Jó az öreg a háznál – akár ebben a tudatban is léptethette elő Robert Kubicát a Williams istálló a 2019-es szezonra. Tény, hogy a 34 éves lengyel pilóta tapasztalata többet érhet a csapatnak, mint egy nála kevésbé rutinos versenyzőé, sőt, valójában már profitált is belőle a grove-i alakulat, az idei autónál fellépő alapvető tervezési hibákra ugyanis Kubica volt az, aki elsőként felhívta a figyelmet. A lengyel kicsit meg is fedte a csapatát, mondván előbb is figyelembe vehették volna a versenyzők észrevételeit.
Már a 2018-as szezont megelőző téli teszteken megkongatták a vészharangot a Williamsnél, az első versenyeken pedig a széles nyilvánosság számára is egyértelművé vált, hogy az FW41-es modell a csapat történetének egyik leggyengébb konstrukciója, amellyel az utolsó helyen végeztek az idei pontversenyben. A tesztek előtt azonban még semmi nem utalt arra, hogy ez így lesz,
Kubica szavaiból pedig arra következtethetünk, hogy valamennyire még menteni is lehetett volna a helyzetet, ha az istálló mérnökei a saját fejük után a pilótáké után mennek.
„Tényleg úgy gondoltuk a szimulátorból és a különböző részlegektől érkező adatok alapján, hogy jó autónk van” – idézte fel Kubica a szezon elejét az Auto Motor und Sportnak.
Talán a versenyzőkre kellett volna hallgatniuk és gyorsabban reagálni. Nem én építem az autót, de néha egy pilóta számára hamarabb világossá válik egy probléma, mint a világ legjobb mérnökének.
A szezon elején még mindig korrelációs gondjaink voltak, végső soron pedig ezek vezettek az autó teljesítményének helytelen megítéléséhez. Akárhogy is, a szezon második felében sokat fejlődtünk, különösen a szimulátorral."
„Nagy reményekkel kezdtük a szezont, de miután vezettem az autót a téli teszten, éreztem, hogy baj lehet. A mérnököknek olykor kicsit tovább tart felismerni a problémákat, ez normális.
Versenyzőként az ember azonnal érzékel bizonyos hiányosságokat. Annak ellenére, hogy sok időt kihagytam, még mindig tudom, mire van szükségem ahhoz, hogy gyors legyek egy autóval és a legtöbbet kihozhassam belőle."
A csapatnál nem múlt el nyomtalanul a kudarcokkal tűzdelt szezon, már év közben fejek hullottak, a technikai igazgató Paddy Lowe azonban túlélte az átszervezéseket.
A Mercedestől a 2017-es szezon előtt távozó szakember vezetésével a csapat év közben igyekezett úrrá lenni a gondokon, valamint az FW42-es modell fejlesztését is ő irányítja.
Utóbbinak már lényegesen jobban kell sikerülnie a tavalyi konstrukciónál. „Fejlesztettük az autót, eközben azonban újabb gyengeségekre bukkantunk, amelyeknek semmi köze a köridőhöz, de a mi helyzetünkben nagyon nehéz volt ledolgozni a különbséget” – mondta Kubica.
Nehéz, ugyanakkor fontos szezon volt ez a Williamsnek. Megértettük a hibákat, most pedig tanulnunk kell belőlük ahelyett, hogy megismételnénk őket.
Le kell fektetnünk a 2019-es fejlesztések alapjait, hogy ilyesmi még egyszer ne történhessen meg."