A mindenkori Forma-1-es mezőny általában legjobban várt bemutatóján lehullt a lepel a száguldó cirkusz legsikeresebb csapatának, a Ferrarinak a 2019-es autójáról, az SF90-ről. A McLaren után a vörösök voltak a másodikok, akik a régi hagyományokat idéző ceremónián mutatták be idei versenygépüket.
A korábbi években megszokotthoz képest mattvörös festést kapott a konstrukció, amit pusztán a súlycsökkentés indokolt, még ha csak pár száz grammról van is szó.
Az istálló reményei szerint az új autó képes lesz véget vetni a 2008 óta tartó böjtnek, ekkor nyert ugyanis utoljára világbajnoki címet a maranellói alakulat. Ahogyan az várható volt, a festés részét képezi a korábbi fehérrel ellentétben már feketében a borításra és szárnyakra kerülő Mission Winnow logó is, amely miatt az ausztrál hatóságok már vizsgálódnak, és az Európai Bizottság is ezt tervezi.
A bemutatót megelőző hetekben az olasz sajtónak köszönhetően több pletyka is kiszivárgott az SF90-ről, amely nevét a csapat 1929-es alapításának 90. évfordulója nyomán kapta. Ezek egy részének létjogosultságát, például, hogy a Ferrari már ki is küszöbölte az új aerodinamikai szabályok által megnyirbált leszorítóerő-veszteséget, azonban csak a teszteken fogjuk megtudni. Amit azonban már most tudunk, hogy az új Ferrari első ránézésre a kötelezően szélesebbé és egyszerűbbé tett első, valamint szélesebbé és magasabbá tett hátsó szárnyat leszámítva
nem különbözik látványosan az elődjétől, az SF71-H-tól,
Mattia Binotto csapatfőnök elmondása alapján az előző autó evolúciója, nem pedig teljesen új koncepció. Azért persze vannak eltérések,
a motoborítás még karcsúbb lett, ahogyan a pilóta feje fölötti légbeömlő is átalakult.
Mindezen változtatásoknak aerodinamikai szempontból van jelentősége, a végrehajtásukhoz azonban az erőforrást és a hűtőket is jelentősen át kellett tervezni, hogy még kisebb helyen elférjenek.
A másik, talán kevésbé látványos, mégis fontos változás a kipufogó módosítása, amelyet a Haas múlt héten leleplezett idei autója már előrevetített. A Scuderia tavaly Hockenheimben már kísérletezett azzal a megoldással, hogy
a lefúvatószelep két kivezetőcsövét nem a kipufogó két oldalára, hanem annak tetejére helyezte el,
ezzel némi kipufogógázt irányítva a hátsó szárnyra, növelve ezzel a leszorítóerőt. A másik előnye ennek a megoldásnak, hogy az autó hátsó része még szűkebb lett.
„Az idei autó a tavalyi továbbfejlesztett változata, egyszerűen megpróbáltuk tovább emelni a lécet és olyan extrém megoldásokat alkalmazni, amilyeneket csak tudtunk – nyilatkozta Mattia Binotto. – Van néhány elsőre is szembetűnő változás, mint az első szárny.
Ha jobban megnézzük az autót, látszik, hogy igyekeztünk innovatívak lenni, a bukókeret nagyon keskeny, miként a motorborítás is, köszönhetően az alatta elvégzett munkának,
ami most így kívülről nem látszik. Rengeteg energiát fektettünk a motor elhelyezésébe és az erőforrás csomagolásába.”
Az új autót először február 17-én vasárnap, a hivatalos tesztelés kezdete előtti napon próbálják ki Barcelonában, filmforgatási napon. Noha a valós teljesítményre csak később, a teszteken derül fény, egy biztos, a Ferrarira vízválasztó szezon vár.
Mattia Binotto, a januárban kinevezett új csapatfőnök irányításával Sebastian Vettel és Charles Leclerc is azon lesz, hogy megakadályozza a Mercedest az újabb világbajnoki cím megnyerésében. Külön érdekesség lesz látni a házon belüli rivalizálást, Kimi Räikkönen távozásával Vettelnek valószínűleg jóval nagyobb energiákat kell majd mozgósítania annak érdekében, hogy megtartsa az istállón belüli vezető szerepet a fiatal monacóival szemben. Ez akár még vissza is üthet,
Binotto azonban álompárosnak nevezte Vettelt és Leclerc-t,
olyannak, amiről minden csapatfőnök csak álmodhat.
„Az ember már a tavalyi év végén is lát részeket az autóból, de most először látjuk mi is egyben. Sajnos nem úgy vagyok öltözve, úgyhogy nem tudok beleugrani és vezetni, de már nem kell sokat várni, nagyon izgatott vagyok, szerintem Charles is így érez – viccelődött Vettel, majd kitért arra, hogy új csapattársa mellett új csapatfőnökkel is együtt kell dolgoznia. – Mindketten új szerepben vannak, de már régóta itt vannak,
Mattia régebb óta tagja ennek a csapatnak, mint ebben a teremben a legtöbben. Az utóbbi 5 évben együtt dolgoztunk, most új módon fogjuk ezt megtenni, de már várom.
Charles szintén egész életében versenyzett, nyilván nagy lépés csatlakozni a Ferrarihoz, bizonyára nagyon izgatott ő is. Várom már a szezont, szerintem a csapat a jó úton van, folytathatjuk a fejlődést."
„Kiskorom óta a Ferrari az álmom, reméltem, hogy egy napon vezethetem, úgyhogy nagyon érzelmes nap ez nekem. Évek óta a Ferrari tagja vagyok, ami nagyban segítette a fejlődésemet” – mondta Leclerc.
Nagy lehetőség nekem Sebastian mellett versenyezni, sokat tanulhatok tőle,
és biztos vagyok benne, hogy nagyszerű szezonunk lesz, amelynek a kulcsa, hogy mindannyian együtt dolgozzunk."