem, hogy ez döntött" – mondta Whiting.
Ezért nem büntették Hamiltont
A Magyar Nagydíj előtt Charlie Whiting az F1 Facebook-oldalán közzétett videóban visszatért Lewis Hamilton németországi incidensére, amely során a brit levágta a bokszbejáratot a pályától elválasztó fehér vonalat, mégis megúszta egy megrovással. Whiting a Hungaroring bokszbejáratánál állva megmutatta, hogy a Mercedes négyszeres világbajnoka megszegte a Sportkódexet azzal, hogy átvágta a vonalat, de mégsem kellett volna jobban megbüntetni.
Galéria: A legjobb képek a Magyar Nagydíjról
1/30
F1 Experiences a Magyar Nagydíjon, Hosszú Katinka, Baumgartner Zsolt
„A felügyelők a tíz másodperces stop and go büntetéstől, ami a futam után 30 másodperces időbüntetéssé változik, a megrovásig szankcionálhattak. Szerintem az eset természete miatt választották a legenyhébbet. Figyelembe vették, hogy pályán volt a Safety Car, ezért sokkal alacsonyabb volt a sebesség, Lewis pedig biztonságosan ment át a füves területen."
Sokan Kimi Räikkönen 2016-os bakui büntetésével hozakodtak elő, mint precedenssel. Whiting elmondta: az más volt.
„Kimi nem a jelen esetben szóban forgó vonalat keresztezte, hanem egy olyat, amit biztonsági okokból rajzoltunk oda, biztosítva, hogy amelyik autó azon belül halad, az kimegy a bokszba."
Nagyon nagy sebességgel érkeznek ott, ezért meg akartunk győződni róla, hogy a hátul haladót nem zavarja össze az, amit az elöl levő tesz.
Aki azon a vonalon belülre ment, annak ki kellett hajtania a bokszba, Kimi azonban nem ezt tette. Bizonyos szempontból hasonló volt a két eset, de valójában különbözött."
Whiting szerint ezért is van szükség a sokat emlegetett versenyigazgatói jegyzetekre, amelyek csak az adott futamra vonatkoznak és az adott körülmények figyelembe vételével, a biztonsági kockázat minimalizálására törekednek. Ezzel szemben a Sportkódex olyan általános érvényű szabályokat tartalmaz, amelyek az összes eseményre alkalmazhatóak kell legyenek.