SAO PAULO, BRAZIL - NOVEMBER 11: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Aston Martin Red Bull Racing RB14 TAG Heuer and Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF71H battle for position on track during the Formula One Grand Prix of Brazil at Autodromo Jose Carlos Pace on November 11, 2018 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Charles Coates/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1XFYYRADD1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Ross Brawn elárulta, mesterséges intelligenciát is bevetnek a szabályalkotás terén, és a televíziós közvetítésben is szerepet szánnak a technológiának.
Június óta az F1 együttműködik az Amazon Web Services-zel, ennek részeként Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője is előadást tartott a vállalat Re:Invent 2018 című konferenciáján. Brawn a sportág általános bemutatása után rátért arra, hogy két különböző, de egymással összefüggő területen is bevetik a mesterséges intelligenciát az F1 fejlesztése érdekében.
Nagy számítási kapacitás mozgósításával a versenyzésre a mostaniaknál alkalmasabb autók kifejlesztésén dolgoznak, a gépi tanulás révén pedig a közvetítések során próbálják majd előrejelezni a különböző események várható végkimenetelét.
A szabályrendszerrel kapcsolatban Brawn felmondta a szokásos paneleket, az F1 történetében először a kereskedelmi jogok tulajdonosa is beszáll a szabályalkotásba, és olyan autókat próbálnak létrehozni, amelyekkel lehet egymást üldözni. A brit szakember a felvételen 1:43-nál látványos animációt is bemutatott arról, hogy miért nagyon rossz most a helyzet.
Terveket készítünk két autóval, amelyek egymást követik, leginkább a légáramlatok számítógépes modellezése [CFD] révén
– összegzett. – Képzelhetik, hogy ez iszonyúan összetett probléma, még sohasem csináltak ilyet, de az AWS ezt lehetővé teszi a számunkra. Minden korábbinál jobban és gyorsabban kísérletezhetünk” – tette hozzá a 64 esztendős szakember, aki korábban a Benettonnal, a Ferrarival és a Brawn GP-vel mérnökként és csapatfőnökként is világbajnokságokat nyert, elsősorban Michael Schumacher oldalán.
Brawn a továbbiakban rátért arra, hogy hatalmas adatmennyiséggel rendelkeznek a versenyek során az összes autóról, ezt a gépi tanulás szolgálatába állítva előrejelzéseket tudnak generálni a futamok vagy egyes versenyszituációk kimenetelével kapcsolatban. Brawn három példát mutatott be, amelyek akár már a jövő évi tévés közvetítésekben is megjelenhetnek.
A gumik állapota alapján megjósolhatják, hogy egy adott pilóta meddig bírja még a pályán a következő kerékcseréig, küzdelem során megjósolják, milyen esély van az előzésre, és a bokszkiállásokat is szinte azonnal lehet majd elemezni grafikák segítségével.
A brit szakember kiemelte, hogy az F1 jogtulajdonosa minden autóról kap adatokat, a csapatok viszont nem, így korábban sohasem látott információkat oszthatnak majd meg a szurkolókkal. A gépi tanulást a jövőben a pályák kialakításánál, a versenyek formátumának meghatározásánál, a sprintversenyek esetleges bevezetése kapcsán vagy a rajtrács átalakításánál is segítségül hívják majd.