Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 and Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari Mission Winnow SF90 during day two of F1 Winter Testing at Circuit de Catalunya on February 19, 2019 in Montmelo, Spain. (Photo by Jose Breton/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Nagyszabású dokumentumfilm-sorozatot forgatott a Netflix a Forma-1 2018-as szezonjáról, az első rész márciusban jelenik meg, de sem a Ferrari, sem a Mercedes nem lesz benne. A vezető producer kicsit kiakadt a két topcsapat hozzáállása miatt.
A Forma-1 a 2019-es előszezoni tesztelés első hetében jelentette be, hogy március 8-án érkezik annak, a tavalyi szezon során a Magyarországon is egyre népszerűbb, online sorozatokban és filmekben utazó Netflix-szel közösen forgatott tízrészes dokumentumfilm-sorozatnak az első része, amely betekintést enged a száguldó cirkusz kulisszái mögé. A sorozatot forgató stáb exkluzív bejárást kapott tízből nyolc F1-es istállóhoz, a két kivétel azonban vélhetően érzékenyen érinti a rajongók többségét, a Ferrari és a Mercedes ugyanis nem vett részt a produkció elkészítésében. Ezt egyedül utóbbi indokolta meg, a sorozat vezető producere szerint pedig a két gigász cserbenhagyta a sportágat.
A Netflixen látható mű a „Drive to Survive", szabadfordításban a „túlélésért vezetni" címet kapta, rendezője pedig az Ayrton Senna életéről készült, Senna című filmet is magáénak tudó Asif Kapadia. Az első előzetes a barcelonai tesztelés első hete alatt jelent meg, azon túl pedig, hogy nagyon látványosra sikeredett, többek nemtetszését is kiváltotta azzal, hogy a mára minden eddiginél biztonságosabbá tett Forma-1-et úgy állítja be, mintha a pilóták minden percben az életveszéllyel dacoló gladiátorok lennének, az egészet Kevin Magnussen „nem érdekel, ha meghalok" félmondatával nyomatékosítva.
Mindezek ellenére
nagyon úgy tűnik, hogy a sorozat valóban egyedülálló lesz, és a kamerák tényleg szinte mindig foroghattak,
betekintést nyerhetünk például a Red Bullnál Max Verstappen és Daniel Ricciardo bakui ütközése után uralkodó hangulatba, Fernando Alonso jelen állás szerinti utolsó F1-es szezonjába, vagy Günther Steiner, a Haas csapatfőnökének sokszor a végletekig nyers, ugyanakkor őszinte stílusába. Nem élhetjük át ugyanakkor belülről Lewis Hamilton küzdelmét az ötödik vb-címért, ahogy Sebastian Vettel németországi hibájából és annak utóéletéből sem kapunk semmit, miként Kimi Räikkönen és a Ferrari több szempontból sorsdöntő monzai versenyhétvégéjébe sem kukkanthatunk bele.
Unparalleled Speed. Unprecedented Access.
F1 comes to @Netflix. From the producer of Amy and Senna, go deeper into the world of F1 in this exclusive all access documentary.
a Ferrari és a Mercedes kimaradása kicsit olyan, mintha a világ legnagyobb futballklubjairól készített dokumentumfilmben nem lenne benne a Real Madrid, vagy a legnagyobb utasszállító gépekről szóló filmben a Boeing 747-es.
Paul Martin, a Drive to Survive vezető producere nem is rejtette véka alá a jelenlegi két topcsapat hozzáállása miatt érzett csalódottságát. „A Mercedes és a Ferrari más feltételek mellett akart együttműködni, mint a többi csapat, mi, producerek, valamint a Netflix ezzel pedig nem értettünk egyet” – nyilatkozta az Associated Pressnek.
Úgy voltunk vele, hogy »mindent vagy semmit«, és ha a feltételeink jók voltak a nyolc másik csapatnak, akkor a Mercedesnek és a Ferrarinak is jók kellett volna legyenek.
Én úgy látom, hogy némi kárt okoztak a rajongóknak és a sportágnak azzal, hogy nem vettek részt a sorozatban. Szerencsések voltunk ugyanakkor, hogy az olyan csapatok, mint a Red Bull, a Haas, a Renault és a többiek mesés hozzáférést biztosítottak nekünk és kitették a lelküket a sorozatért."
A Mercedes egyik szóvivője reagált Martin kritikájára, és lényegében azzal védekezett, hogy
a világbajnoki címért folytatott küzdelemben teljes koncentrációra van szükség, amibe nem fért bele, hogy közben egy dokumentumfilm forgatásában is részt vegyenek.
„Örömmel láttuk, hogy a tavalyi szezonban egész éven át tartó csata a Mercedes és a Ferrari között segített tíz százalékkal növelni a nézettséget világszerte, és a világon a leggyorsabban növekvő sportággá tette a Forma-1-et a közösségi médiában. A vb-címért folyó küzdelem egy mindent felemésztő vállalkozás, amely a teljes csapattól minden unciányi koncentrációt igénybe vesz. Mindenekelőtt a teljesítmény határozza meg minden egyes döntésünket."
A Ferrari nem volt hajlandó kommentálni a vezető producer szavait.
A Liberty Media elsősorban az Egyesült Államokban szerette volna növelni az érdeklődést a sorozattal az amerikai székhelyű Netflix segítségével, más kérdés, hogy mennyire fogja érdekelni az amerikaiakat egy olyan dokumentumfilm-sorozat, amely nélkülözi a Forma-1 jelenlegi két legnagyobb sztárját (ezzel együtt összesen 9 világbajnoki címet), valamint két legjobb csapatát.