Lewis Hamilton egy héttel korábbi franciaországi győzelmével a tarsolyában nagy reményekkel, felturbózott aerodinamikai csomaggal vágott neki a Mercedes az Osztrák Nagydíjnak. A szombati időmérő edzésen kibérelték az első rajtsort az Ezüstnyilak, a vasárnapi futamon azonban már egyáltalán nem lehetett okuk az örömre.
A verseny elején még remekül alakultak a dolgok a Mercedesnek. A rajtnál Kimi Räikkönen mindent megtett, hogy beleköpjön a címvédő levesébe, a pole pozícióból a rajtot kissé elrontó Bottast megelőzte az egyes kanyarba menet, Hamiltonnal azonban már nem bírt két kanyarral később, aminek köszönhetően a Mercedes finnje visszaszerezte a második pozíciót. „Kipörögtek a kerekeim, lendületet vesztettem az első kanyar felé. Több pozíciót buktam, de visszakapaszkodtam a 2. helyre a 4-es kanyarig" – nyilatkozta később a rajtról Bottas.
Az Osztrák Nagydíj tavalyi győztesének ezzel együtt nem tartott sokáig a verseny, a 14. körben megadta magát a a W09-es, Bottasnak le kellett parkolnia az autóját a korlát mellé.
„Megszűnt a hidraulikus nyomás a 3-as kanyarnál, megakadt a váltó is. Nem volt rá utaló jel, hirtelen történt. Korábban nem volt ilyen problémánk, meg kell találnunk és kijavítanunk a hiba okát"– nyilatkozta a Sky Sportsnak a finn.
Bottas félreállt Mercedese miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett érvénybe, az élmezőnyből pedig mindkét Red Bull és mindkét Ferrari a bokszba hajtott – hogy a szokottnál kisebb időveszteséggel tudja le a kerékcserét – Hamiltont kivéve.
Mint később kiderült, a Mercedes óriási hibát vétett azzal, hogy nem hozta ki Hamiltont kerékcserére, aki így a saját kiállása után visszaesett a 4. helyre. James Vowles, az istálló stratégája már menet közben magára vállalta a baklövést, miután Hamilton meglehetősen dühösen konstatálta a pozícióvesztést a rádión.
A Mercedes ugyanakkor azért döntött a brit pályán hagyása mellett, mert arra számított, hogy a Ferrari vagy a Red Bull a taktikája megosztásával úgyis kint hagyná az egyik autóját, amennyiben Hamiltont a bokszba hívják.
Hamiltonnak az elbaltázott taktikával azonban nem értek véget a megpróbáltatásai, hamarosan elkezdett a lágy gumik hólyagosodásával szenvedni, a 39. körben pedig Vettel is megelőzte. Később annyira tarthatatlanná vált a gumihelyzet, hogy egy extra kerékcserét is be kellett iktatnia a Mercedesnek, amire rajtuk kívül csak Daniel Ricciardónak volt szüksége az élmezőnyből.
A 4. hely azonban így is biztonsággal összejöhetett volna Hamiltonnak, csakhogy a 63. körben alatta is megállt az autó, a brit ezzel pedig nem csak a célba érésnek, hanem az összetett pontverseny első helyének is búcsút mondhatott, miután azt a 3. helyen végző Vettel örökölte meg.
Hamilton először nem fejezett be futamot a 2016-os Maláj Nagydíj óta, amelyen szintén a lerobbanó autója kényszerítette a partvonalra.
„Egyértelműen keményen kell dolgoznunk, hogy megértsük, mi siklott félre ma – nyilatkozta a verseny után a Sky Sportsnak Hamilton. – A pozitívumokat kell magunkkal vinnünk erről a hétvégéről. Elsődlegesen azt, hogy mi voltunk a leggyorsabbak és nyernünk kellett volna. Továbbra is keményen fogunk dolgozni."
Minden területen javítanunk kell. Mi voltunk a leggyorsabbak az egész hétvégén, majd két különböző dolog romlott el az autókon, ami elég szokatlan
– nyilatkozta a címvédő. – Nem dobhatunk el pontokat. Atombiztos megoldást kell találnunk arra, hogy előrelépjünk a stratégiával, mert ha az autónk végigbírja, könnyű győzelmet arathattunk volna. Magabiztosan elöl voltunk."
Hamilton szerint ez volt a csapat legrosszabb hétvégéje, amire csak emlékszik, arra a kérdésre azonban, hogy továbbra is teljes mértékben megbízik-e a csapatban, úgy felelt: „természetesen."
Azóta, hogy a Mercedes 2010-ben gyári csapatként visszatért a Forma-1-be, még egyszer sem fordult elő, hogy mindkét autója műszaki hiba miatt essen ki ugyanazon a versenyen.
Ebből kifolyólag az sem történt meg, hogy a csapatfőnöki pozíciót a 2014-es szezon óta betöltő Toto Wolff ideje alatt egyik Mercedes se lássa meg a kockás zászlót megbízhatósági probléma miatt.
Elképesztően fájdalmas nap ez nekünk, nekem személy szerint a legfájdalmasabb az elmúlt hat évből
– mondta Wolff, aki Hamilton és Rosberg 2016-os ütközésével emlegette egy lapon az osztrák versenyt. – Először most fel kell dolgoznom a ma történteket, majd segítenem kell helyreállítani a morált a csapatban. Az ember a nehéz napokból tanulja a legtöbbet. Szörnyű érzés, de pozitívnak kell maradnunk."