A legtöbb néző bármennyire is az egyének, azaz a pilóták öldöklő csatájának szeretné látni, a Forma-1-ben a versenyzők is csak a kirakós részei. Bár szerepük elengedhetetlen – mert képesek adott esetben egymaguk megteremteni a különbséget és hozzáadni azt a pluszt a csapat összteljesítményéhez, ami végül győzelemre vezet –, legyenek bármennyire is jók, egyedül mégsem tudnak csodát tenni. Ezt mindenképpen érdemes leszögezni az alábbi sorok elolvasása előtt, ahogyan az a kissé közhelyesnek tetsző gondolat is idekívánkozik, hogy egy kiemelkedő pilóta nem csak a mezőny legjobb autójában ülve tud világbajnoki címet nyerni, míg egy átlagos sofőr a legjobb technikával sem biztos, hogy minden esetben képes a győzelemre.
És hogy miért volt fontos kiemelni ezt? Azért, mert Max Verstappent, a Forma-1 történetének legfiatalabb pilótáját, egyben legfiatalabb futamgyőztesét 2015-ös bemutatkozása óta szinte mindenki a jövő szupersztárjának tartja, a múlt példái azonban azt mutatják, hogy legyen bármennyire is fiatal, végtelenül sok éve neki sincs arra, hogy többszörös világbajnok legyen. A Red Bull holland versenyzője még mindig csak 21 éves, ennek ellenére már az ötödik szezonját tapossa a száguldó cirkuszban. Világbajnoki címet még nem nyert, aminek persze nagyrészt az az oka, hogy valós esélye még nem is volt erre, mert az első szezonjában a Toro Rosso, azóta pedig a Red Bull sem szolgáltatott alkalmas autót arra, hogy az év végi elsőségért küzdjön.
A történelmi példákat alapul véve azonban ezzel együtt nem jó jel, hogy az erőviszonyok idei alakulását tekintve nagy valószínűséggel öt szezont fog lehúzni anélkül, hogy az övé lenne az év végi elsőség.
Az elmúlt 50 év mind a tizenegy többszörös Forma-1-es világbajnokát szemügyre véve ugyanis érdekes sorminta bontakozik ki:
mindössze egyiküknek volt szüksége hat teljes szezonnál többre az F1-ben ahhoz, hogy megnyerje első világbajnoki címét, mind a tizenegyüket vizsgálva pedig átlagosan négy szezon kellett nekik az első vb-címhez.
A legtöbbet, hét szezont Mika Häkkinen várt, a legkevesebbet, kettőt pedig Lewis Hamilton. A legutóbbi négy többszörös világbajnok közül Sebastian Vettelnek három, Fernando Alonsónak négy, Michael Schumachernek pedig szintén három teljes szezon kellett az üdvösséghez.
Ha mindehhez hozzávesszük, hogy dr. Andrew Phillips, az F1 Metrics blog alkalmazott matematikával foglalkozó szerzőjének modellje szerint
a Forma-1-es pilóták fejlődése nagyjából a negyedik teljes szezonjuk után megtorpanni látszik, onnantól pedig már csak az egyre több megszerzett tapasztalatnak köszönhetően javul a teljesítményük,
az ötödik idényét taposó Verstappent még jobban sürgetheti az idő, hogy lassan megszerezze az első világbajnoki címét. Ráadásul
Phillips úgy véli, hogy a tapasztalatból adódó fejlődés is csak 26 éves korig tart, a holland teljesítményében tehát még öt évig lesz megfigyelhető javulás,
onnantól stagnálni, majd az életkor növekedésével előbb-utóbb romlani fog.
Amikor a Nagy Futam kerekasztal-beszélgetésén felvetettem a 2011-es Red Bull RB7-est az Andrássy úton és a Bajcsy-Zsilinszky úton meghajtani Budapestre érkező Verstappennek ezt az elméletet, nem volt túlságosan meggyőződve arról, hogy az minden tekintetben helytálló. „Nem tudom, hogy ki végezte ezeket a számításokat” – mondta viccesen.
Szerintem versenyzőként az ember mindig fejlődik, még Lewis [Hamilton] is, most is.
Ez attól függ, hogy ki mennyire éhes arra, hogy folyamatosan fejlődjön.”
„Természetesen az első Forma-1-ben töltött évről a másodikra sokkal többet tanulunk arról, hogy miként kell vezetni egy F1-es autót meg ilyenek, mint utána.
Amikor azonban az ember már az ötödik idényét kezdi, akkor már egyértelműen inkább általános tapasztalatszerzésről van szó az aktuális autóval kapcsolatban, nem tisztán a nyers tempó terén tapasztalható előrelépés,
mert az ember már sokkal jobban érti az autót. Négy szezon alatt sok helyzetet átélünk, és olyan tapasztalatokat szerzünk, amelyek szerintem kiforrottabb versenyzővé tesznek."
