MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 27: Brendon Hartley of New Zealand driving the (28) Scuderia Toro Rosso STR13 Honda leads Pierre Gasly of France and Scuderia Toro Rosso driving the (10) Scuderia Toro Rosso STR13 Honda on track during qualifying for the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 27, 2018 in Mexico City, Mexico. Dan Istitene/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke egyszerű, de gyökeres változtatással oldaná meg az F1 régóta húzódó problémáját, az előzések kérdését.
Izgalmas és a közeljövő szempontjából meghatározó hónapok várnak az F1-re, mivel várhatóan nyár közepéig döntéseknek kell születniük a 2021-es szabályokkal kapcsolatban, valamint meg kell állapodni a gazdasági feltételekről is. A nyilvánosság egyelőre csak tervekről hallhatott eddig, és az egyre türelmetlenebb istállók is azt sugallják, hogy nincs lényegi előrelépés.
Műszaki szempontból a témák az erőforrások és az előzések kérdése körül futnak össze, utóbbi kapcsán rengeteg a vita, hogy mit kellene tenni az autókkal ahhoz, hogy izgalmasabbak legyenek a versenyek. Egy kísérletet már az idén is láthatunk egyszerűsített szárnyakkal, de az igazi változás 2021-től jöhet. Franz Tost, a Toro Rosso csapatfőnöke tudni véli, hogy milyen irányba kellene indulni.
„Olyan nagy leszorítóerővel rendelkeznek az autók, ezáltal olyan nagy a kanyartempó, hogy senki sem tudja követni a másikat a turbulencia miatt, és alig vannak féktávok – összegezte a problémát az Autosportnak. – Így hogyan lehetne előzni? Az FIA-nál és az FOM-nél pontosan tudják, mit kellene tenni, akadnak tapasztalt emberek arrafelé, például Ross Brawn vagy Pat Symonds.”
Vissza kell venni az aerodinamikából és a leszorítóerőből.”
Nagyon leegyszerűsítve, az F1-es autók a gumik (mechanikai tapadás) és a leszorítóerő (aerodinamikai tapadás) révén viszik át a teljesítményüket az aszfaltra, az utóbbi esetében megfigyelhető, hogy minél fejlettebb egy autó, annál nehezebb versenyezni vele, ezért is figyelhető meg sokszor, hogy alsóbb géposztályokban nagyobb a küzdelem, mint az F1-ben.
„Legalább 40-50%-kal megvágnám a mostani leszorítóerőt, hogy az autó sokkal ingatagabb legyen a kanyarokban. Ekkor az emberek azt látnák, hogy a pilóta küzd az autóval. Az autók az egyenesben sokkal gyorsabbak lennének, és jobb esély lenne előzni is, mert hosszabb lenne a fékút, aztán lehetne üldözni a kanyarban is. A szabályokat könnyen meg lehetne valósítani, csak akarni kellene.”
Tost rámutatott, szerinte a legnagyobb probléma az, hogy a szabályalkotás során mindig rossz embereket kérdeznek meg a véleményükről, és a csapatok helyett inkább a pilótákkal kellene egyeztetni.
„A csapatokat sohase kérdezzék! Annyit kell mondani nekik, hogy ezek a szabályok, fogadják el vagy mehetnek. [A szabályalkotók] mégis mindig a csapatokat kérdezik. A témák felbukkannak a Technikai munkacsoportban. Ott meg kik vannak? Mérnökök. Sohase kérdezzék a mérnököket! – nyilatkozta a veterán osztrák szakember.