Európából Ázsiába költözik a Forma-1 a hétvégétől, a turné Szingapúrban folytatódik, ahol mindig lehet számítani látványos jelenetekre, váratlan fordulatokra. A városállam utcai pályája ugyan nem mindenhol olyan keskeny, mint a monacói, de a bukkanók, a szalagkorlátok és a szűk bukóterek hasonló veszélyforrást jelentenek, amit több tényező nehezít, például a villanyfényes körülmények: a kvalifikáció helyi idő szerint 21 órakor, a futam 20 óra 10 perckor indul (a magyar idő szerinti menetrend a cikk végén olvasható).
„Az esti verseny és a forróság végletekig próbára teszi az embert. Számomra a szingapúri futam a legmegerőltetőbb a szezonban” – nyilatkozta Max Verstappen. Nico Hülkenberg kiegészítette azzal, hogy kevés az egyenes, ahol szusszanni lehet. Azért pedig nagyon ácsingóznak majd a versenyzők, ugyanis
az összes eddigi itteni verseny legalább 1 óra 55 percen át tartott, többször kitöltve a szabályokban engedélyezett kétórás időkeretet.
Ehhez az is hozzájárult, hogy minden évben szükség volt a Safety Carra, azaz a taktikákba érdemes beépíteni ezt a paramétert. A Pirelli F1-es főnöke, Mario Isola azt mondta, alapból is többféle stratégiai variáció lehetséges; a gyártó a hiperlágy-ultralágy-lágy gumihármast szállítja a pályára.
Nem szégyen, ha valakinek nem tűnt fel a keveréknevek tengerében, de a szuperlágy kimaradt a sorból, tehát a kínálat középső és a legkeményebb eleme között megint lesz egy lépcsőfoknyi ugrás.
A rózsaszín jelölésű hiperlágy abroncs idén harmadjára kap szerepet, a Monacói és a Kanadai Nagydíj után.
A Pirelli rámutatott, hogy a szingapúri 23 számozott kanyar a legtöbb az idényben, ami folyamatos terheléssel sújtja a gumikat, melyek közül a bal hátsót éri a legnagyobb. Előzésre az 5-ös és 7-es kanyar közötti szakasz a legalkalmasabb, de a merészek az előtte lévő jobbosnál, vagy a 14-es fordulónál is próbálkozhatnak a kifékezéssel.
A pálya egy icipicit változott tavaly óta: a 16-os és 17-es kanyar íve kicsit enyhébb lett környékbeli építkezések miatt. Néhány fordulónál pedig új burkolatot kapott az aszfalt.
A Szingapúri Nagydíj legfontosabb statisztikái | |
Helyszínek | Marina Bay (2008-) |
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat) | Sebastian Vettel (4) / Ferrari és Mercedes (3-3) |
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat) | Sebastian Vettel (4) / Ferrari (4) |
Az előző öt futam győztesei | 2017: Lewis Hamilton, 2016: Nico Rosberg, 2015: Sebastian Vettel, 2014: Lewis Hamilton, 2013: Sebastian Vettel |
Futamgyőztesek a mezőnyből | Vettel (4), Hamilton (3), Alonso (2) |
Az, hogy a fő eseményeket este rendezik, megmentheti a mezőnyt az esőtől: a meteorológia egyelőre mindhárom napra jósol esőt, de pont nappalra, amikor az edzéseknek itt eleve kevesebb a haszna.
A Mercedes halomra nyerte magát 2014 és 2016 között, de a 2015-ös Szingapúri Nagydíj a mementójukká vált, hogy sosem lankadhat az éberségük, mert ők sem tökéletesek. Akkor érthetetlenül gyengén szerepeltek – mindkét pilótájuk bottal ütötte az alapból jóval nagyobb hátrányban lévő Ferrarik és Red Bullok nyomát –, nem találták az összhangot az autóval, aminek okára máig nem találták meg hiánytalanul a megfejtést.
2016-ban és 2017-ben megnyerték a futamot, de előbb igen neccesen, tavaly pedig szükségük volt hozzá a Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen és Verstappen kiesését hozó rajtbalesetre. Ilyen előjelek mellett ők sem magukat tekintik favoritnak. „A szingapúri pálya jellegzetességeivel korábban szenvedtünk.”
A rövid egyenesek, a lassú, szűk kanyarok és a hepehupás aszfalt miatt az idény egyik legnehezebb pályája nekünk a Marina Bay Circuit
– közölte Toto Wolff csapatfőnök. – Papíron a Ferrarinak kedvezhet, de olyan szoros a bajnoki küzdelem, hogy az előrejelzések gyakorlatilag értelmetlenek.”
Már csak azért is, mert Vettel hiába vezetheti a mezőny legerősebb autóját hónapok óta, összehozta azt a „bravúrt”, hogy a sorozatos baklövésekkel minden korábbinál nagyobb, 30 pont legyen a hátránya Lewis Hamiltonnal szemben. Ezzel idén először állt elő olyan helyzet, hogy a verseny után biztos nem fog változni a tabellát vezető pilóta személye.
