Motorsports: FIA Formula One World Championship 2018, Grand Prix of Mexico,
#44 Lewis Hamilton (GBR, Mercedes AMG Petronas Motorsport) celebrates winning the F1 World Drivers Championship 2018 28.10.2018. | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Képtelenség objektíven összehasonlítani különböző korszakok klasszisait, örüljünk annak, hogy minden idők egyik legjobbját rendszeresen figyelhetjük a pályán. Aki mellesleg egyéniség, hiába gondolják sokan, hogy kevés van belőle a mezőnyben.
A világbajnok szót leírva szinte semmit sem lehet érezni abból, mennyi munka kell e titulus megszerzéséhez. Pláne ötször. Az eddig is a Forma-1 elitjébe tartozó Lewis Hamilton a hétvégén olyan magasságba jutott, ami korábban csak két embernek, Juan Manuel Fangiónak és Michael Schumachernek sikerült, ötödik alkalommal nyerte meg a világbajnokságot az első számú autósportban.
Az a sors furcsasága, hogy ebből háromszor (2008-ban, 2017-ben és 2018-ban) úgy biztosította be a vb-címet, hogy nem állhatott dobogóra, sőt, 2014-ben és 2015-ben sem esett egybe a koronázás futama a lehengerlő hétvégéi egyikével. De a pontverseny az egész éves teljesítményt tükrözi, és aligha vitatja bárki, hogy idén összességében jobb teljesítményt nyújtott Sebastian Vettelnél, akit ezúttal egyetlen nagyobb műszaki meghibásodás sem sújtott – erre egyébként mindenképp pozitívan tekinthetnek a Ferrarinál a tavalyi sebeket követően. Sőt,
épp Hamilton volt az, akivel kibabrált a technika ördöge Ausztriában, és talán Bahreinben is pontokat hagyott az asztalon, miután váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott.
Csapatával együtt azonban elismerésre méltón reagált a csapásokra, pedig a Mercedes elvesztette előnyét a motorral, sőt, úgy néz ki, hátrányba került a Ferrarival szemben ezen a téren. Ez is mutatja, hogy a V6-osuk ugyan komoly fegyver volt az arzenáljukban, de nem lehetett kizárólag annak tulajdonítani a 2014 óta aratott sikereket; a stáb kiváló autót készített.
No meg a hozzáállásuk sem utolsó tényező, az úgynevezett blame culture hiánya, vagyis az, hogy a botlások után nem bűnbakokat, hanem megoldásokat és óvintézkedéseket keresnek a hiba megismétlődésének elkerülésére. A Ferrarinál ez sokáig nem volt jellemző, többek szerint pont ez bénította meg őket hosszú időn át, s bár Maurizio Arrivabene irányítása alatt érezhetően sokat fejlődtek, a csúnyán elrontott szuzukai időmérő után a főnök azért megidézte ennek szellemét azzal a kijelentéssel, hogy talán átszervezésekre lesz szükség náluk.
Galéria: Hamilton útja a 2018-as világbajnokság megnyeréséig - Galéria
1/19
Forma-1, Ausztrál Nagydíj, rajt
És persze a maximalizmus sem utolsó, amiről a Mercedes (ismét) tanúbizonyságot tett a mexikói futam után. „Annyira felbosszantott a versenyen nyújtott teljesítményünk, hogy össze kell szednem magam – nyilatkozta nem teljesen őszinte mosollyal Toto Wolff csapatfőnök, miután nem tudták tartani a lépést a Red Bull-lal és a Ferrarival. – Nagyon gyenge versenyünk volt, meg kell értenünk ennek az okát.”
Bizony, ha a Ferrari és Vettel nem lövi ennyiszer lábon magát, ez egy kellemetlen vereség lett volna tőlük.
Hamilton a legnagyobbak egyike
Ahogy lenni szokott, sokan sokféle szempont alapján megpróbálják frissíteni egyéni értékelésüket az F1-es pilóták örökrangsorában. De mint minden alkalommal, érdemes a különböző véleményeket tisztelettel elfogadni, és észben tartani azt, hogy mindegyik szubjektív.
Az efféle összevetések hiányosságai ismertek: különböző időszakokban, feltételekkel, elvárásokkal versenyeztek a klasszisok, nem lehet feketén-fehéren megállapítani, hogy X jobb versenyző Y-nál. Talán csak az azonos korszakban indulókról lehet, de műszaki sportról lévén szó itt is számos tényező zavarhat be a képbe.
Pont ezért felesleges hosszan vitázni azon, hogy Hamilton jobb-e Schumachernél, vagy jobb lesz-e nála további sikerekkel, aki elhelyezkedett valamelyik álláspontnál, valószínűleg úgysem változtat.
Fangio megítélése egyértelműen pozitív, Hamilton és Schumacher ellenben polarizáló személy, ám nem azonos okból: a német a pályán végrehajtott vitatott manőverek tömkelege miatt unszimpatikus egyeseknek, míg a britnek inkább az életvitele csípi sokak szemét. És valóban, a versenyekről kevés alattomos megmozdulás jut eszünkbe róla: voltak ütközései és a sportszerűség határát súroló manőverei, de a szándékos veszélyeztetés gyanúja egyszer sem merült fel. A tavalyi bakui eset is, ami Vettelnél kicsapta a biztosítékot, inkább csibészes trükk volt a Safety Car mögött, mint aljas húzás.
Galéria: Hamilton és Palvin Barbara együtt szülinapozott - Galéria
1/40
A Fashion Street 10. születésnapja, Kiss Norbert, Európa-bajnok kamionversenyző
Felmerülhet, hogy néhányszor meglógott a büntetés elől – például idén Hockenheimben, ahol megúszta a bokszutca vonalának belülről kifelé átlépését, és a sportfelügyelők ítélete olyan érzést keltett, mintha a csempészést csak az egyik irányban szankcionálnák két ország között –, de ez már az igazságszolgáltatás hiányosságaira utal. A tiszta versenyzési stílusa miatt is volt hiteles, ahogy Vettel gratulált neki a Mexikói Nagydíj után, pedig bizonyára nem kevés néző szívesebben látná, ahogy a rivális egymásnak torkának esik (igen, mi újságírók sem bánnánk, érthető okból).
Hamilton vitathatatlanul erős karakter
(ahogy több más pilóta is), márpedig sokan pont az egyéniségeket hiányolják a mai Forma-1-ből. Nélküle egész biztosan szürkébb lenne a sportág, és úgy tűnik, néhány évig még élvezhetjük kivételes zsenialitását, mielőtt a legfiatalabb generáció átveszi tőle, Vetteltől, Fernando Alonsótól és Kimi Räikkönentől a stafétabotot.