SAO PAULO, BRAZIL - NOVEMBER 11: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB14 TAG Heuer is crashed into by Esteban Ocon of France driving the (31) Sahara Force India F1 Team VJM11 Mercedes on track during the Formula One Grand Prix of Brazil at Autodromo Jose Carlos Pace on November 11, 2018 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Lars Baron/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1XFYY9TWS1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója is megszólalt a Brazil Nagydíj két legvitatottabb jelenetével kapcsolatban, és biztos benne, hogy mindkét érintett tanulni fog hibájából.
Ahány vélemény, annyiféle álláspont született már a Max Verstappen és Esteban Ocon között történt brazíliai ütközésről. Természetesen Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója is kitért a két fiatal pilóta összecsapására szokásos futamértékelőjében, és míg az ütközésért inkább Ocont, a verseny után történt lökdösődésért már Verstappent tartotta felelősnek. Brawn és a versenyigazgató Charlie Whiting is hangsúlyozta, a francia jogosan szerette volna visszavenni a körét a Red Bulltól, de azt a lehető legrosszabb módon próbálta megtenni.
Ross Brawn maga is átélt már olyat, hogy az egyik versenyzője az autóból kiszállva próbált elégtételt venni egy vetélytársán, elég csak a Michael Schumacher és David Coulthard között történt 1998-as spái balhéra gondolni. Az akkor még a Ferrari technikai igazgatójaként dolgozó, azóta az F1 sportért felelős igazgatójaként a versenyeken jelen levő
Brawn elítéli, amit Verstappen tett, mondván nem lett volna szabad, hogy elragadják az érzelmek.
„Max úgy vezette le a dühét, hogy fizikai kontaktusba került Oconnal a parc fermében. Nem volt valami szép jelenet, és noha érthető, attól még nem elfogadható – írta Brawn. – Az Oconnal történt ütközés csúnya pillanat volt,
Max pedig utólag megmutatta, hogy bár hatalmas fejlődésen ment keresztül a karrierje során, még mindig nem tudja kordában tartani az érzelmeit az ilyen helyzetekben. Ez egy lényeges következő lépés lesz.
„Biztos vagyok benne, hogy tanulni fog a történtekből, beleértve a kapott büntetést is, ami hozzájárul a fejlődéséhez versenyzőként és férfiként is.”
Brawn nem akarta ugyanakkor elhomályosítani a fiatal holland érdemeit, amelyet a futam során szerzett.
Amennyiben nincs az ütközés, valószínűleg megnyerte volna a versenyt, ami az utóbbi 10 évben neki sikerült volna egyedül a második sornál hátrébbról rajtolva.
„Nem szabad elfelejteni, hogy még mindig nagyon fiatal, és bár a viselkedése nem volt jogos, mindannyian megérthetjük a frusztráltságát, amit a baleset, majd a verseny után érzett, mindennek pedig nem szabad kitörölnie a hihetetlen teljesítményt, amit nyújtott.
Végtére is az ember nem mindennap előz meg két Ferrarit és két Mercedest,
az utóbbi tíz évben pedig senki nem nyerte meg a Brazil Nagydíjat a második sornál hátrébb rajtolva, ő azonban nagyon közel került ehhez.”
Az F1 sportért felelős igazgatója jogosnak tartja Ocon 10 másodperces büntetését is, mondván a franciának abban igaza van, hogy visszaveheti a körét, de ezt egyáltalán nem így kell kivitelezni. Brawn azt sem hiszi, hogy a Force India versenyzőjét pusztán a jobb eredmény elérése vezérelte, a két pilótának ugyanis már gokartos időszakára visszanyúlik nem éppen baráti viszonya, soha sem kedvelték egymást.
„Szerintem inkább arról van szó, hogy elragadta a pillanat heve, és nem gondolta végig. Talán mindhalálig harcolni a versenyben vezetővel nem a legjobb ötlet, még akkor sem, ha az történetesen az a pilóta, akivel már többször összecsapott az alsóbb kategóriákban – célzott kettejük rögös múltjára Brawn. – Nem szabad elfelejteniük, hogy példaképek a szurkolóknak és fiataloknak, akik az ő nyomdokaikat szeretnék követni.
Összességében a vasárnap jó lecke volt Verstappennek és Oconnak is, olyan, amit nem fognak egyhamar elfelejteni. Ez csak a fejlődésük egy újabb szakasza.
Charlie Whiting is csak megerősítette Brawn szavait, egyúttal megindokolta, hogy a felügyelők miért adtak büntetést a franciának, valamint arra is kitért, hogy
az ilyen esetekben nem számít, hogy a vezető helyen haladót, vagy egy másik vele körelőnyben levő pilótát üt ki.
„Teljességgel megengedett, hogy visszavegye a körét, ez a múltban is sokszor megtörtént már, de természetesen az ember arra számít, hogy ez biztonságosan történik – mondta Whiting. – Ami ennél is fontosabb, hogy tisztán és küzdelem nélkül kellene lezajlania. Nem lett volna szabad csatáznia, hogy előzzön.”
„Amennyiben megvan a tempója, arra lehet számítani a Red Bulltól, hogy szólnak, »Ocon gyorsabb, engedd el«, vagy valami ilyesmi.
Azonban úgy tűnt, hogy Ocon csak harcolt a helyért, ami egy kicsit szerencsétlen dolog volt, és teljességgel elfogadhatatlan.
Nem hiszem, hogy bármilyen különbséget jelent, hogy Verstappen vezette a versenyt. Sok ember szemében ez rosszabbá teszi a helyzetet, de a felügyelőknél ez nem számít.”