Verstappen tehát tulajdonképpen nem cáfolta dr. Phillips azon állítását, hogy idővel laposabbá válik a pilóták fejlődési görbéje, ahogy hozzászoknak az F1 által eléjük támasztott kihívásokhoz,
azt viszont igen, hogy 26 éves kor után már ne javulnának az extra tapasztalatokkal, ugyanis a holland szerint Hamilton, Sebastian Vettel és az összes rutinos róka ezt teszi évről évre. „Ők főként a halmozódó tapasztalatoknak köszönhetően fejlődnek. Tíz-tizenkét F1-ben töltött év után már tudják, hogy miként kell vezetni az autót, de mivel egyre több verseny van a hátuk mögött, ahogy idősödnek, úgy fejlődnek."
Phillips elmélete szerint, ha Verstappen a megszokott fejlődési görbét követi, legkésőbb a következő szezonra érhet fel Hamilton szintjére, 2022-től pedig túl is szárnyalhatja a Mercedes korosodó világbajnokát.
Vb-címek száma | Hanyadik teljes szezonjában nyerte az első vb-címet | |
Lewis Hamilton | 5* | 2 |
Sebastian Vettel | 4* | 3 |
Fernando Alonso | 2 | 4 |
Michael Schumacher | 7 | 3 |
Mika Häkkinen | 2 | 7 |
Alain Prost | 4 | 6 |
Ayrton Senna | 3 | 5 |
Nelson Piquet | 3 | 3 |
Niki Lauda | 3 | 4 |
Emerson Fittipaldi | 2 | 2 |
Jackie Stewart | 3 | 5 |
* Jelenleg is aktív.
Persze nem csak többszörös világbajnokokból áll a Forma-1 történelme, számos olyan versenyző szerepel a világbajnokok listáján, akik egyszer értek fel a csúcsra, Verstappent azonban a tehetsége alapján a legtöbben eleve arra predesztinálják, hogy többször hódítja el az év végi összetett elsőséget,
a fiatal kora alapján pedig olyanok is akadnak, akik Michael Schumacher és Lewis Hamilton rekordjainak megdöntésére számítanak tőle.
A világbajnoki címet azért persze akkor sem kell feláldoznia a matematika oltárán, ha még évekig nem jön neki össze, hiszen Nico Rosberg is például 11 teljes szezont, míg Nigel Mansell 12 idényt töltött el a Forma-1-ben, mire felért a csúcsra.
Technikai sportágról lévén szó természetesen nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a versenyzők csak részben kovácsai saját sorsuknak, a többszörös világbajnokok személyiségjegyeit megnézve ugyanakkor így is számos olyan tényezőre bukkanhatunk, amelyek nemcsak a pályán, hanem azon kívül is hozzásegíthetik őket ahhoz, hogy kiemelkedően sikeresek legyenek.
Verstappent az évek során gyakran érte az a vád, hogy túl forrófejű, és hiába elképesztően tehetséges, néha az autóban ülve, olykor pedig a média munkatársai előtt is képes elveszíteni a fejét.
Az utóbbi egy évben – a 2018-as Monacói Nagydíj harmadik szabadedzésén bemutatott szükségtelen autótörés óta, amely már a sokadik ki nem kényszerített hiba volt tőle abban az évben – azonban mintha elkezdett volna minden téren nagyobb érettséget mutatni. Ez tetten érhető volt a hetedik Nagy Futam sajtóbeszélgetésén is, amelyen semmilyen kérdés nem tudta kizökkenteni nyugalmából a hollandot,
aki már nem a fiatal pilótákra olykor jellemző naivitással, hanem inkább rutinos veteránokat idéző módon válaszolgatott készségesen azokra a felvetésekre is, amelyeket vélhetően már sok százszor hallott,
mégsem volt az embernek egy pillanatig sem olyan érzése, hogy unná az egyébként az évi számos kötelező körtől semmiben sem különböző programot.
Az idei évre egyértelműen a Red Bull vezérbikájává előlépő ötszörös futamgyőztes a budapesti bemutatókörökre monacói otthonából érkezett, közösségi oldalának tanúsága szerint edzéssel töltötte a Nagy Futam előtti napot, az azutánin pedig már a Red Bull angliai bázisán volt jelenése a szimulátorban. A pontversenyben négy futam után egy harmadik és három negyedik hellyel a negyedik pozíciót foglalja el 51 ponttal, mindössze egy egységgel lemaradva Sebastian Vettel mögött.
Tavaly ugyanennyi futam után csak a nyolcadik volt 18 ponttal és három komoly, helyezésekbe kerülő vezetői hibával. Olyanokkal, amilyenekből eddig az idén egyet sem láthattunk.
Hogy világbajnok lesz-e a Hondával közös együttműködés első évében, arra aligha érdemes nagy összegben fogadni, arra azonban, hogy előbb-utóbb felér a csúcsra, már annál inkább. A korábbi példák azt mutatják, hogy ahhoz, hogy ezt többször is megtegye, minél hamarabb meg kellene nyernie az első vb-címet, a nagy bajnokok sajátja azonban az is, hogy nem foglalkoznak azzal, hogy a statisztikák alapján mi lehetséges, és mi nem.