Az idei szezontól az előzések könnyebbé tételének céljából új aerodinamikai szabályok léptek érvénybe a Forma-1-ben. Az első szárny szélesebb és egyszerűbb lett, a hátsó szárny szintén szélesebbé, valamint magasabbá vált, plusz az oldalsó légterelőkön is változtattak. Mindettől azt várták a szabályalkotók, hogy a hátul haladó autó könnyebben fogja követni az előtte levőt, és kevesebb leszorítóerőt veszít,
az új autók első bevetése után azonban sokan azon a véleményen vannak, hogy olyannyira nem értek célt az idei regulák, hogy akár még nehezebbé is válhat tőlük az előzés.
Természetesen csak az első versenyek fognak választ adni arra, hogy pontosan mi is a helyzet, ugyanakkor már az első teszthéten kipróbálta több versenyző, hogy milyen egy másik autó mögött haladni, a tapasztalataik pedig nem túl biztatóak.
Sebastian Vettel volt az egyik pilóta, aki a tesztelés közben megbizonyosodott arról, hogy milyen nehéz követni a másikat. A Ferrari négyszeres világbajnoka a szerdai napon körönként 2 másodperccel ment gyorsabban a McLarent vezető Carlos Sainznál, amikor azonban utolérte a spanyolt, nem tudott elmenni mellette.
Esélyem sem volt megelőzni, egyszerűen nem tudtam elég közel kerülni"
– mondta Vettel.
A problémát az jelentheti, hogy a Vettel által kifejezetten rondának tartott, szélesebbé vált első szárnyakkal az aerodinamikusok kívülről elvezetik a levegőt az első kerekek mellett, a légáramlatok pedig az autó mögött találkoznak újra. „Olyan gyorssá akarjuk tenni az autót, amennyire lehetséges, ehhez pedig a kerekek mellett kell elvezetni a légáramlatokat. Ameddig lehetőségünk van ezt megtenni, meg is fogjuk" – nyilatkozta Andy Green, a Force India technikai igazgatója.
A hátul haladó ráadásul az egyszerűbbé tett szárnyak miatt nehezebb helyzetben van, mert azok nem generálnak akkora leszorítóerőt, mint korábban.
„Ugyanannyi leszorítóerőt veszítünk, mint ezelőtt, csak most nincsenek vertikális terelőlapjaink, hogy irányítsuk az áramlást" – mondta Adrian Newey, a Red Bull sztártervezője.
Úgy tűnik tehát, hogy a változások csak arra voltak jók, hogy dollártízmilliós pluszköltséget okozzanak a csapatoknak, ahogyan azt korábban Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója megjegyezte. Ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy nem mindenki van lehangoló véleménnyel az új szabályokról,
Daniel Ricciardo például bizakodó, noha ő is hozzátette, hogy nem biztos, hogy a valós képet látta az autóban ülve.
„Jónak tűnt a dolog, ugyanakkor gyorsabban is köröztem [az előttem haladónál], nem láttam, hogy ki volt az, de gondolom több üzemanyaggal ment nálam. Talán emiatt volt könnyebb követni őt, mindenesetre nem akarok túl izgatottá válni.
Ne értsenek félre, továbbra is érezni fogjuk a turbulenciát, de szeretném azt gondolni, hogy fejlődést értünk el."
Nico Hülkenberg, Ricciardo renault-s csapattársa az ausztrállal szemben sok jót nem remél. „Nem igazán követtem senkit, kaptam néhányszor szélárnyékot, de az az érzésem, hogy továbbra is nehéz lesz előzni. Olyan nagy a tempó, különösen itt, az ember pedig nagyon későn fékez, rövidek a féktávok, hogy szinte lehetetlennek tűnik előzési manővert kivitelezni bárki ellen."
Amennyiben beigazolódnak a kételkedők félelmei, a megnövelt méretű hátsó szárnyban még lehet bízni, azok ugyanis nagyobb légellenállást generálnak, viszont a megnövelt méret miatt a DRS nyitásánál nagyobb hézag keletkezik rajtuk,
egy lecsukott és egy felnyitott hátsó szárny között tehát elméletben nagyobb a differencia, mint korábban.
Így aztán elképzelhető, hogy mégis több előzés lesz, az más kérdés, hogy ezek mennyire lesznek mesterségesen előidézett helycserék.