A Brazil Nagydíj hagyományosan az idény egyik legjobb hangulatú versenye, amit az sem szokott elrontani, ha időnként leszakad az ég. Remélhetőleg ez idén is így lesz még úgy is, hogy a helyi nézők évtizedek óta először nem szurkolhatnak valamelyik honfitársuknak.
Az interlagosi pálya Sao Paulo egyik külső kerületében található, a közvetítésben gyakran látni is lehet a környező paneltömböket és lakónegyedeket, elsősorban az utolsó szektor hátterében.
4,3 kilométeres hosszával ez a harmadik legrövidebb a szezonban,
és egyike azon pályáknak, amelyiken az óramutató járásával ellentétes a menetirány.
A meteorológiai előrejelzés szerint idén is lehet számítani csapadékra a Brazil Nagydíj idején, bár egyelőre úgy néz ki, főleg az egyes napok vége felé az esti órákban, amikor már lement a napi program. A pályán sok a lejtő és a kaptató (a kör eleje lejt, utána inkább emelkedő következik), ezért a vízátfolyások különösen trükkössé teszik a vezetést, ha vizes az aszfalt.
Érdekes, hogy az ötödik világbajnoki címét már bebiztosító Lewis Hamiltonnak nem sok sikerélmény jutott Brazíliában,
eddig csupán egyszer, 2016-ban nyert itt.
Tíz éve itt ült fel először az F1 trónjára, de az után, hogy egy évvel korábban eldobta az aranyérmet az idényzárón, akkor is majdnem felsült, és csak az emlékezetes, utolsó kanyarban végrehajtott előzéssel csikarta ki a diadalához szükséges 5. helyet.
Az egész éven át megfigyelhető libikóka tovább mozog ide-oda, a Ferrari formája felfelé ível, a Mercedesé épp lejtmenetben van.
Azzal, hogy eldőlt a világbajnoki cím sorsa, potenciálisan Kimi Räikkönen és Valtteri Bottas is jól járhat, mert csapataiknak az utolsó két futamon nem kell beáldoznia őket. A jövőre a Sauberhez visszatérő Räikkönen az USA-ban győzött, szemmel láthatóan elkapta a fonalat, bizonyára szeretne szépen búcsúzni a Scuderiától.
A Brazil Nagydíj legfontosabb statisztikái | |
Helyszínek | Interlagos (1973-1977, 1979-1980, 1990-), Jacarepagua (1978, 1981-1989) |
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat) | Alain Prost (6) / McLaren (12) |
Legtöbb pole pozíció (pilóta/csapat) | Ayrton Senna (6) / McLaren (11) |
Az előző öt futam győztesei | 2017: Sebastian Vettel, 2016: Lewis Hamilton, 2015: Nico Rosberg, 2014: Nico Rosberg, 2013: Sebastian Vettel |
Futamgyőztesek a mezőnyből | Vettel (3), Hamilton, Räikkönen (1-1) |
Lélektanilag Bottas szorul rá legjobban a sikercseppekre, hogy valamelyest jobb hangulatban kezdje majd meg a felkészülést 2019-re, egy győzelem végre lökést adhatna neki. Egyáltalán nem mindegy, mennyi önbizalommal vág neki a következő szezonnak, amely könnyen az utolsó lehet számára a Mercedesnél, ha a vezérkar elő akarja léptetni Esteban Ocont.
A konstruktőri vb-cím megszerzéséhez annyi kell nekik, hogy ne csökkenjen 43 alá a jelenlegi 55 pontos előnyük. Igen, ez jelentős fór, a Ferrarinak annyira nincs a saját kezében a sorsa, hogy két kettős győzelemmel sem mennek semmire,
ha Hamilton és Bottas a Red Bulloktól is kikapva bekocsikázik kétszer az 5-6. helyen.
Erre a verzióra akkor lehet esély, ha folytatódnak az Ezüstnyilak gumikezelési problémái. Austinban magyarázhatták azzal, hogy egy esetleges óvástól tartva nem használták a különleges felnit, és elrontották az autó kiegyensúlyozását is a futam előtti szerviz során, de Mexikóban ez sem lehetett kifogás a nehézségekre.
A brazil pályán a szuperlágy, a lágy és a közepes keménységű keveréket lehet használni. A választást azzal indokolta a Pirelli, hogy a gumikat itt az átlagosnál nagyobb oldalirányú erőhatás éri, és az egymást sűrűn követő kanyarokban nem tudnak pihenni. A legnagyobb terhelést a jobb hátsó abroncs kapja.
Vajon újra helyzetbe hozza őket az RB14 és a pilóták gumikímélési képességei?
A gyors kanyarok nagy energiával nyúzzák a gumikat, és az aszfalt hőmérséklete is magas lehet, ezért a gumikopásra figyelni kell
– mondta a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola.
A feltételek kombinációja kedvezhet a Red Bullnak: a kör rövidsége miatt az időmérőn ezúttal nem indulnak akkora hátrányból, mint máskor, a célegyenesen kívül csak egy hosszabb egyenes van, és a közel 800 méter feletti tengerszint feletti magasság szintén tompítja a motorbeli különbségeket, bár nem annyira, mint Mexikóban.
A jó eredményhez persze célba is kell érni, ami Daniel Ricciardónak újabban ritkán jön össze,
idén már nyolc kiesést számlál (ebből kettő ütközés következménye volt).
Mexikói korai búcsúja után már-már arra lehetett gondolni, hogy nem is ül volán mögé az utolsó két futamon.
„A frusztráció többé már nem a megfelelő szó, reménytelennek érzem az egészet. Őszintén mondom, hogy jelenleg nem látom értelmét, hogy megjelenjek vasárnap, nem látom értelmét, hogy rajthoz álljak a következő két versenyen – nyilatkozta akkor. Talán csak kevesen gondolták komolyan, hogy nem veszi magára többször a Red Bull overallját, és kissé lehiggadva megerősítette, elutazik Brazíliába. – Tartozom annyival magamnak és a srácoknak, akik a belüket is kidolgozzák, hogy még kétszer odapörköljünk, mielőtt elválnak az útjaink.”
A „koncon” még marakodhatnak a középmezőnyben, bár reális eséllyel csak a Force India, illetve a Toro Rosso javíthat a rangsorban a pozícióján. Előbbi 15, utóbbi 3 pontos hátrányból üldözi a McLarent, illetve a Saubert. A rövid körből adódóan kiélezett küzdelemre lehet számítani a B-ligában mind az időmérőn, mind a futamon, heterogén lehet az üldözőboly.