BUDAPEST, HUNGARY - JULY 25: Felipe Massa of Brazil and Ferrari is attended to by F.I.A. doctor Gary Hartstein, medical staff and marshalls following his accident during qualifying for the Hungarian Formula One Grand Prix at the Hungaroring on July 25, 2009 in Budapest, Hungary. (Photo by Paul Gilham/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Napra pontosan tíz évvel ezelőtt kezdődött élet-halál harc az F1-es Magyar Nagydíjak történetének legsúlyosabb balesete után. Felipe Massa tündérmesébe illő felépülésében a magyar mentők és orvosok, valamint a pilóta akaratereje is főszerepet játszott.
Ha egy pályáról elmondhatjuk, hogy Monaco és Monza után a leghosszabb ideje rendez megszakítás nélkül F1-es nagydíjat, a nagy egyéni teljesítmények vagy a vártnál korábbi világbajnoki döntők mellett olykor feszült pillanatok és szomorú események is a história részét képezik.
Tíz évvel ezelőtt, 2009. július 25-én történt az F1-es Magyar Nagydíjak eddigi legsúlyosabb balesete, egy elszabadult rugó eltalálta a versenytempóban haladó Felipe Massa sisakját, majd a brazil versenyző eszméletét vesztve a gumifalba csapódott. A gyors és szakszerű mentésnek, valamint a felkészült orvosi stábnak nemcsak az életét, de a pályafutása megmentését is köszönheti.
A 2009-es idény első fele csalódást keltően alakult mind a Ferrari, mind Massa számára; az előző szezonban a világbajnoki címért az utolsó pillanatig küzdő pilóta mindössze 22 pontot és egy dobogós helyezést tudott felmutatni az év tizedik, magyarországi hétvégéje előtt. A hungaroringi hétvégéje sem kezdődött jól, a három szabadedzésen és
az időmérő első részében sem volt képes beverekedni magát az első hatba. Várható volt tehát, hogy a Q2-ben nagyon meg kell küzdenie a továbbjutásért.
Húsz másodperccel a második szakasz befejezése előtt Massa feljött az 5. helyre, amivel gyakorlatilag bebiztosította a továbbjutását, de a levezető körén sem vett vissza lényegesen a tempóból, és megközelítette honfitársa, Rubens Barrichello autóját. Az egész szezon során varázslatosan teljesítő Brawn-Mercedesről levált egy majd’ egykilós rugó, ami pont eltalálta Massa sisakját.
Közvetlenül a baleset után fogalmunk sem volt, hogy mi okozhatta azt. Később kiderült, hogy Rubens autójáról lerepülő rugó találta el Felipét
– nyilatkozta nemrég Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője, a Brawn GP korábbi tulajdonosa a sportág hivatalos podcastjában. – Egy a millióhoz volt a valószínűsége annak, hogy ez megtörténjen. Mindig sokkoló egy ilyen baleset, főleg amikor a mi autónk is érintett. Ráadásul, Felipét jól ismertem, ami még szörnyűbbé tette az egészet” – tette hozzá Brawn, aki 2006-ig a Ferrari technikai igazgatójaként is dolgozott, így Massához személyes szálak is fűzik.
A rugó mintegy 250 km/h-s sebességnél csapódott a sisaknak, életveszélyes koponyasérülést okozva. Massát ráadásul pár másodperc múlva egy újabb baleset is érte, amikor a gumifalba fúródott az autójával, így még nehezebb helyzetből indult a versenyfutás a brazil versenyző életéért.
Egy tragédiát már átélt a hazája
A baleset után Massát az ilyenkor szokásos protokoll szerint a pályakórházba vitték, utána pedig mentőhelikopterrel az F1-es Magyar Nagydíjak orvosi ügyeletét biztosító Állami Egészségügyi Központba, vagyis a Honvédkórházba szállították.
Itt életmentő koponyaműtétet végeztek el rajta Zsíros Lajos ezredes irányítása alatt. A beavatkozás után egészen hétfőig mesterséges kómában tartották, közben Budapestre utazott Massa felesége, aggódva, hogy vajon férje látja-e majd kisfiukat, Felipinhót, aki a baleset után néhány hónappal, november 30-án született meg.
Az orvosok mindent megtettek annak érdekében, hogy gyorsan javuljon a pilóta állapota, Bernie Ecclestone, az F1 legendás ügyvezetője is köszönetet mondott az erőfeszítéseikért.
