YAS MARINA CIRCUIT, UNITED ARAB EMIRATES - NOVEMBER 28: Pirelli tyres in the paddock during the Test Days at Yas Marina Circuit on November 28, 2018 in Yas Marina Circuit, United Arab Emirates. (Photo by Zak Mauger / LAT Images)
Vágólapra másolva!
Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős igazgatója szerint el kell fogadni, hogy bármilyen lágy gumikat adnak a Forma-1-es csapatoknak, azzal csak a gumispórolás mértékét fogják növelni.
Az Abu-dzabi szezonzáró után rendezett Pirelli teszten a legtöbb pilóta már belekóstolhatott abba, hogy mi vár rá gumifronton a 2019-es szezonban. Többek között Sebastian Vettel is tesztelte a jövő évi keverékeket, majd érdekes nyilatkozatot tett. A négyszeres világbajnok szerint kicsi az eltérés az idei és a jövő évi gumik között, nem is ettől függ majd igazán, hogy kevesebb lesz-e a gumispórolás, hanem attól, hogy a Pirelli miként választja meg az egyes versenyekre a keverékeket. Mario Isola, a gyártó autósportért felelős vezetője segítene a pilótákon.
Általános probléma a Forma-1-ben, hogy kevés a valódi küzdelem, a csapatok meghatározzák az optimális taktikát, a versenyzők elsődleges feladata pedig annak betartásra. Hányszor láthattunk olyat, hogy egy pilóta szándékosan nem is küzd a pozíciója megvédéséért, mert különben felborítaná az ideális stratégiát? A motorral, gumikkal és egyéb alkatrészekkel való spórolás mindig is része volt az autósportnak, a 2018-as szezon második felére azonban sokak szerint túlzott méreteket öltött. Több pilóta úgy érezte, hogy sokszor csak poroszkál a pályán, annyira vissza kell vennie, hogy megóvja az abroncsait.
A Pirelli meghallgatta a csapatok és versenyzők aggodalmát, és eszerint módosított a keverékeken, mindez azonban önmagában még nem lesz elég, sok múlik a döntésen, hogy az egyes futamokra mely keverékeket bocsátja a csapatok rendelkezésére.
„Be akarom vonni a versenyzőket és a csapatokat a választásba, mert nem világos, hogy mit kell tennünk a következő évre, amennyiben konzervatívabbnak kell lennünk – mondta Isola.
Az idén a legtöbb futamon egy kiállást láthattunk, mert ahogy egyre lágyabb és lágyabb gumikat vittünk, a csapatok annál jobban menedzselték a tempót.
Folytassuk ezt a megközelítést, vagy egyszerűen fogadjuk el az egykiállásos versenyeket lépve egyet a keményebb keverékek felé, hogy a pilóták jobban nyomhassák a gázt?
A képlet egyszerű, a több bokszkiállás helyett a gumik lágyításával csak azt érték el, hogy a versenyzők egyre jobban kezdtek vigyázni rájuk, mert a teljes futamidő tekintetében még mindig gyorsabbnak bizonyult ez, mint beiktatni egy extra kiállást. „Amennyiben a személyes véleményemre kíváncsiak, szerintem utóbbi irány a helyes.
Fogadjuk el az egykiállásos futamokat, amelyeken legalább megadjuk a versenyzőknek a lehetőséget arra, hogy keményen hajtsanak"
– mondta Isola.
A jövő évi gumipalettáról lekerült a szuperlágy és az extrakemény keverék, a kemény és a közepes egy fokozattal lágyabb, az ultralágy és a hiperlágy eggyel keményebb lesz, a lágy pedig változatlanul marad. A teljes szezonban csak háromféle jelölés lesz, az aktuális kemény keverék fehér, a közepes sárga, a lágy pedig piros színt kap.
Nem csak a gumik lesznek másak, az FIA már jövőre komoly aerodnimaikai változásokat vezet be az előzések könnyítése miatt, ezek azonban sokak szerint nem fogják eléni a várt eredményt, a csapatok ugyanis hamar rátalálnak az így elveszített leszorítóerőre.
A Pirelli sincs könnyű helyzetben, mert miként a csapatok, ő sem tudja előre, hogy ezeknek a változásoknak milyen hatása lesz a versenyekre.
Mario Isola egy dolgot azonban tud, az emberek inkább akarnak pályán zajló küzdelmet, mint taktikai csatát.
„Az új aerodinamikai csomaggal kapcsolatban nem világos, hogy mekkora különbséget fog jelenteni, jelenleg még csak visszajelzéseket gyűjtünk róla. Öt kilóval több üzemanyagot vihetnek, azzal könnyebb dolguk lesz, az idén némely futamokon spórolni kellett vele, hogy kibírja a végéig. Mindent számításba kell vennünk.
Több üzemanyaggal jobban nyomhatják, ezért talán jobb következetesebb gumikat adni, hogy a pályán rendezzék le a dolgot az elévágás, alávágás, és mindenféle bokszutcai trükközés helyett.
A bokszkiállás a verseny része, de szerintem mindenki jobban szereti, ha a pályán történik az előzés."