AUSTIN, TX - OCTOBER 19: Valtteri Bottas of Finland and Mercedes GP looks on in the garage during practice for the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 19, 2018 in Austin, United States. Mark Thompson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Nem indul jól az év Valtteri Bottas számára, személyes szponzora, a Wihuri visszalépett, és a továbbiakban nem finanszírozza a finn pilóta pályafutását.
Elválnak Valtteri Bottas és régóta kitartó személyes szponzora, a Wihuri útjai, számolt be az Ilta Sanomat című lap. A finn vállalatcsoport Bottast már pályafutása korai szakasza óta segítette, a Williamstől a Mercedeshez is elkísérték, de az idei évtől véget ér az együttműködés.
Az értesülést az igazgatótanács elnöke, Antti-Aarnio Wihuri is megerősítette, kiemelve, hogy a családi vállalkozásnak induló vállalatcsoportnak túl drága lett a Forma-1-es szponzoráció. „Így van, nem folytatjuk. Figyelembe véve a megtérülést, úgy döntöttünk, hogy ez túl költséges volt” – mondta a többségi tulajdonos.
A Wihuri nem csupán Bottas, hanem honfitársa, az F2-ben versenyző Niko Kari mögül is távozik, de a cég elnöke korábban azt is nyilatkozta, hogy elégedetlen Bottas eredményeivel. A Mercedes versenyzője 2018-ban egyetlen futamot sem nyert meg, bár Oroszországban vélhetően csak egy csapatutasítás fosztotta meg ettől.
Az egész elkeserítő. Részben nem az ő hibája volt, a helyzetek és a technikai hibák is beleszóltak, de úgy gondolom, az év vége felé elég gyenge volt
– vélte Wihuri. – Mindent összevetve, nehéz eset [Lewis] Hamilton csapattársának lenni, de Valtterit sokan mások is lehagyták, és csak az 5. lett az összetettben. Ez elég gyenge eredmény” – összegzett az üzletember, aki a ’60-as évek végén maga is versenyzett sportautókkal, sőt csapatot is működtetett.
Antti-Aarnio Wihuri a finn MTV televíziónak elmondta, az elmúlt 20 év során „eurómilliókat” költöttek Bottas szponzorálására, a visszalépésről tavaly szeptember körül döntöttek, és Bottas „kissé szomorú volt, de megértette” a döntést. Úgy vélte, protezsáltja pályafutása „olyan szakaszba jutott, amikor már eleget keres ahhoz, hogy sikeres legyen, nincs már szüksége” a szponzorációra.
Ennek kissé ellentmond, hogy 2017 nyarán Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke azt állította, hogy a szponzori pénz is kellett Bottas leigazolásához.
„Igen, e nélkül Pascal Wehrleint ültettük volna be Lewis Hamilton mellé – idézte Wolffot a Turun Sanomat. – Antti Aarnio-Wihuri tette lehetővé a számunkra, hogy Valtterit áthozzuk hozzánk. Valtterinek vannak más fontos partnerei is, például a Kemppi, de Antti tette lehetővé az együttműködést a Mercedesszel” – nyilatkozta. A Kemppi azóta szintén kiszállt Bottas mellől.
A finn pilóta a tavalyi szezon második felében valóban Hamilton árnyékába szorult, és csak alkalomszerűen tudta megszorítani az ötszörös világbajnokot, ettől függetlenül a Német Nagydíj előtt meghosszabbították a szerződését 2019-re is, ám Toto Wolff csapatfőnök világossá tette, hogy többet vár Bottastól ahhoz, hogy megtarthassa az ülését.
Bottasnak nem lesz könnyű dolga, mert folyamatos eredménykényszer alatt kell majd versenyeznie, ráadásul azt is tudhatja, hogy Esteban Ocon személyében egy jelentkező biztosan van a helyére. Ocon az idei szezont a Mercedes tesztpilótájaként tölti, de Wolff már többször kijelentette, hogy hosszabb távon számít a francia pilótára, és 2020-ra F1-es versenyzői ülést ígért neki.