„Az első órákban az orvosok az életéért harcoltak. Másnapra már tudtuk, hogy túl fogja élni, de a látásával kapcsolatban még bizonytalanok voltunk – nyilatkozta Dr. Veres Róbert, a Massa műtétjét végző orvoscsoport vezetője a brazil Lance-nek négy évvel a baleset után. – Miután felébredt, kiderült, hogy a szemével minden rendben van, de azt nem tudtuk, hogy élhet-e normális életet.”
„Hamarosan mozogni kezdett, viszont még mindig nem volt egyértelmű, hogy versenyezhet-e újra. Az nyilvánvaló volt, hogy abban a szezonban már nem térhet vissza, de azt nem tudtuk megmondani, hogy valaha beülhet-e az autóba” – emlékezett vissza az idegsebészeti osztály főorvosa.
Massa balesete példátlan hazai és nemzetközi médiaérdeklődést váltott ki, az újságírók percről percre tudósítottak a Honvédkórház elől, és a szurkolókat is foglalkoztatta a Ferrari-pilóta állapota. Különösen Brazíliában, ahol Massa (tágabb értelemben vett) szülővárosa, Sao Paulo addigra már elveszített egy legendát, és 15 évvel Ayrton Senna halála után is társadalmi szintű trauma alakult ki a súlyos baleset miatt.
A brazil kevert nép: portugálok, afrikaiak és az őslakos indiánok leszármazottaiból áll össze a nemzet, melynek életében a sport imádata az egyik legfontosabb összekötő kapocs
– mondta a brazil sportminisztérium államtitkára, Ricardo Leyser Goncalves az ünnepségen, amely során elismeréseket adtak át a Massát ápoló orvosi és ápolói csapat tagjainak.
„Mivel a legnagyobb bálvány, Ayrton Senna már nem él, többek között éppen ezért sokkolta annyira a brazil közvéleményt Felipe Massa balesete. Az egész ország remegett érte” – mutatott rá Goncalves.
Nemcsak a brazil állam, de 190 millió brazil nevében ölelem keblemre az összes orvost, aki hozzájárult Felipe Massa gyógyulásához. Évekre szóló barátságot alapoztak meg a magyar és a brazil nép között.”
Kilenc nappal a baleset után, augusztus 3-án a versenyző elhagyhatta a kórházat, és az otthoni rehabilitációja is sikerrel zárult. Pár hónap alatt teljesen felépült, és a 2010-es idényre visszatért, majd még nyolc évet töltött a Forma-1-ben, mielőtt a Formula E-be igazolt. Bár F1-es futamot többé nem nyert (részben a 2010-es Német Nagydíjon nagy felhördülést kiváltó csapatutasítás miatt), de sok szimpatizánst szerzett a küzdeni akarásával, és azzal, ahogy szembe tudott nézni a történtekkel.
Senna halála óta az F1-ben nagyon komolyan veszik a biztonság kérdését, az FIA természetesen Massa esetét sem hagyta annyiban. A rugó a leggyengébb ponton, a rostély és a héjszerkezet találkozásánál csapódott Massa sisakjának, ezért a gyártók (köztük a Massa fejvédőit készítő Schuberth is) igyekeztek ezt a részt erősíteni, az idei szezontól még szigorúbb előírások szerint.
Manapság a sisakrostély felső részére egy szintetikus anyagból készült, ötven milliméter széles szalagot erősítenek. Így az elem mechanikus szilárdságának köszönhetően a sisak leggyengébb része még nagyobb védelmet kap.
Az nyilvánvalóvá vált, hogy az F1-es autókban a pilóták sisakjai a leginkább sebezhető pontok, de a fejvédőt követelő hangok ekkor még nem erősödtek fel. Annak ellenére sem, hogy 2009. július 19-én, vagyis hat nappal Massa balesete előtt a korábbi világbajnok John Surtees fia, Henry életét vesztette egy Forma-2-es versenyen. A tragédiát egy másik autóról leszakadó kerék okozta.
A biztonság további javítását célzó fejlesztések azonban már zajlottak a háttérben, és Jules Bianchi 2014-es, halálos kimenetelű balesete igazi katalizátort adott a munkához.
Ez egyelőre a glória néven ismertté vált bukókeret formájában öltött testet, más kérdés, hogy ez a szerkezet még ma is csak minimális eséllyel védene meg bárkit egy Massáéhoz hasonló szituációban, de a tengerentúli IndyCarban jövőre megjelenik a Red Bull által továbbfejlesztett szélvédő, ami már valós megoldást nyújt az apróbb, de veszélyes törmelékek ellen is.