Az FIA végleg lezárná a vitát a Mercedes vitatott felnije körül

Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Mercedes' British driver Lewis Hamilton powers his car during the F1 Mexico Grand Prix at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 28, 2018. (Photo by Ulises RUIZ / AFP)
Vágólapra másolva!
A Nemzetköti Automobil Szövetség (FIA) technikai direktívában határozhatja meg, hogy milyen felni szabályos és milyen nem, addig azonban nyitva áll az óvás lehetősége a Ferrari előtt.

Véget érhet a Mercedes felnijei körüli huzavona, legalábbis ha a technikai munkacsoport ülésén sikerül megalkotni az erre vonatkozó szabályt. A címvédő istálló speciális, lyukakkal ellátott, hűtést segítő alkatrészéről a Ferrari kért állásfoglalást az FIA-tól az USA Nagydíj előtt, és bár mindent rendben találtak, a Mercedes az óvástól tartva inkább a korábbi felniket használta Austinban, majd Mexikóban is mellőzte azokat annak ellenére, hogy a felügyelőktől is zöld utat kaptak. Az i-re Charlie Whiting teheti fel a pontot, aki technikai direktívában fogja világosan lefektetni, hogy a csapatok milyen megoldást alkalmazhatnak ezen a területen, és milyet nem.

Forma-1, Placido Domingo, Chase  Carey, Rolls-Royce, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Placido Domingo, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Daniel Ricciardo, Mexikói Nagydíj
Forma-1, sportbírók, Mexikói Nagydíj
Forma-1, sportbírók, Mexikói Nagydíj
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Fernando Alonso, McLaren Racing
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Sergio Pérez, Force India
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, rajt
Forma-1, Mexikói Nagydíj, rajt
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Mexikói Nagydíj, rajt
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Sebastian Vettel, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Red Bull, Mercedes
Forma-1, Mexikói Nagydíj, rajt
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Sebastian Vettel, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Sebastian Vettel, Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Sergio Pérez, Force India
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Sergio Pérez, Force India
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
775106458 Horizontal F1
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, Sebastian Vettel
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari, Kimi Räikkönen
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing
Forma-1, Mexikói Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull Racing

A Ferrari azon gyanúja miatt kérte ki a Nemzetközi Automobil Szövetség véleményét, hogy szerinte a lyukak mozgó aerodinamikai elemként is értelmezhetőek, ami tiltott a Forma-1-ben, korábban a Red Bull egy hasonló megoldását is ezért meszelték el. A Mercedes Mexikói Nagydíj előtt tisztázást kért a felügyelőktől, amit meg is kapott,

a későbbi bonyodalmak elkerüléséért azonban az FIA egy általános érvényű, nem kimondottan a Mercedes megoldására vonatkozó direktívát készít.

„Mindenki tudja, hogy legálisnak tekintjük a megoldást, ez nem titok” – nyilatkozta Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója.

A Brazil Nagydíjig lesz egy találkozónk a technikai munkacsoporttal, amelyen szeretnénk megalkotni egy általános szabályozást a megoldás hűtéssel, és lehetséges aerodinamikai behatásaival kapcsolatban."

A Ferrari nem óvott, de még óvhat a lyukak miatt

Whiting elmondta, hogy a Mercedes tudatában volt annak, hogy a Ferrari nem értett egyet az FIA álláspontjával, a két fél közti idei ellentét tükrében pedig nem alaptalanul tartott az óvástól Austinban, majd Mexikóban sem. A versenyigazgató azon sem lepődött meg, hogy a Mercedes végül nem használta a felniket, szerinte csak szuperbiztosra szerettek volna menni.

Az óvás végül elmaradt, Whiting azonban ennek ellenére figyelmeztet,

az egy versenyre szóló állásfoglalás miatt Brazíliában újra napirendre kerülhet az ügy.

„Nem vagyok benne biztos, hogy a Ferrari miért nem szándékozott óvni, de a lehetőség továbbra is nyitva áll előttük – mondta Whiting. – A felügyelők döntése csak Mexikóra vonatkozott, úgyhogy Brazíliában ismét előkerülhet a téma, ha ott is használják majd a felniket."

A Ferrari előtt továbbra is ott van az óvás lehetősége Forrás: DPPI/Florent Gooden

Whiting mindazonáltal nem tervezi, hogy illegálissá minősíti a Mercedes megoldását a jövőben, mivel szerinte nincs rá szükség, mivel első sorban a hűtés javításáért alkalmazzák azt.

Sok-sok dolog van, ami kihat az autó aerodinamikájára, a felfüggesztés is ott van a légáramban, valamint a kerekek is jó példák erre, miközben az elsődleges céljuk meglehetősen egyértelmű."

A Ferrari forradalmi féktárcsát használt Mexikóban

Noha egyes fejlesztéseik nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, a Ferrari nem vallott teljes kudarcot ezen a téren, Mexikóban páldául olyan féktárcsákat vetett be, amelyeken egyenként 1400, hűtést segító lyuk volt. Korábban erre nem volt példa az F1-ben. Az alkatrész jól vizsgázott az extrém igénybevételt jelentő magaslati körülmények között, így 2019-től az összes partnercsapat megkaphatja azt.

Ez még az egyik Haas féktárcsája tavalyról, de már ezen sem volt kevés lyuk Forrás: DPPI/Florent Gooden

A féktárcsák fejlődését jól mutatja, hogy 20 évvel ezelőtt mindössze 30 lyuk volt rajtuk, ennél több ugyanis rontotta volna a szerkezeti stabilitást. Ez a szám mindössze nagyjából 5 éve kezdett emelkedni, amikor már több mint 100 lyukat is képesek voltak a tárcsába vájni, két éve pedig a Ferrari fékjeit is szállító Brembo elérte az 1200-at, amire akkor felső határként tekintettek.

Egészen mostanáig, a Ferrari Mexikóban használt féktárcsáin ugyanis 1400 lyuk volt, amelyek hét sorban helyezkedtek el a tárcsa felületén.

Ezek a hűtést szolgálták, ami rendkívül fontos a csapatoknak, eközben azonban szeretnének minél vékonyabb féktárcsákat használni minél kisebb kopási értékekkel az autó súlyának kordában tartása miatt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!