A Ferrari egyszerűen nem engedhet meg több botlást, és sürgősen nagyokat kell leharapnia a címvédő előnyéből. Ami jó hír számukra, hogy Kimi Räikkönen remek formának örvend, miközben Hamilton segédje csapattársa, Valtteri Bottas a tavalyi évhez hasonlóan kicsit elvesztette a fonalat a nyári szünetet követően.
A Red Bullnál nem számítanak a szép monacói hétvégéjük megismétlésére az utcai pályán,
mert az új Renault motor körönként még mindig nagyjából 1 másodperccel lassabb a Ferrarinál és a Mercedesnél. „Szingapúrban valószínűleg nem leszünk annyira erősek, mint Monacóban voltunk. Szerintem a Ferrari az esélyes” – mondta a hercegségben diadalmaskodó Daniel Ricciardo.
Erős forma ide vagy oda, a maranellóiak úgy döntöttek, Charles Leclercre cserélik le a finn pilótát, aki a Saubernél fejezheti be a pályafutását. Ez lesz az első nagydíj a bejelentés után, így sejthető, kik lesznek az érdeklődés középpontjában – nyilván Leclerc az, akinek jobban szoknia kell az újságírók hadát.
Räikkönen az előző hét futamból haton dobogóra állt, vajon visszaveti a teljesítményét, hogy az utolsó versenyeire készül a Ferrarival? Szingapúrban nem különösebben jó a mérlege, kilenc próbálkozásból két 3. hely a legjobb, amit felmutat innen, és az első rajtsorból sem indult még soha.
Vettel világbajnoki hadjáratához azonban jó lenne hozzájárulnia és csapattársával együtt pontokat kellene rabolnia Hamiltontól, mert ketten egyszerre idén még egyetlen futamon sem értek célba előtte.
Az istállót megmentette a Haasszal való pontegyenlőségtől, hogy sikeresen töröltették Romain Grosjean eredményét a monzai verseny után az autóján lévő szabálytalan padlólemezre hivatkozva. A probléma egyébként nem magával a lemez elejének tényleges formájával volt, hanem a rászerelt aerodinamikai elemekkel, amelyektől alulról szemlélve már szabálytalannak látszott a sarkok görbülete (az előírások szerint ilyen nézőpontból kell vizsgálni a padlólemezt).
A Renault 10 pontos előnyt spájzolt be a szezon utolsó harmadára, de nem túl szívderítő statisztika számukra, hogy
a júniusi Francia Nagydíj óta egyszer sem végzett a pontszerzők között mindkét pilótájuk.
Ebben az időszakban rajtuk kívül csak a McLaren és a Toro Rosso, valamint a műszakilag sérülékeny Red Bull nem könyvelt el kettős pontszerzést.
„Sejtettük, hogy az előnyük úgy olvad el, mint egy jégkocka a napon. Kezdettől fogva tudtuk, hogy a Haas nagyon ütőképes, és szerencsénk van, hogy még mindig előttük állunk” – nyilatkozta Cyril Abiteboul még az Olasz Nagydíj előtt. A szingapúri pálya természete a nagy leszorítóerő-igénnyel és a lassú kanyarokkal segíthet rajtuk, miközben a Haasnak pont ez okozhat kellemetlenséget: idén csak két pályán fordult elő, hogy mindkét autójuk célba ért és egyik sem szerzett pontot, és az egyik alkalom speciel a hasonló karakterű Monacóban volt.
Az Olasz Nagydíj óta eldőlt, hogy a McLaren jövőre nem tartja meg Stoffel Vandoorne-t, újoncot fog avatni Lando Norris személyében. A belga fiatal előtt nem sok ajtó maradt nyitva, így jó teljesítménnyel kellene előrukkolnia az F1-es karrierje folytatásához. Mivel a csapatot irányító Zak Brown elismerte, hogy idén nagyon gyenge autót építettek és a fejlesztéssel is vakvágányra futottak, egyéb mérvadó viszonyítási pont híján már az is
lendítene a helyzetén, ha legyőzné Fernando Alonsót néhány időmérőn, tudniillik ez idén még egyszer sem sikerült neki.
Esteban Ocon egy fokkal jobb pozícióban áll abból a szempontból, hogy a Force India autója erősebb. Az ő tehetségét senki sem kérdőjelezi meg, és általános vélekedés, hogy mindenképp megérdemel egy ülést 2019-re, de könnyen lehet, hogy ez lesz az utolsó idei versenye és bizonyítási lehetősége, mielőtt Lance Stroll elfoglalja a helyét.
A Saubernél Marcus Ericsson, a Toro Rossónál Brendon Hartley nyakán szorul a hurok. Előbbi jó formában tért vissza Belgiumban, mielőtt Olaszországban a pénteki edzésen hatalmas balesetet szenvedett. „Én az év második felében lubickolok inkább. Valamiért mindig erős vagyok a szezonok második felében. A nyári szünetem jól telt, és kielemeztem az idény első felét” – mondta Ericsson, aki házon belül Räikkönen utódjával verseng. Az nyilván komoly fegyvertény lesz számára, ha legyőzi Leclerc-t.